پایش در مقابل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان در حال انجام است

جدیدترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: برنامه پایش و مراقبت در مقابل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت فعال و غیر فعال در خوزستان در حال انجام است.

دکتر مصطفی کنار کوهی روز سه شنبه در نشست ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در محل استانداری خوزستان برگزار شد افزود:باید هر زمان که کانونی از این بیماری در استان مشاهده و تایید شد اعضای ستاد این آمادگی را داشته باشند که به صورت هماهنگ عمل کرده و ضمن کنترل بیماری، خسارات احتمالی ناشی از آن را به حداقل برسانند.

وی بیان کرد:با فرا رسیدن فصل سرما و مشاهده گزارشاتی از موارد بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورهای همسایه،ضرورت دارد اعضای ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اجرای مصوبات ستاد با هماهنگی کامل با اداره کل دامپزشکی خوزستان همچون گذشته همکاری کنند.

وی گفت: این بیماری از ابعاد اقتصادی و انسانی می‌تواند خسارات زیادی را به پرورش دهندگان و جامعه تحمیل کند ولی بعد انسانی آن که به دلیل احتمال نوترکیب شدن ویروس به وجود می آید و منجر به سرایت از انسان به انسان شده و می‌تواند باعث مرگ و میر گسترده در جمعیت انسانی شود.

وی با بیان اینکه  ویروس با گذشت زمان و جهش ژنتیکی می‌تواند رفتار متفاوت تری نسبت به گذشته از خود بروز دهد ادامه داد:رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی از راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی است.

کنارکوهی در خصوص  مراقبت از این بیماری افزود: از تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل این بیماری می‌توان به تجهیزات حفاظت فردی، کیت های آزمایشگاهی، لوازم نمونه برداری، و سایر موارد مرتبط با معدوم سازی واحدهای درگیر، اشاره کرد.

وی درادامه با اشاره به این موضوع که انجام آزمایشات مرتبط با پایش، غربالگری، و مراقبت های فعال و غیر فعال از الزامات مهم در کنترل این بیماری استگفت: هماهنگی بین بخشی سایر دستگاه­های اجرایی برای کنترل بیماری نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

 در این نشست کنترل مبادی ورودی خوزستان توسط نیروی انتظامی و ادارات دامپزشکی به منظور نظارت بر ورود کامیون های حمل طیور و کود، جلوگیری از فروش غیر بهداشتی و زنده طیور در ‌سطح شهرستان های استان و بازارهای هفتگی توسط گشت­های مشترک دستگاه‌های اجرایی،لزوم و اهمیت آموزش و اطلاع رسانی  اقشار مختلف مردم در خصوص این بیماری و همچنین اعلام ممنوعیت مصرف پرندگان وحشی و مهاجر در رستوران ها و واحد های پذیرایی در مواقع لزوم توسط شبکه بهداشت و درمان مورد تاکید قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *