واکسن محصور شده در نانوذرات سلامت دام را بهبود می‌بخشد

اخبار علمی جدیدترین خبر ها خبر های بین المللی خبر های دام

دکتر آزیتا حدادی استادیار دانشکده داروسازی و تغذیه دانشگاه ساسکاچوان کانادا و همکارانش نشان دادند که استفاده از نانوذرات برای محصور کردن واکسن‌ها، موجب بهبود اثربخشی بیشتر واکسن در دام‌ها می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، محققان دانشگاه ساسکاچوان و سازمان واکسن و بیماری عفونی (VIDO) در کانادا در حال بررسی چگونگی محصورسازی واکسن‌ها یا داروهای موجود در نانوذرات کوچک کروی هستند که می‌تواند در ساخت واکسن‌هایی با کارایی بالا استفاده شود.

فناوری نانو راهی است که محققان فکر می کنند مشکلات ساخت واکسن مانند پایداری کم و پاسخ ایمنی ضعیف را می‌تواند برطرف کند.

تیمی از دانشمندان ایرانی شاغل در کانادا به بررسی این موضوع پرداختند. این تیم می‌گوید: استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون واکسن نه تنها باعث افزایش ایمنی و پایداری آنتی ژن می‌شود ، بلکه رهایش هدفمند و آهسته را نیز مقدور می‌کند.

براساس گزارش ستاد ویژه فناوری نانو، دکتر حدادی درمورد این پژوهش گفت: نانوذرات می‌توانند واکسن را مستقیم به سلول‌های ایمنی برساند که این کار این منجر به پاسخ ایمنی قوی‌تر می شود. در حال حاضر، حدادی و همکارانش بر روی یک سیستم نانوذرات برای تحویل واکسن برای اسهال اپیدمیک دام (PED) تحقیق کرده‌اند.

وی همچنین از مزایای استفاده از این فناوری در تحویل اسپرم در هنگام تلقیح مصنوعی (AI) خبر داد که منجر به تولید مثل با کمترین نرخ بیماری در نسل بعدی دام می‌شود.

این محقق یادآور شد: در واقع واکسن هنگام لقاح مصنوعی وارد بدن دام شده و فرزندان با نوعی ایمنی در برابر بیماری به دنیا می‌آیند که این موضوع موجب صرفه‌جویی در زمان شده، بدون این که نیاز به استفاده از سرنگ باشد.

دکتر هدر ویلسون دانشمند ارشد تحقیقاتی در سازمان واکسن و بیماری عفونی، گزارش داد که تحقیقات قبلی سازمان واکسن و بیماری عفونی در مورد واکسن غیر نانوذرات برای اسهال اپیدمیک دام نشان داد که دام‌های واکسینه شده داخل رحمی دارای آنتی بادی‌های قابل توجهی در برابر این بیماری در خون، در بافت رحمی و در شیر بودند.

با این حال گوساله‌هایی که آنتی‌بادی را از طریق شیر گرفتند سیستم ایمنی‌شان در برابر بیماری چندان قوی نبوده و برای ارائه محافظت شدیدتر در برابر بیماری میزان آنتی‌بادی کافی نبود.

در آگوست سال ۲۰۲۲، این تیم مقاله‌ای منتشر کرد که در آن فناوری ترکیبی از واکسن PED مبتنی بر نانوذرات در عضله با واکسن PED با قابلیت رهایش داخل رحمی تشریح شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *