پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دریاچه سد شهید عباسپور شهرستان اندیکا

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رییس اداره دامپزشکی اندیکا گفت:طرح مشترک پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط حفاظت محیط زیست و دامپزشکی در دریاچه سد شهید عباسپور واقع در محدوده این شهرستان اجرا شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان ،رضا متوسل افزود: برنامه‌های مراقبتی دامپزشکی خوزستان در طول سال به صورت مستمر بر بیماری‌ها صورت می‌گیرد و در آغاز فصل سرما و مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی به دریاچه سد شهید عباسپور، اجرای طرح تشدید پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دستور کار دامپزشکی قرار می‌گیرد.

وی اظهارکرد: یکی از راه‌های مهم انتقال و شیوع این بیماری، از طریق پرندگان وحشی دریایی است که خود ناقل بیماری بوده ولی علایمی از خود نشان نمی‌دهند.

متوسل ادامه داد: با توجه به فصل کوچ پرندگان وحشی دریایی به مناطق گرمسیر و نقاط مختلف شهرستان گتوند و احتمال بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان، بازدید مشترک دامپزشکی و حفاظت محیط زیست انجام شد.

وی با بیان اینکه تا کنون، در بازدیدهای صورت گرفته تلفات غیر عادی و مشکوک بین پرندگان آزاد پرواز و بومی مشاهده نشده است؛ از عموم شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی پرندگان آبزی، مراتب را در اسرع وقت، به دامپزشکی و حفاظت محیط زیست شهرستان اندیکا اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است.

در سال‌های گذشته به خصوص فصل پاییز موارد محدودی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده شده است.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری ویروسی است که دستگاه‌های تنفس، گوارش یا عصبی بسیاری از انواع طیور و سایر پرندگان را مبتلا می‌کند. شدیدترین نوع این بیماری به صورت حاد و عمومی در طیور با یک دوره کوتاه و مرگ و میر بسیار بالا مشخص می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *