هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان زیرکشت کلزا رفت

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برای کشت کلزا در ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان با کشاورزان قرارداد منعقد شده که تاکنون حدود هزار و ۲۰۰ هکتار آن زیرکشت این محصول رفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان همدان، «علی بایگانه» افزود: در سال زراعی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) ۶ هزار هکتار سطح ابلاغی کشت کلزا در استان همدان است و سهمیه بذرهای اصلاح شده به میزان ۲۳ هزار کیلوگرم که تاکنون ۲۱ هزار کیلوگرم تامین شده است.

وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی کلزا ۲۲۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شده است و ۲۰هزار ریال هم یارانه کشت به ازای هر کیلو گرم پرداخت می شود.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: تولید دانه های روغنی نقش بسزایی در صرفه جویی ارزی، تسریع روند توسعه اقتصادی و امنیت و استقلال غذایی کشور ایفا می کند.

«حسین فضلی» خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد روغن مورد نیاز کشور در سال از طریق واردات تامین می شود و سالانه بیش از ۳۰ درصد ارزبری کالاهای اساسی به دانه های روغنی و استحصالات آن اختصاص می یابد.

وی خاطرنشان کرد: دانه های روغنی و مشتقات آن بعد از غلات به عنوان منبع تولید انرژی در تغذیه انسان و دام و طیور مطرح است که روغن آن برای مصرف خوراکی و صنعتی و کنجاله آن به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم سنجش امنیت غذایی ضریب خودکفایی در محصولات غذایی است تصریح کرد: یکی از ضرورت های توسعه و کشت دانه های روغنی صرفه جویی در هزینه های ارزی و کاهش وابستگی و در نتیجه تقویت امنیت غذایی و امنیت ملی است.

فضلی اظهار داشت: در استان همدان کارخانه روغن کشی نهاوند با ظرفیت تولید سالیانه ۳۰۵ هزار تن روغن کشی و بسته بندی فعال است.

به گفته وی نیاز سالانه استان به روغن خوراکی ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن است که توسط شرکت های پخش از کارخانجات تولید روغن نباتی کشور تامین و توزیع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *