کشت کلزا در مزارع بوکان ۶۲ درصد افزایش یافت

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیر جهادکشاورزی بوکان گفت: امسال ۴۹۵ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص پیدا کرده که در مقایسه با سال زراعی گذشته، ۶۲ درصد بیشتر است.

انور امینی خواه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای حمایت بخش دولتی از کشت دانه روغنی کلزا و افزایش قیمت این محصول، تمایل کشاورزان این شهرستان برای کشت آن افزایش پیدا کرده و در سال زراعی جاری در ۴۹۵ هکتار زمین زراعی این شهرستان کلزا کشت شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۳۱۰ هکتار دانه روغنی کلزا در بوکان کشت شده بود اما در هنگام برداشت ۲۱۷ هکتار قابلیت برداشت داشت و در مجموع ۷۱۲ تُن محصول نیز با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

مدیر جهادکشاورزی بوکان گفت: یکی از طرح‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی توسعه کشت دانه روغنی کلزاست و کشت این محصول به سبب بهره‌وری بیشتر، رشد در فصل بارش باران، نیاز کمتر به آبیاری و خرید تضمینی آن در چند سال اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به درامدزایی کشت کلزا برای کشاورزان بویژه در کشت متناوب اظهار کرد: دانه روغنی کلزا به صورت خرید تضمینی و سال قبل به مبلغ ۳۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم از کشاورزان خریداری شده بود.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

بوکان دارای ۱۱۰ هزار هکتار زمین مستعد زراعی و باغی و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، کلزا، جو و چغندرقند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *