طرح تشدید پایش زیستگاه پرندگان مهاجر در خراسان‌شمالی آغاز شد 

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طرح تشدید نظارت بر زیستگاه پرندگان مهاجر با رویکرد پایش و بررسی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان آغاز شد.

سید فرزین حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح از امروز چهارشنبه(۲۰ مهرماه) تا اوایل اسفندماه جاری ادامه دارد و هشت گروه از کارشناسان محیط زیست در این طرح؛ بررسی و پایش از سدها، آبگیرها و رودخانه های استان را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه سال های اخیر موردی از ابتلای پرندگان وحشی به آنفلوآنزای فوق حاد در خراسان شمالی مشاهده نشده است،  تصریح کرد: پایش زیستگاه های پرندگان مهاجر در حاشیه روستاها و محدوده واحدهای صنعتی پرورش طیور بیشتر مورد توجه خواهد بود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: شکارچیان از دغدغه های ما محسوب می شوند چرا که با شکار پرندگان، خود و دیگران را در معرض بیماری آنفلوآنزا قرار می دهند.

وی عنوان کرد: فروش غیرقانونی پرندگان توسط شکارچیان خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را افزایش می دهد که در این زمینه پایش زیستگاه های پرندگان مهاجر تا اسفندماه ادامه دارد.  

حسینی گفت: ۲ مزرعه فعال تخمگذار صنعتی و ۲ مزرعه پرورش بوقلمون از جمله واحدهای حساس در زمینه ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، این مزرعه ها به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت فراوان هستند.

وی درباره اقدامات اداره کل دامپزشکی در این زمینه اضافه کرد: نظارت بر وضعیت بهداشتی و قرنطینه ای مزارع پرورش طیور قبل از جوجه ریزی، نظارت بر حمل و نقل بهداشتی پرندگان زنده و ورود جوجه یکروزه، پایش و مراقبت فعال مزارع پرورش طیور در حال انجام است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیوراداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: اجرای برنامه واکسیناسیون در مزارع تخم گذار و مادر و اجداد بسیار ضروری است و در این زمینه توصیه های لازم به مزرعه داران داده شد.

وی با بیان اینکه نظارت بهداشتی بر سه کشتارگاه صنعتی طیور استان انجام می شود، ادامه داد: پایش طیور روستایی به خصوص روستاهای حاشیه مزارع صنعتی طیور و زیستگاه های پرندگان وحشی و مهاجر با تمرکز بر زیستگاه های طبیعی و غیر طبیعی استان حال انجام است.

حسینی، نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه پرندگان زنده، برخورد با موارد توزیع و فروش غیرمجاز پرندگان زنده و اقدام در جهت تهیه و خرید تجهیزات فنی و آزمایشگاهی مورد نیاز در پایش و تشخیص بیماری را از دیگر برنامه های این اداره کل عنوان کرد.

وی گفت: از اداره کل حفاظت محیط زیست انتظار می رود در پایش بیماری در زیستگاه ها، گزارش موارد تلفات احتمالی را به موقع ارائه دهند، دانشگاه علوم پزشکی هم در آموزش روستاییان و گزارش موارد بیماری و تلفات پرندگان توسط مراکز بهداشتی مستقر در روستاها اقدام کند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیوراداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: از نیروی انتظامی هم انتظار می رود در اجرای طرح های گشت های مشترک و برخورد با متخلفان بهداشتی و موارد احتمالی معدوم سازی کانون های بیماری همکاری داشته باشد.  

بر پایه این گزارش، آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فصلی است که معمولا به واسطه پرندگان مهاجر منتقل می شود. این بیماری معمولا در اروپا از ماه اکتبر تا آوریل (مهر تا اردیبهشت) پرندگان را درگیر می کند. تکرار این بحران با وادار کردن مرغداری ها به توقف تولید، فروش و صادرات خسارت زیادی به فعالان این بخش وارد می کند و دولت را نیز که مجبور به پرداخت غرامت پرندگان معدوم شده و محروم ازسود بازار فروش پرندگان در بازار بین المللی است، متاثر می کند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *