مورد مثبتی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارس‌آباد گزارش نشد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رئیس اداره دامپزشکی پارس‌آباد مغان گفت: از اول سال جاری تاکنون مورد مثبتی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان مرزی مشاهده و گزارش نشده است.

جابر غایبی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر آبزی به تالاب‌ها و آب بندها برای زمستان‌گذرانی خطر ابتلای طیور صنعتی و بومی با توجه به احتمال آلوده بودن پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزا وجود دارد.

وی افزود: با توجه به انتقال سریع این بیماری در هنگام بروز، لازم است دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد جهت مقابله با این بیماری در آمادگی کامل باشند.

رئیس اداره دامپزشکی پارس آباد مغان به مرغداران و پرورش دهندگان طیور صنعتی توصیه کرد ضمن بالا بردن سطح هوشیاری و رعایت موازین و دستورالعمل‌های امنیت زیستی دامپزشکی از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بیماری خودداری و در صورت بروز تلفات و کاهش غیرمتعارف آب و دان در فارم‌های پرورش، مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند.

وی با بیان اینکه هرگونه پنهان‌کاری در این خصوص موجب طغیان بیماری در صنعت طیور شده و خسارت ناشی از بحران جدی به همراه دارد، محصور کردن طیور روستایی و قطع ارتباط آن با گونه‌های پرندگان مهاجر و آبزی و آزاد پرواز را از مهم‌ترین راه‌های کنترل بیماری در جمعیت طیور بومی و روستایی ذکر کرد.

به گزارش ایرنا هر سال همزمان با سرد شدن هوا هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی کمیاب و حفاظت شده به لحاظ قرار گرفتن منطقه پارس‌آباد در مسیر مهاجرت و کوچ آنها ، مساعد بودن شرایط آب و هوا و امکان تغذیه مناسب برای استراحت و زمستان‌گذرانی به‌تدریج وارد تالاب‌های این شهرستان می‌شوند.

درنای خاکستری، قوی گنگ، قوی فریاد کش، پلیکان، غاز خاکستری ، عروس غاز ، انواع اردک، فاخته، زنگوله بال و خروس کولی معمولی از جمله پرندگان مهاجر هستند که از ناحیه نیمکره شمالی و منطقه سیبر روسیه وارد تالاب‌ها ، آبگیرها و آب‌های این شهرستان ازجمله تالاب‌های تپراق کندی، میل و مغان ، سواحل رود ارس ، دریاچه شهرک مغان و کانال‌های اصلی آبرسانی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *