قاچاقچیانی که برای دام های مولد کردستان دندان تیز کرده‌اند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

“آمار قاچاق دام از مرزهای کردستان، کاهش یافته ولی قاچاقچیان دندان طعم خود را برای قاچاق دامهای مولد تیز کرده‌اند” این مطلبی بود که در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با محورهای مختلفی همراه بود ولی قسمتی که جالب توجه بود، کاهش قاچاق دام در عین روی آوردن به قاچاق دام مولد بود.

آمار مرزبانی کردستان حاکی از کاهش ۱۲ درصدی ورود احشام به مرز باشماق در عین افزایش ۳۷ درصدی کشفیات قاچاق در حوزه انتظامی است.
بر اساس این گزارش، ۵۰ درصد دام های قاچاق در سالهای گذشته مولد بود اما امسال این رقم به ۹۰ درصد رسیده است.

به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان این سیاستی است که کشورهای بیگانه در پیش گرفته‌اند تا ایران را در زمینه دامداری با مشکل جدی مواجه کنند.

علی خداویسی افزود: قاچاق دام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ تا ۴۰درصد کاهش دارد و با صادرات دام این میزان بیشتر هم می‌شود و جذابیت سود حاصل از قاچاق از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد ویژه قاچاق دام، به دام مولد اختصاص دارد، گفت:  در همین زمینه پیگیریهای خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی  در دست انجام است و با توجه به مصوبات ممانعت از خروج دام زنده و حتی صادرات دام مولد، این مساله کنترل خواهد شد.

رویارویی صنعت گوشت و مرغ با افزایش قیمت و کاهش کشش بازار

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: از اردیبهشت سال جاری با مردمی سازی یارانه ها، قیمت تمام شده دام و طیور افزایش یافت.

وی افزود: این افزایش قیمت باعث شد تا تفاوت قیمت در ایران و عراق تا حد قابل توجهی کاهش یابد طوریکه هم اکنون در بانه دام سبک کیلویی ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان و در عراق ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و دام سنگین هم ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان و در آنجا ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان شده و جذبه قاچاق را نسبت به گذشته کمتر کرده است ولی روند قاچاق همچنان وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: اقدامات خوبی هم در مرزبانی انجام گرفت که در کنار افزایش قیمت، باعث کاهش قاچاق دام زنده شد.

اسکندری از نگرانی برای رکود صنعت دامداری در کردستان هم گفت و ادامه داد: دلیل این نگرانی این است که  دام مولد کشتار می شود و از سویی بازار هم کشش ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: امسال به دلیل عدم کشش، بازار جوجه ریزی در کشور از ۱۳۵ میلیون قطعه به ۱۱۰ میلیون کاهش یافت و با همین میزان هم بازار اشباع است و این وضعیت در حوزه گوشت قرمز  بدتر است.

اسکندری با تاکید بر لزوم تسریع در ارائه” کارتهای الکترونیکی” خانوار  یادآور شد: در حوزه مصرف مشکل جدی داریم و از طرفی، هزینه های تولید ۱۰ برابر شده و این یعنی امکان گرانی جدی وجود دارد.

وی به انباشتگی دام در کشور اشاره کرد و گفت: مجوز صادرات  دام صادر شده که  سهم استان۲۴  هزار و ۴۰۰ راس دام سبک و سه هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین توسط ۱۰ شرکت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تعرفه صادرات هر راس دام سبک را  ۵۰ هزار تومان و دام سنگین را کیلویی ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: تعرفه دام سنگین حذف شده و مقاصد صادرات دام هم  کشورهای قطر و عراق است.

اجرای کامل ضوابط ورود و خروج دام

مسوول اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی کردستان هم اظهار داشت: ستاد مرکزی قاچاق برای تعدادی از استانها ضوابطی برای نقل و انتقال در نظر گرفته بود که تمامی این ضوابط شامل پلاک کوبی دام، دام ۱۵ رقمی بارکددار و صدور گواهی بهداشتی  بصورت کامل در استان اجرا شده است.

کامران زیباکردار افزود: قرنطینه و هماهنگی کامل بین استانهای مبدا و مقصد برای انتقال محموله های دامی، تاثیر خوبی در پیشگیری از قاچاق دام داشته است.

وی در ادامه به مشکل دامهای عشایر در سال جاری اشاره کرد و گفت: این مشکل بزرگ، خلایی در دستورالعمل مبارزه با قاچاق دام است  و با اینکه یک استان ییلاقی و قشلاقی در مسیر دام عشایر نیستیم ولی  با توجه به خشکسالی های اخیر در فصل بهار درخواستهای بسیاری برای چرا در مراتع استان داریم که این موضوع باید پیشگیری شود.

مسوول اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی کردستان درباره صادرات دام هم اظهار داشت: صدور مجوز برای یکی از افرادی که صادرات هزار راس دام سنگین و ۲ هزار و ۵۰۰ رای دام سبک را  بر عهده دارد، به مراحل پایانی نزدیک شده دارد و بزودی کار صادرات را انجام خواهد داد.

زیباکردار خواستار ساماندهی پایانه مرزی باشماق مریوان شد و گفت: با توجه به اینکه محموله های زیادی در رابطه با ترانزیت دام زنده و صادرات دام و فرآورده های دامی از این مرز داریم و باشماق از مرزهای مهم صادرات دام کشور در این زمینه به شمار می‌رود، باید برای افزایش صادرات برنامه ریزی کرده و امکانات و زیرساختهای آن را فراهم کنیم.

استان کردستان ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *