طرح بهبود ژنتیک دام سبک عشایری برای نخستین بار در کشور دربروجن آغاز شد

جدیدترین خبر ها

طرح بهبود ژنتیک دام سبک عشایری تولید رویان نژاد منتخب به روش آزمایشگاهی با استفاده از روش “اووم پیک آپ”، برای نخستین بار در کشور به همت بسیج سازندگی سپاه قمر بنی هاشم(ع)، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و بنیاد تعاون بسیج کشور در شهر گندمان شهرستان بروجن آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مسوول واحد امنیت غذایی قرارگاه مرکزی جهادسازندگی و محرومیت زدایی سپاه خاتم الانبیا (ص) گفت: قرارگاه مرکز جهادسازندگی و محرومیت زدایی سپاه در راستای افزایش بهبود و بهره‌وری دام سبک عشایر و حفظ ذخایر ژنتیکی دام سبک عشایر در اقدامی زیرساختی در زمینه بهبود ژنیتک دام سبک عشایر اقدام کرده است.

شاکر شایسته نیا عصر یکشنبه در سفر به شهرکرددر آیین آغاز طرح کشوری بهبود ژنتیک دام عشایر افزود: در این طرح تکثیر نژادهای بومی کشور و استان در اولویت قرار دارد و پس از آن احیاء و تثبیت نژاد و تکثیر نژ اد بومی منتخب دام سبک برای افزاشی بهره‌وری دام سبک عشایر مد نظر اس ت.

به گفته وی، در راستای محرومیت‌زدایی و همچنین حفظ ذخایر ژنتیکی دام سبک کشور بانک ذخیره رویان دام سبک راه انداز ی خواهد شد تا از انقراض نژادهای بومی دام سبک کشور جلوگیری شود.

شایسته‌نیا افزود: در مرحله نخست این طرح ۲۹ توده ژنتیکی دام سبک در ایران شناسایی شده که تکثیر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی، کمبود علوفه، بیماری‌ها زمینه نابودی و انقراض گونه‌های بومی را افزایش داده، گفت: با اجرای این طرح از نابودی و انقراض این گونه‌ها جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی، در مرحله بعدی نیز این طرح در استان‌های خراسان رضوی، قم، کرمان، فارس و سایر استانها اجرا خواهد شد.

رییس سازمان بسیج سازندگی چهارمحال وبختیاری نیز در این آیین افزود: هم اینک بیش از سه میلیون راس دام سبک عشایر در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای اصلاح نژاد دام و بهره وری بهتر سازمان بسیج سازندگی با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی اقدام به حفظ نسل دام استان کرده است.

رییس سازمان بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان ۲ نسل دام لری، بختیاری و افشاری وجود دارد، تلاش می‌شود این دو نسل در استان حفظ شود و بهره‌وری بهتر داشته باشد.

سرهنگ هوشنگ فولادی افزود: با این اقدام افزایش دام و تولید گوشت بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر جمعیت در استان مستقر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *