مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی در زیر ذره‌بین دامپزشکی زنجان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: نظارت دامپزشکی بر مراکز تولید، نگهداری، بسته‌بندی و عرضه مواد خام دامی به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان، تشدید و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. 

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نزدیکی ایام تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان همچنین افزایش فعالیت‌های مربوط به تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، ناشی از افزایش مصرف آنها در ایام، اظهار کرد: به منظور ارتقای کیفیت و ایمنی مواد خام دامی، جلوگیری از عرضه این مواد به صورت غیربهداشتی به مصرف‌کننده و حفظ سلامت عمومی مردم، طرح تشدید نظارت بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی توسط اداره‌کل دامپزشکی استان از ۱۳ اسفند سال‌جاری در استان زنجان آغاز شده و تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

این مسئول افزود: در مدت اجرای این طرح روزانه حداقل ۱۷ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۳۴ نفر بازرس بهداشتی در هشت شهرستان استان فعال خواهند بود.

حاج‌کاظمی تاکید کرد: مصرف‌کنندگان مواد خام دامی در این استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از کشتار غیرمجاز، عرضه این مواد به صورت تاریخ گذشته و غیربهداشتی، مورد را جهت بررسی با سامانه ۱۵۱۲ به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.

رئیس دامپزشکی استان زنجان، افزود: مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، رستوران، هتل و چلوکبابی‌ها و سایر اماکنی که از فرآورده‌های خام دامی برای طبخ غذا استفاده می‌کنند، خودروهای ویژه حمل فرآورده‌های خام دامی، کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه‌های نگهداری، کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی در این طرح تحت پوشش برنامه کنترل و نظارت بهداشتی قرار می‌گیرد.

وی، رعایت نکردن موازین بهداشتی درنگهداری، عرضه فرآورده‌های تاریخ مصرف گذشته و فاسد خام دامی گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ را از جمله موارد غیر بهداشتی برشمرد و ادامه داد: در برخی موارد متصدیان عرضه گوشت مرغ، اقدام به قطعه‌بندی و بسته‌بندی غیرمجاز می‌کنند که این نیز تخلف بهداشتی است. 

این مسئول خاطرنشان کرد: قطعه‌بندی‌هایی با این روش، بدون شناسنامه و بدون نظارت دامپزشکی انجام می شود و در صورت مشاهده توسط بازرسان دامپزشکی موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *