کاهش واردات نهاده‌های دامی؛ مزیت یا مضرت؟

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان؛ واردات نهاده‌های دامی در بندر شهید رجایی با کاهش مواجه شده اما باید دید که این موضوع یک مزیت است یا اینکه بخش اقتصادی مبتنی بر نهاده‌های دامی را با چالش مواجه کرده است.

همانطور که می‌دانیم؛ ذرت، جو و کنجاله سویا به عنوان سه نهاده اصلی تولید مرغ و گوشت به ارزش حدود چهار میلیارد دلار، نزدیک به ۳۱ درصد ارزش کل واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی در سال ۹۹ را به‌ خود اختصاص داده بود.

اهمیت میزان واردات نهاده های دامی، اینجا نمود پیدا می‌کند که روشن شود واردات این محصولات در سال ۱۴۰۱ کاهش ۳۱ درصدی در کشور داشته و این نشان‌دهنده حرکت دولت به سمت خودکفایی این محصولات استراتژیک است.

فقط بندر شهید رجایی بندرعباس با کاهش ۳۹ درصدی واردات نهاده های دامی مواجه بوده است و می‌طلبد برای بررسی بیشتر با مدیران این بندر گفت و گو کنیم.

حسین عباس‌نژاد مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی روز پنج‌شنبه در گفت‎‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد کشتی‌های نهاده‌های دامی که امسال پذیرش شده شامل سه فروند کشتی ذرت به مجموع تناژ ۱۵۱ هزار و ۳۷۸ تن و ۲ فروند کشتی جو به مجموع تناژ ۱۲۹ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر یک فروند کشتی حامل ۶۳ هزار تن جو که از نهم آذرماه در حال تخلیه است و ظرف دو روز آینده به اتمام می‌رسد.

وی گفت: در راستای تسهیل امور این محموله جو به صورت حمل مستقیم و یکسره درحال تخلیه بوده و از طریق کامیون‌ها درحال ارسال به استان‌های مقصد است و به زودی دو فروند کشتی گندم و ذرت در بندر شهید رجایی پذیرش و پهلودهی می‌شود.

عباس‌نژاد بیان کرد: در حال حاضر ۱۳ کشتی حامل کالاهای اساسی شامل سه فروند ذرت، سه کشتی جو و هفت فروند کشتی گندم در لنگرگاه بندرعباس منتظر پهلودهی هستند و به محض تکمیل اسناد جهت تخلیه پهلودهی می‌شوند.

در مجموع از ابتدای امسال تا کنون ۴۱ فروند کشتی حامل انواع کالاهای اساسی به مجموع تناژ ۲ میلیون و ۲۰۵ هزار تن در این بندر پهلودهی، پذیرش و تخلیه شده‌ است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین یادآور شد: در مجموع از ابتدای امسال تا کنون ۴۱ فروند کشتی حامل انواع کالاهای اساسی به مجموع تناژ ۲ میلیون و ۲۰۵ هزار تن در این بندر پهلودهی، پذیرش و تخلیه شده‌ است.

وی افزود: از این میزان واردات کالای اساسی نزدیک به ۲۸۰ هزار و ۳۷۸ تن نهاده‌های دامی وارد بندر شهید رجایی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد کاهش داشته است.

در نگاه نخست، شاید برخی تصور کنند با کاهش واردات این محصولات، قیمت‌های گوشت و مرغ با افزایش مواجه خواهد شد اما «پُرواضح است که کاهش واردات نهاده‌های دامی، از افزایش تولید این نهاده‌ها در کشور خبر می‌دهد» بنابراین باید گفت که ما با یک مزیت اقتصادی مواجه هستیم.

همچنین طبق گزارش روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام وطیور ایران (اوندا)، میزان واردات نهاده های دامی تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی ۳۱ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.

«هر خدمت، ابزار، تجهیز یا ماده مصرفی که برای رشد، تکثیر و پرورش حیوانات مورد استفاده قرار بگیرد، جزو نهاده های دامی بوده و بین تولید محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی ارتباطی مستقیم وجود دارد»

به عنوان مثال دانه ذرت یکی از انواع دانه‌های غلات است که به واسطه فراوانی نشاسته در آن ارزش غذایی نسبتاً زیادی دارد و از اینرو درجیره دام و طیور به عنوان ماده اولیه انرژی زا به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ذرت در تغذیه گوساله شیرخوار، غله اصلی است و میزان انرژی خالص ذرت برای گاوهای شیری حدود ۲ مگا کالری و انرژی متابولیسمی آن برای طیور حدود ۲.۳ مگاکالری در کیلوگرم است.

تامین نهاده‌های دامی به میزان لازم از آنجا اهمیت ویژه پیدا می‌کند که کمبود یا نبود آن به‌طور مستقیم بر زنجیره غذایی انسان‌ها و به‌طور مشخص بر تامین گوشت و مواد پروتئینی تاثیر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *