نهادهای مسوول آذربایجان غربی اقدامات پیشگیرانه درباره آنفلوانزای مرغی را اجرایی کنند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: نهادهای مسوول در استان، اقدامات پیشگیرانه را در راستای جلوگیری از بروز بیماری آنفلوانزای مرغی با جدیت اجرایی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا ابراهیمی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی وضعیت برنامه های مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی افزود: اگر اقدامات پیشگیرانه به موقع اجرایی شود، می‌توان در راستای جلوگیری از بروز بیماری موفق عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده اقدامات در این خصوص برعهده دامپزشکی بوده که اجرایی نیز شده است، اضافه کرد: دیگر نهادها هم در راستای عمل به وظایف، کمک کار دامپزشکی استان باشند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی نهمین استان کشور در تولید گوشت مرغ است، ادامه داد: این امر نشان دهنده توجه به جلوگیری از بروز بیماری در طیور به ویژه در حوزه اقتصاد استان است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: جلوگیری از کشتار مرغ در کنار جاده ها در برخی شهرستان‌ها، رعایت موارد بهداشتی، انجام کنترل های لازم و همچنین اطلاع رسانی مناسب از طریق رسانه‌ها از جمله مواردی است که باید بیش از پیش در راستای جلوگیری از بروز آنفلوانزای پرندگان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: در نمونه‌های دریافتی، موردی از ابتلای طیور به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

سید امید خلیل زاده با تاکید بر ممنوعیت خرید و فروش پرندگان و به ویژه توسط شکارچیان افزود: تمامی این اقدامات رصد می‌شود و با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۷۳۰ واحد گوشتی، ۶ واحد جوجه کشی، ۳۳ واحد تخم گذار تجاری و ۶۵ واحد مرغ مادر در استان وجود دارد، اضافه کرد: پایش واحدهای صنعتی در تمام ایام سال جزو اولویت‌های سازمان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: پرندگان مهاجر همه ساله از اواخر شهریور ماه وارد استان شده و تا اواخر زمستان در تالاب‌های استان ماندگار هستند که می‌توانند ناقل بیماری باشند.

به گزارش ایرنا، در مجموع ۴۱۳ واحد بخش خصوصی دامپزشکی در آذربایجان‌غربی فعالیت دارند که شامل ۱۸۰ داروخانه دامپزشکی، ۷۶ مطب مایه کوبی، ۷۲ مطب، ۱۹ مرکز مایه کوبی مستقل، چندین درمانگاه مایه کوبی،  ۲۰ ازمایشگاه، ۱۳ بیمارستان، ۱۵ شرکت پخش استانی، یک شرکت پخش سراسری است.

این استان با ۳۰ تالاب فصلی ودایمی زیستگاهی مساعد برای پرندگان مهاجر و بومی است و به علت قرار گرفتن در کریدور مهاجرتی پرندگان همواره میزبان هزاران بال پرنده در سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *