مدیرکل دامپزشکی کرمان: خرید دام بدون هویت ممنوع است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به اهمیت امنیتی زیستی دام ها و وجود بیماری های مختلف دامی و مشترک میان انسان و دام گفت: دامداران این استان از خرید دام سبک و سنگین زنده بی هویت خودداری کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حسین رشیدی با تاکید بر رعایت اصول امنیت زیستی در دامداری ها، افزود: طراحی برنامه های امنیت زیستی اهمیت زیادی در فراهم آوردن شرایط مناسب برای بروز حداکثر توان بالقوه ژنتیکی گله های دام و طیور و همچنین کاهش عوامل بیماری زا دارد.

وی با بیان اینکه برنامه امنیت زیستی در صنعت دامپروری نباید به عنوان یک هزینه غیرضروری تلقی شود، اظهار داشت: توجه به خرید دام و طیور از محل مطمئن با نظارت مستقیم دامپزشکی، تعویض بستر و پاک سازی کامل و ضدعفونی اصولی جایگاه و وسایل، کنترل جانوران موذی و پرندگان وحشی، معدوم سازی بهداشتی دام و طیور تلف شده، تهیه دان و علوفه مناسب با نظارت مسئول متخصص و همچنین رعایت شرایط قرنطینه و جداسازی دام بیمار از گله از سری اقدامات امنیت زیستی است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اهمیت توجه به خرید دام از محل مطمئن تصریح کرد: دامدارانی که تمایل به خرید دام زنده دارند، دامی را خریداری کنند که مطمئن هستند همه واکسن های مورد نیازش تزریق شده باشد زیرا چنانچه دامداری بدون توجه به این موارد دامی را خریداری کند ممکن است عوامل بیماری در دام نهفته باشد که این مهم همه دام های دامدار را به این بیماری ها آلوده می کند و در پی آن ضرر و زیان اقتصادی به دامدار تحمیل می شود.

وی ادامه داد: تب مالت، تب برفکی و لمپی اسکین از جمله بیماری هایی است که ممکن است دام بدون علائم به آن آلوده باشد که از جمله اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری از این بیماریهای مهم رعایت اصول امنیت زیستی است.

رشیدی با تاکید بر رعایت دوران قرنطینه در زمان ورود دام جدید به گله، گفت: با توجه به موقعیت ویژه کرمان و ارتباط آن با استان‌های مرزی کشور، از دامداران و عشایر این استان تقاضا می‌شود از خرید دام‌های فاقد هویت خودداری کنند و برای حمل و جابه‌جایی دام‌های خود با شبکه های دامپزشکی شهرستان ها هماهنگ باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه تا زمانی که پدیده قاچاق دام در کشور وجود داشته باشد، امکان تامین بهداشت دام و پیشگیری از بیماری های مشترک وجود ندارد، گفت: انتقال دام فاقد هویت، انتقال خاموش و نامحسوس بیماری های مشترک و دامی از کشورهای همجوار به ایران است و پلاک گذاری دام ها اقدام لازم و ارزشمندی در راستای پیشگیری از ورود این بیماری ها به کشور است.

وی بیان کرد: اقدامات بهداشتی – قرنطینه ای با هدف پیشگیری از احتمال انتقال و جا به جایی بیماری های دامی قابل انتقال بین انسان و دام انجام می شود لذا هرگونه انتقال و جا به جایی دام و فرآورده های خام دامی با وسایل نقلیه عمومی و فاقد پروانه بهداشتی ممنوع است.

وی اظهار داشت: چنانچه در راه های استان کرمان، محموله بدون مجوز بهداشتی و دام فاقد هویت مشاهده شود نیروی محترم انتظامی آن محموله را توقیف کرده و پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه های امنیت زیستی نیازمند همکاری همه جانبه تمامی افراد مسئول و دست اندرکار در صنعت دامپروری است، بار دیگر تاکید کرد که  دامداران از مکان هایی که هیچ اطلاعی از وضعیت سلامت و واکسیناسیون دام ندارند خرید انجام ندهند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از دامداران خواست در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در دام های سبک و سنگین به مراکز درمانی بخش خصوصی دامپزشکی مراجعه کنند.

وجود بیماری های زیاد تهدید کننده حیات حیوانات و همچنین وجود بیماری های مشترک بین انسان و دام موجب شده دامپزشکی کرمان ممنوعیت خرید دام بی هویت را در این استان اعلام کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *