هیچ کانونی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از شروع فصل سرما تاکنون هیچ کانونی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است.

سید محمد آقامیری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور اظهار کرد: با توجه به درگیرشدن کشورهای همسایه به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به همه ادارات کل دامپزشکی ابلاغ شده تا برای مقابله سریع با شیوع این بیماری مراقبت‌های لازم را مدنظر قرار بدهند.

به گزارش ایرنا، پیش از این رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرده بود: در شرایطی که برخی کشورها با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند ایران آمادگی دارد به ۷۴ کشور جهان به صورت داوطلبانه صادرات مرغ و تخم‌مرغ داشته باشد.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مانند آنفلوانزای انسانی ویروسی است که با قابلیت تغییر مداوم سویه‌ها، موجب کاهش ایمنی می‌شود.

این بیماری از سال ۱۳۸۴ از طریق پرندگان مهاجر وارد ایران شد، در سال‌های ۸۸ و ۸۹ آسیب‌ها چندان جدی نبود، اما در سال ۹۵ ویروس در طیور بومی برخی استان‌ها گزارش و بیماری از طیور وحشی به بومی منتقل و استارت بحران زده شد تا جایی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نزدیک به ۲۵ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار و گوشتی کشور معدوم شدند.

طبق آخرین آمار پایان سال ۹۹ نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور در اثر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد که بخش عمده آن مربوط به طیور صنعتی استان خراسان جنوبی بوده است.

به گفته مسوولان امر، پنهان کاری یک واحد درگیر با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی باعث شد در شعاع ۱۵ کیلومتری ۹ واحد تخم‌گذار و ۹ واحد گوشتی، شترمرغ و پرندگان مهاجر درگیر شوند، در صورتی که اگر این واحدها در استان خراسان جنوبی بروز بیماری را به‌موقع اطلاع می‌دادند امکان تلفات در این استان کاهش می‌یافت.

اکنون بیش از ۷۵ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار و پولت در یک هزار و ۷۰۱ واحد تولیدی در کشور وجود دارد که روزانه بیش از سه هزار و ۵۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌کنند.

در سال‌های اخیر در ۱۹ نقطه کشور سیستم تشخیص مولکولی پیشرفته ایجاد شده که عملیات مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهار محور گزارش‌دهی، گزارش‌گیری، تشخیص مهار و مختومه کردن در آنها در حال اجراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *