چالش های پیش روی دامداران کهگیلویه و بویراحمد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام

کمبود علوفه به دلیل وقوع پدیده خشکسالی، قیمت پایین فروش محصولات دامی و به‌صرفه نبودن تولید، بالا بودن نرخ سود تسهیلات و گرانی نهاده ها سبب شده تا برخی دامداران کهگیلویه و وبویراحمد به ویژه واحدهای سنتی دامداری بخشی از دام های مولد خود را بفروشند.

صنعت دامداری جایگاه ویژه‌ای در تامین نیازهای غذایی مردم دارد اما در سال های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته که این عوامل چالش‌ها و مشکلاتی را برای دامداران ایجاد کرده است.

به گونه ای که فعالیت این قشر با سختی مواجه شده و ادامه روند فعلی در نهایت تولید در این حوزه را با مشکل مواجه خواهد کرد و کاهش محصولات دامی و لبنی را در سفره مردم شاهد خواهیم بود.

دامپروران استان کهگیلویه و بویراحمد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند و امسال به دلیل کمبود علوفه طبیعی و بالا بودن قیمت نهاده های دامی به شدت در تنگنای تغذیه دام های خود قرار گرفته اند.

از میزان تولید سالیانه ۹۶هزار تن شیر و ۱۶ هزار تن گوشت قرمز در استان کهگیلویه و بویراحمد ؛ ۳۵هزار تن شیر و هشت هزار تن گوشت قرمز در مناطق عشایری بدست می آید.

هزارتوی مشکلات دامداران

یک دامدار دهدشتی از توابع شهرستان کهگیلویه می گوید: دامداری هزینه بر و کم صرفه است زیرا به تناسب تهسه نهاده های دامی روی هر کیلو گوشتی که به فروش می‌رسد، دامدار ضرر می‌دهد.

محسن آراسته افزود: پرورش دام سبک و سنگین برای ما صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل گاوهای مولد و آبستن خود را به کشتارگاه‌ها برده ایم تا با فروش آنها بتوانیم برای سایر دامهای خود غذا تامین کنیم.

یکی دیگر از فعالان دامداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: نیاز به نهاده های دامی و گران شدن قیمت همه انواع نهاده های دامی ما دامداران را تحت فشار زیادی قرار داده است.

محمد موسوی تاکید کرد: هزینه نهاده های دامی، نرخ بالای سود تسهیلات، وثیقه های نامتعارف، دستمزد کارگران و پرداخت اقساط راه اندازی دامداری در شرایط کنونی برای دامداران کمرشکن است.

وی تصریح کرد: بالا بودن قیمت علوفه به دلیل حذف ارز ترجیحی و قیمت بالای داروهای دام باعث پایین آمدن درآمد ما دامداران شده است.

چالش های پیش روی صنعت دامداری در یک نگاه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای ایجاد و راه اندازی دامداری باید فرد ۲۰ درصد سهم آورده را از جیب خود بیاورد که از عهده خیلی از افراد بر نمی آید.

علی بهنام پور افزود: متقاضیان باید بدهکاری های گذشته خود را به روز کنند و معوق در سررسید هایشان نباشد و از سوی دیگر تامین وثیقه برای متقاضیان دشوار است.

وی تاکید کرد: با مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌های دامی پنج تا ۶ برابر افزایش یافت که دیگر افراد راغب به ایجاد دامداری نیستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از سویی سود تسهیلات بالاست در حالی که باید زیر ۱۰ درصد باشد.

بهنام پور عنوان کرد: با این وضعیت سود تسهیلات و بالا بودن تامین نهاده ها قیمت پایین فروش محصولات دامی برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: قیمت یک کیلو گرم گوشت در بازار ۱۱۰ هزار تومان است اما به صورت زنده کیلویی ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان از دامدار خریداری می شود که با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی به صرفه نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با برداشتن ارز ترجیهی و گران شدن قیمت نهاده ها بیشترین آسیب متوجه دامداران سنتی و روستایی و عشایری شد.

بهنام پور عنوان کرد: این دامداران جمعیت دام خود را کاهش داده اند تا بتوانند دام مولدشان را جهت تولید مثل در سال آینده نگهداری کنند.

وثیقه های نامتعارف دردی جانکاه بر صنعت دامداری

با توجه به شرایط اقتصادی دامداران کهگیلویه و بویراحمد چاره ای جز اخذ وام برای حفظ واحدهای تولیدی خود،تامین علوفه و توسعه دامپروری هایشان ندارند اما موانعی محکم بر سر راه آن ها وجود دارد که اصلی ترین آن ارائه وثیقه های غیرمتعارف و سنگین است.

دارنده یکی از واحد های تولیدی پرورش دام های نژاد سانن و آلپاین در کهگیلویه و بویراحمد می گوید که به دلیل رکود بازار فروش در دوران کرونا پرداخت اقساطش به تعویق افتاد و جریمه زیادی شامل وامش شده به همین علت بانک نسبت به اجرا گذاشتن وثیقه اش به او هشدار داده است.

هدایت کرمی تاکید کرد: از ۸۰۰ میلیون تومان اقساطش که تاکنون سررسید آن فرا رسیده ۲۰۰ میلیون تومان آن باقی مانده و بانک او را تحت فشار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه روزگار کرونا وضعیت تولید بسیار سخت بود تاکید کرد که نباید قوانین زمان صلح برای دوران جنگ (بحران کرونا) عملیاتی شود.

کرمی ابراز داشت:در دوران کرونا شیرهای تولیدی او به علت هشدارهای بهداشتی برای مصرف شیرهای غیر بسته بندی روی دستش باقی ماند و مجبور به فروش این محصولات به قیمت بسیار ارزان شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مشتریانش که قرار بود از استان اصفهان برای خرید دام اقدام کنند به دلیل محدودیت های تردد در دوران کرونا نتوانستند خود را به ماهور باشت برسانند به همین علت ناچار به کاهش تولید شد و این امر منجر به ناتوانی در پرداخت به موقع اقساط شد.

کرمی تاکید کرد: مسوولان بانک ها را موظف کنند تا به وام گیرندگان واحدهای تولیدی که اقساط آنان در دوران کرونا به تعویق افتاده و مشمول جریمه های سنگین شده فرصت بیشتری برای تامین اقساطشان بدهند.

اقداماتی برای التیام بخشی از مشکلات دامداران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خرید تضمینی گوشت قرمز در دستور کار قرار گرفت و امسال بیش از هزار راس بره و ۱۰۰ راس گوساله از دامداران در استان خریداری شد.

وی تاکید کرد: البته این خرید ها کافی نیست و با توجه به مراجعه دامداران، خرید تضمینی گوشت بره و گوساله باید افزایش پیدا کند.

بهنام پور ابراز داشت: تسهیلات مردمی سازی یارانه ها جهت تامین نقدینگی واحدهای دام و طیور به دامداران ارائه شد اما برای مدتی متوقف شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: تاکنون ۳۷ میلیارد تومان برای این مهم در استان به دامداران پرداخت شده است.

نگاه دولت به دامداری در مناطق عشایری

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امسال مبلغ هفت میلیارد تومان تسهیلات از محل بند ب ماده ۵۲ برای خرید نهاده های دامی برای عشایر استان در نظر گرفته شده است.

آذرفر ادامه داد: عشایر برای دریافت این تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله می توانند مراجعه کنند و از تسهیلات برخوردار شوند.

وی ابراز داشت: هم اینک برای تامین نهاده های دامی امور عشایر هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و ارز ترجیحی برداشته شده و با نرخ آزاد به عشایر ارائه می شود.

آذرفر بیان کرد: هم اینک خرید پرواری دام عشایر استان توسط شرکت پشتیبانی امور دام در حال انجام است.

وی بیان کرد: هنوز برای خرید تضمینی دام مازاد عشایر به استان دستورالعملی ابلاغ نشده که این مهم برای حمایت از عشایر در دست پیگیری است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو مشکل اساسی عشایر استان در رابطه با دام ها یکی قیمت پایین گوشت و دیگری هزینه بالای نهاده های دامی است.

آذرفر افزود: به گونه ای که قیمت گوشت متناسب با افزایش هزینه نبوده است و در این رابطه امور عشایر استان با ارائه تسهیلات خرید نهاده و تامین نهاده به کمک عشایر آمده است.

بسته های حمایتی دولت از دامداران کهگیلویه و بویراحمدی در راه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بسته های حمایتی دولت از دامداران در تهران آماده شده است که به زودی به این استان ابلاغ و جزئیات آن اعلام خواهد شد.

معتمدی‌پور اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات بسته های حمایتی آماده شده است و در روزهای آینده ابلاغ می شود تا حمایت لازم از دامداران استان های مختلف و به تبع آن تولید کنندگان دام کهگیلویه و بویراحمد انجام شود.

وی افزود: به منظور حمایت از دامداران دولت در ابتدا تلاش کرد تا نهاده های دامی به انحراف نروند و دست دلالان کوتاه شود و دامدار مجبور نباشد نهاده را با قیمت گزاف از دلال بخرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک دست دلالان از نهاده های دامی کوتاه شده است و با قیمت یکسان به دست همه دامداران می رسد.

معتمدی‌پور ابراز داشت: از طرف دیگر برای دامداران دامدار کارت صادر شد و سرمایه در گردش برای خرید نهاده ها به آن ها ارائه شد.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی دولت پیگیر بسته حمایتی برای آن هاست که با ابلاغ آن مشکل نهاده های دامی تولید کنندگان دام رفع خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد حمایت از تولیدکنندگان در بخش کشاورزی و پاسخ به مطالبه این قشر از جامعه به عنوان فعالان عرصه تولید و امنیت غذایی را از اولویت‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این مدت بخشی از دام های پروار تولید کنندگان دام در استان خریداری شد و تقریبا تمام بهای دام پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: بخشی از مطالبات دامداران با نهاده تهاتر شد و هر کسی مراجعه کرد خرید به طور قطعی انجام شد.

معتمدی‌پور بیان کرد: در تمام نقاط استان نهاده های دامی به اندازه کافی وجود دارد و از لحاظ وجود نهاده دامی هیچ گونه مشکلی نیست.

میزان تولید محصولات به روایت آمار

سالیانه ۹۶ هزار تن شیر و ۱۶هزار تن گوشت قرمز از سوی دامپروران صنعتی و سنتی کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.

جمعیت دامی استان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دامی اعم از سبک و سنگین روستایی، عشایر و صنعتی است.

تولیدکنندگان دام در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند حمایت دولت برای ادامه حیات و تولید هستند و اعطای تسهیلات کم بهره، کاهش نرخ سود تسهیلات، برداشتن وثیقه های نامتعارف و سنگین، رفع مشکل نقدینگی واحدها برای تامین بموقع علوفه و ساماندهی خریدتضمینی محصولات ازجمله انتظارات این بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *