گلستان عاری از بیماری‌های استراتژیک دام/ کمبود کشتارگاه دام در استان

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان گفت: تاکنون هیچ نوع بیماری دامی استراتژیک در گلستان گزارش نشده و تا این لحظه استان از وجود بیماری‌های استراتژیک دام پاک است

علی کاووسی صبح روز یکشنبه ۱۷ مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه به عنوان هفته دامپزشکی نامگذاری شده که در این هفته اجرای ۳۰ برنامه در گلستان پیش‌بینی شده است.

وی از تشکیل اکیپ جهادی به مناسبت هفته دامپزشکی در گلستان خبر داد و افزود: این هفته با حضور در مناطق صعب العبور اقدام به واکسیناسیون و سم‌پاشی دام خواهیم کرد که در همین راستا ۱۱۰ هزار دام سبک و ۱۵ هزار دام سنگین واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان به واکسیناسیون طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل اشاره کرد و افزود: ۷۰۰ هزار قطعه پرنده طیور بومی در گلستان بر علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

کاووسی پیشگیری از بیماری‌ها، بیماری‌یابی و نظارت بهداشتی محصولات خام دامی را از جمله رسالت‌های دامپزشکی دانست و توضیح داد: دامپزشکی بر سلامت محصولات خام دامی از مزرعه تا سر سفره مردم نظارت می کند، علاوه‌بر دام سالم و غذای سالم، غذای دام سالم هم در دستور کار ما قرار دارد چراکه وقتی غذای دام سالم نباشد دام هم در سلامت نیست.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ نوع بیماری دامی استراتژیک در گلستان گزارش نشده و تا این لحظه استان گلستان از وجود بیماری های استراتژیک دام پاک است، تصریح کرد: یکی از رسالت های دامپزشکی نظارت بهداشتی محصولات خام دامی اعم از گوشت قرمز و سفید، مرغ، ماهی، عسل و محصولات لبنی است که در همین راستا در تمام شهرستان ها ناظران بهداشتی فعالیت می‌کنند که به طور مرتب بر فروشگاه های محل عرضه نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان اضافه کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۹ هزار مورد بازدید از محل‌های عرضه محصولات خام دامی در گلستان انجام شده که تاکنون ۲۳۰ مورد پرونده برای خاطیان در مراجع قضایی تشکیل شده است، همچنین در کشتارگاه‌ها ناظرین بهداشتی حضور دارند که مسئول فنی و دامپزشک هستند و در کنار این افراد کاردان‌های دامپزشکی هم بر روند کشتار دام نظارت می‌کنند.

کاووسی به کمبود کشتارگاه دام در گلستان اشاره کرد و یادآور شد: در شرق گلستان حداقل به احداث دو کشتارگاه دام و در غرب به یک کشتارگاه دام نیاز است که در راستای رفع این مشکل ما در حال دعوت سرمایه‌گذار برای رفع این کمبود در استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه دوری راه و نبود کشتارگاه مجاز موجب گسترش کشتار غیرمجاز دام شده است، خاطرنشان کرد: با این وجود نظارت‌های ما تداوم دارد و مقرر شد شهرهایی که کشتارگاه ندارند و یا با نزدیک‌ترین کشتارگاه فاصله زیادی دارند گوشت بهداشتی آنها تامین شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با بیان اینکه ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور در گلستان فعالیت می کنند که هفت مورد از این کشتارگاه ها خط دوم تولید را هم فعال کرده و دارای کد آی‌آر برای صادرات هستند، گفت: گلستان در تولید گوشت سفید جزو استان‌های پیشرو و برتر است و روزانه ۷۰۰ الی ۸۰۰ تن گوشت سفید در گلستان تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *