موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سیستان و بلوچستان مشاهده نشد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی سیستان وبلوچستان گفت: با عنایت به پایش و مراقبت مستمر تا کنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.

دکتر مهدی حسینی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: آنفلوانزای پرندگان (AI) یک بیماری فوق حاد در طیور هست که گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا کرده و باعث ایجاد تلفات بسیار بالا می‌شود اما در برخی از گونه‌های پرندگان بویژه پرندگان آبزی می‌تواند بدون ایجاد علایم بالینی وجود داشته و آنها را به مخزن ویروس تبدیل کند.

وی بیان کرد: گزارشاتی از جداسازی ویروس از بدن برخی از پستانداران مانند موش، خوک، گربه، ببر، اسب و انسان وجود دارد که اهمیت این بیماری را از نظر مشترک بودن آشکار می‌سازد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: رصد و پایش مستمر زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در بازدیدهای مشترک با ادارات محیط زیست در سطح شهرستان‌ها، برگزاری ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌ها، مکاتبه با اتحادیه مرغداران استان در خصوص اقدامات کنترلی و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور و اطلاع رسانی توسط ادارات دامپزشکی به مسوولان بهداشتی و دامپزشکان دارای پروانه اشتغال به امور درمانی متقاضی فعالیت در واحدهای پرورش طیور در مورد رعایت اصول بهداشتی و اعلام وقوع تلفات غیرعادی به ادارات دامپزشکی مرتبط از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از این بیماری است.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات در این زمینه اطلاع رسانی به دهیاران و شوراهای اسلامی روستا مبنی بر گزارش وقوع تلفات غیرعادی در طیور بومی توسط ادارات دامپزشکی شهرستان، برگزاری دوره آموزشی- ترویجی آشنایی با بیماری جهت مرغداران و روستاییان توسط ادارات دامپزشکی با همکاری اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی استان‌ها و مراقبت و پایش فعال بیماری در واحدهای پرورش تخم گذار استان است.

حسینی گفت: در صورت بروز تلفات غیرعادی در پرندگان اهلی و وحشی، نمونه برداری جهت شناسایی احتمالی سویه های آنفلوانزا و نمونه‌های هرگونه تلفات در مرغداری‌های سطح استان جهت تعیین علت تلفات و شناسایی احتمالی سویه‌های آنفلوانزا به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی ارسال می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود مرغداران مرغ زنده پایان دوره را به مقصد کشتارگاه اعزام و شهروندان نیز از خرید مرغ زنده خودداری کنند و مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مرغ کشتار روز که تحت نظارت دامپزشکی است خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *