مراقب آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشید

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خطاب به مرغ‌داران گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مهم‌ترین راهکار برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان است.  

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی است که پرنده آلوده به ویروس، آلودگی را از طریق ترشحات دفع می‌کند، اظهار کرد: این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی منتقل کند و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی روستاها و واحدهای صنعتی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی تأثیر بسزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد، افزود: با توجه به این که درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نیست، رعایت نکات بهداشتی در نگهداری طیور صنعتی و طیور بومی روستایی و همچنین رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست‌ها و دفع بهداشتی فضولات پرندگان مذکور گامی مؤثر در پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و گسترش متعاقب آن به جمعیت انسانی محسوب می‌شود.

حاج‌کاظمی ضمن تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون گله‌های طیور (به ویژه واحدهای مادر و تخم‌گذار) بر علیه این بیماری، ادامه‌داد: در صورتی که یک واحد مرغ‌داری دچار افت شدید در مصرف آب و دان، کاهش شدید تولید، تلفات و خسارات شود اولین اقدام مهم که بایستی انجام دهد اطلاع به دامپزشکی شهرستان مربوطه است؛ چرا که بازرسان دامپزشکی جهت کنترل بیماری اقدام می‌کند و از سرایت بیماری به واحدهای دیگر جلوگیری به‌عمل می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه از رفت‌وآمد غیرضروری جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود، اذعان کرد: به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز (مانند کلاغ، گنجشک، زاغ، سار و …) و فضولات آنها جلوگیری کنند. در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای این‌گونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغ‌داری فاقد هرگونه جاذبه‌ای برای ورود پرندگان وحشی باشد. ریخت‌وپاش دان و رهاسازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد کند.

این مسئول با بیان اینکه تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدیدکنندگان) ضروری است، اضافه کرد: از رفت‌وآمد خودروها به داخل محوطه پاک جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت‌های بیرونی خودرو به صورت کامل، اقدام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، افزود: حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه دارید و در هنگام ورود به سالن شستن دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضدعفونی‌کننده ضروری است. رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت‌تر است به‌طوری‌که از آلوده نبودن همه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل کنید.

وی با بیان اینکه خودرو حمل تخم‌مرغ، کارتن تخم‌مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضدعفونی قرار گیرد، ابراز کرد: همه رفت‌وآمدهای افراد به واحد را ثبت و ضبط کنید.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه از ورود پرنده جدید به واحد (به ویژه در مزارع مرغ مادر) خودداری کنید، تصریح کرد: در واحدهای تخم‌گذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم‌مرغ خوراکی به گونه‌ای به بیرون از مرغ‌داری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود.

این مسئول خاطرنشان کرد: از حضور در بازار پرندگان زنده، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری کرده و ترتیبی اتخاذ کنید تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *