کشتارگاه صنعتی سبزوار، انتظاری که ۲۰ ساله شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

شهرستان سبزوار که بارانداز دام منطقه و از قطب‌های تولید گوشت قرمز در خراسان رضوی محسوب می‌شود، هنوز از داشتن کشتارگاه صنعتی محروم است و طرح احداث آن که ۲ دهه پیش آغاز شده، همچنان ناتمام مانده است.

به گزارش ایرنا، کشتارگاههای صنعتی دام علاوه بر تامین گوشت سالم و باکیفیت، نقش مهمی در سلامت جامعه و تامین امنیت غذایی شهروندان دارند، اما سبزوار، به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت خراسان رضوی، به علت وجود برخی موانع و مشکلات، همچنان از داشتن کشتارگاه صنعتی مدرن بی‌نصیب است.

کشتارگاه کنونی دام سبزوار سنتی و دارای برخی مشکلات بهداشتی و زیست محیطی است که به منظور رفع این مشکلات، مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی از ۲ دهه قبل در این شهرستان صادر شده اما این طرح تاکنون بلاتکلیف مانده است.

با توجه به اهمیت کشتارگاه دام در حفظ سلامت عمومی جامعه و نقش موثر آن در جلوگیری از بروز برخی بیماری های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های دامی، ایجاد کشتارگاه صنعتی در سبزوار بسیار ضروری است.

احداث کشتارگاه صنعتی، نیاز ضروری سبزوار

سبزوار با حدود ۲۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین یکی از قطب های تولید دام خراسان رضوی است که روزانه بیش از ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه کنونی آن کشتار می شود.

معاون اتحادیه فرآورده های گوشتی و مواد پروتئینی سبزوار گفت: یکی از اولویت های این اتحادیه با توجه به اهمیت سلامت و امنیت غذایی جامعه، تهیه و توزیع گوشت سالم و بهداشتی است که در این مسیر احداث کشتارگاه صنعتی برای شهرستان ضروری است.

مجتبی شهرآبادی افزود: سبزوار در واقع بارانداز دام سبک و سنگین منطقه است که بخشی از نیاز دامی شهرستان های همجوار از جمله کاشمر، بردسکن و استان خراسان شمالی را نیز تامین می کند و با توجه به جمعیت بالای دام سنگین و نیمه سنگین در این شهرستان، ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشتارگاه صنعتی دارد.

وی با اشاره به لزوم ورود سرمایه‌گذاران در حوزه کشتارگاه صنعتی و صنایع فرآوری دامی، گفت: با احداث کشتارگاه صنعتی، مسائل بهداشتی، محیط زیست و کنترل سلامت دام افزایش می یابد.

تعلل سرمایه گذار مانع ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار

در سال ۸۲، حدود ۲۰ هکتار از اراضی ملی سبزوار، برای ساخت کشتارگاه صنعتی به یک سرمایه گذار واگذار شد که در قالب شرکت کویر خراسان پروانه تاسیس این واحد صنعتی را دریافت کرد اما وی با وجود دریافت تسهیلات و رساندن طرح تا پیشرفت ۴۰ درصدی، آنرا نیمه تمام رها کرد.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: کشتارگاه کنونی سبزوار که مالکیت آن با شهرداری است، سنتی و با قدمت حدود ۵۰ ساله با مشکلات فراوانی روبه رو است.

دکتر برات‌الله زیدآبادی اظهار داشت: یکی از مشکلات کشتارگاه کنونی، فضای محدود آن است لذا در مواقعی همچون عید نوروز و ماه مبارک رمضان، که حجم کشتار زیاد می شود، جوابگوی نیاز شهرستان نیست.

وی افزود: همچنین این مکان به لحاظ تاسیسات و تجهیزات فرسوده است و خرابی سقف، کف و دیوارهای آن مشهود است که نیاز به مرمت و بهسازی فوری دارد.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: کشتارگاه سبزوار به دلیل سنتی و قدمت بالای آن، مشکلات بهداشتی و زیست محیطی دارد که در این موارد بارها تذکرهای لازم به متصدیان آن داده شده است.

دکتر زیدآبادی افزود: فاضلاب و پساب کشتارگاه بعد از سرریز شدن از حوضچه فاضلاب در محیطی فاقد حصار و دیوارکشی در بیرون کشتارگاه رها می شود که بوی مشمئز کننده آن علاوه بر آلودگی زیست محیطی، محل تجمع حیوانات ولگرد شده است و دفع غیربهداشتی ضایعات کشتارگاه نیز بر مشکلات آن افزوده است.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: در سالهای اخیر برخی اقدامات برای بهسازی و تجهیز ریل کشتار، تله نگهدارنده، شوک برقی، پوست کنی، اره لاشه این کشتارگاه صورت گرفته، اما این اقدامات کافی نبوده است.

زیدآبادی افزود: در کنار مشکل کمبود فضای کشتار، ظرفیت سردخانه این واحد نیز اندک است که این عوامل در فصول گرم سال مشکلاتی را برای بهداشت گوشت ایجاد می کند، چرا که لاشه ها باید با فاصله معینی در پیش‌سردکن طی ۲۴ ساعت نگهداری شوند و در صورتی که لاشه ها زیادتر از فضای سردخانه باشد، برودت هوا بین آنها به جریان نمی افتد و زمینه فسادپذیری لاشه ها فراهم می شود.

وی تصریح کرد: با وجود برخی مشکلات در کشتارگاه کنونی سبزوار، تمام تلاش ما بر این است که گوشت به صورت بهداشتی و باکیفیت مناسب به دست شهروندان برسد، لذا همواره موارد بهداشتی به مسوول فنی این واحد ارائه می شود تا نسبت به بازرسی لاشه های کشتاری و سالم سازی گوشت در مراحل بعدی با دقت عمل کند تا گوشت عاری از هر آلودگی و باکیفیت مطلوب سر سفره مردم قرار گیرد.

سرمایه گذار جدید و بومی پای کار ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار

با توجه به جمعیت دامی سبزوار و وجود ۲ میدان دام سبک و سنگین و نیز خرید و فروش روزانه سه هزار راس دام در این شهر، ساخت کشتارگاه در این شهرستان ضروری است و در ردیف اقدامات بهداشتی قرار دارد.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: سرمایه گذاری که کار احداث کشتارگاه صنعتی را در زمین دریافتی آغاز کرده و از تسهیلات دولتی نیز برخوردار شده بود، طرح را به کندی پیش برد چنانکه پس از حدود ۲ دهه، این طرح بیش از ۴۰ درصد پیش نرفته است.

دکتر زیدآبادی افزود: به دلیل پایبند نبودن سرمایه گذار قبلی به تعهدات خود در ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار، در سال ۹۶ حکم خلع ید وی صادر شد اما با این حال موضوع دوباره در کمیته ساماندهی کشتارگاهای صنعتی استان بررسی و فرصتی ۶ ماهه به وی داده شد که البته اثربخش نبود.

وی اظهار داشت: با توجه به خلع ید سرمایه گذار و بلاتکلیفی ۲۰ ساله، سرمایه گذاری جدید از همین شهرستان به طور جدی پیگیر موضوع شده و درصدد ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار برآمده است.

وی افزود: سرمایه گذار جدید اقدامات اولیه و امور اداری طرح را انجام داده است و طبق اظهارات وی، موافقت های لازم شامل ماده قانونی واگذاری اراضی ملی و مصوبات کمیسیون زیربنایی کمیته کشتارگاهی استان را نیز دریافت کرده و اکنون در مرحله نهایی دریافت زمین طرح قرار دارد.

ساخت کشتارگاهی با توان کشتار ۱۱۰۰ راس دام در روز

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: سرمایه گذار جدید طرح احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار اعلام کرده است که با توجه به نیاز منطقه، در صورت همراهی دستگاههای مرتبط، طرح را طی یکسال به سرانجام رسانده و آماده بهره برداری خواهد کرد.

دکتر زیدآبادی با اشاره به واگذاری زمینی به وسعت ۴.۲ هکتار برای اجرای کشتارگاه صنعتی سبزوار، گفت: بر مبنای اظهارات سرمایه گذار، کشتارگاه جدید روزانه ظرفیت کشتار هزار راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین را خواهد داشت که چیزی حدود پنج برابر توان کشتارگاه سنتی فعلی است.

ذبح ۹۰ درصد دام مازاد سبزوار در دیگر کشتارگاه‌ها

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: در شرایط فعلی حدود ۹۰ درصد دام مازاد سبزوار برای کشتار به مقاصد کشتارگاهی سایر نقاط حمل می شود که یکی از تبعات آن انتقال بیماری های دامی از طریق حمل دام زنده است.

زیدآبادی افزود: با راه اندازی کشتارگاه صنعتی علاوه بر افزایش و آسان سازی دسترسی مردم به پروتئین های گوشتی، گوشت کاملا بهداشتی و کیفی در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: مضاف بر آن ضایعات کشتارگاهی کشتارگاه های صنعتی، صرفه اقتصادی زیادی دارد که معمولا به پودر گوشت تبدیل می شود و پساپ و فاضلاب آن نیز پس از مرحله تصفیه، فاقد آلودگی زیست محیطی شده و در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

موانع سر راه طرح احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار برداشته شده است

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه احداث کشتارگاه صنعتی از مطالبات مهم مردم این شهرستان است، گفت: موانع موجود بر سر راه اجرای طرح کشتارگاه صنعتی سبزوار برداشته شده است.

بهروز محبی نجم‌آبادی افزود: سبزوار یکی از قطب های تولید گوشت قرمز در خراسان رضوی است که با راه اندازی کشتارگاه صنعتی، علاوه بر تامین نیاز گوشت مصرفی شهرستان، می تواند بخشی از نیازهای منطقه در این حوزه را پاسخ دهد.

وی اظهار داشت: با احداث این کشتارگاه زمینه کشتارهای مکانیزه و با استانداردهای لازم فراهم شده و نیز بستر تکمیل صنایع جانبی همچون بسته بندی گوشت و پاسخگویی به نیاز شهروندان در تامین گوشت کاملا بهداشتی شکل می گیرد.

سبزوار از قطب های تولید دام در غرب خراسان رضوی است که حدود ۳۵ درصد اشتغال موجود در آن مرتبط با بخش پرورش دام و طیور است.

سبزوار دارای ۲۵۰ هزار رأس دام سبک، ۱۳ هزار رأس دام سنگین و سه هزار نفر شتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *