پایش هفتگی “آنفلوآنزای پرندگان” در منابع آبی کرمانشاه

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پایش هفتگی منابع آبی استان برای شناسایی موارد احتمالی آنفلوآنزای پرندگان، اظهار کرد: اگرچه تاکنون موردی مشاهده نشده، اما ممکن است مانند سال گذشته با ورود پرندگان مهاجر کانون‌هایی شناسایی شود.

فرشاد فتاحی در گفت و گو با ایسنا، از اهمیت بیماری آنفلوآنزای پرندگان بین طیور بومی، اهلی و حیات وحش خصوصا پرندگان مهاجر یاد کرد و گفت: در همین راستا به صورت هفتگی منابع آبی استان برای شناسایی موارد احتمالی پایش می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که اکنون تعداد زیادی از سراب‌ها و رودخانه‌ها خصوصا تالاب هشیلان که یکی از مراکز اصلی حضور پرندگان مهاجر بود خشک شده، تمرکز اصلی بر منابع آبی موجود از جمله رودخانه‌های الوند، سیروان  و دریاچه سدهای مناطق غربی استان از جمله سدهای تنگ حمام، آزادی و … است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان در حیات وحش کرمانشاه مشاهده نشده و کانونی از بیماری نداشته ایم، افزود: اما با ورود پرندگان مهاجر احتمال ایجاد کانون‌هایی خصوصا در نواحی غربی که احتمالا حضور بیشتر پرندگان را داریم وجود خواهد داشت.

فتاحی خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار، پنج کانون در استان شناسایی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، طیور آن معدوم شد، زیرا با توجه به شرایط بیماری آنفوآنزا و اینکه درمانی ندارد، راه دیگری جز معدوم کردن طیور وجود ندارد.

وی از ویژگی‌های پرندگان آلوده هم یاد کرد که علائمی از جمله کِز بودن، مدفوع سبز رنگ، پاهای ملتهب و قرمز، تلفات زیاد و … را نشان می‌دهند و عنوان کرد: در صورت مشاهده هرگونه از این علائم در حیات وحش، افراد باید از دست زدن به طیور خودداری کرده و دامپزشکی یا محیط زیست را در جریان بگذارند.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه همچنین از کسانی که طیور بومی و یا مرغداری صنعتی دارند نیز درخواست کرد طیور خود را محصور کرده و اجازه نزدیک شدن آنها به پرندگان وحشی را ندهند.

فتاحی تاکید کرد: از آنجایی که گیرنده ویروس آنفلوآنزا در پرندگان در نوک منقار آنها قرار دارد، امکان ابتلا آنها در تماس با پرندگان آلوده بسیار زیاد است.

وی یکی از راه‌های مهم و خطرناک انتقال بیماری به انسان را شکار غیرمجاز پرندگان وحشی دانست و به شکارچیان هشدار داد به هیچ عنوان پرندگان مهاجر و وحشی را شکار نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *