طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری آبله و شاربن در کردستان آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی در استان علیه بیماری های آبله و شاربن از امروز در کردستان آغاز شد و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی ورمقانی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: بیماری آبله و شاربن از بیماری های مهم و مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود که می‌تواند خسارات جبران ناپذیر اقتصادی و مخاطرات بهداشتی دامی ایجاد کند.

وی افزود: در مجموع افزون بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس نوبت سر دام علیه این ۲ بیماری در مرحله اول واکسینه می شود که ۸۰۰ هزار نوبت سر دام در ۳۴۰ روستای محروم استان توسط اکیپ های بخش دولتی و غیر دولتی انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: این طرح با بهره‌گیری از ۸۰ واکسیناتور در قالب ۳۰ گروه عملیاتی انجام می شود که از امروز تا ۱۴ اردیبهشت ادامه دارد.

ورمقانی گفت: در این مرحله عملیات واکسیناسیون شاربن در انواع دام شامل گاو، گوسفند، بز و تک سمیان و واکسیناسیون آبله در دام های سبک شامل گوسفند و بز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون یکی از مهمترین اقدامات اجرایی برای تامین امنیت بهداشتی دام است و برای بیماری های استراتژیک واکسن به صورت رایگان و یا یارانه‌ای در اختیار دامداران استان قرار می‌گیرد.

واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های بروسلوز، شاربن، هاری، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، کزاز و شاربن علامتی، طاعون، تب برفکی، سل، آبله، آنتروتوکسمی، قانقاریا و آگالاکسی و دیگر بیماری ها سالانه به صورت رایگان با همکاری اکیپ های بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *