صادرات تولیدات لبنی گلستان به کشورهای آسیایی و آمریکای‌شمالی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی گلستان از صادرات محصولات لبنی تولیدی استان به کشورهای آسیایی و آمریکای شمالی خبر داد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۹۰۳ هزار و ۷۰۷ کیلوگرم محصولات لبنی تولیدی استان به خارج از کشور صادر شده است.

علی کاووسی عصر امروز یک‌شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ در حاشیه بازدید از یک واحد لبنی در شهرستان گرگان با بیان اینکه کشورهای آسیایی و آمریکای شمالی مقصد صادرات محصولات لبنی تولیدی استان هستند، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۹۰۳ هزار و ۷۰۷ کیلوگرم محصولات لبنی تولید شده در یک واحد تولیدی دارای کد IR صادرات استان به کشورهای ارمنستان، روسیه، ترکمنستان، کانادا، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه محصولات لبنی صادر شده از استان در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۴۲ هزار و ۳۷۹ کیلوگرم بوده است، ادامه داد: پنیر شاخص‌ترین محصول لبنی استان گلستان بوده که طی چند سال اخیر با استفاده از کد صادراتی دامپزشکی به بازار کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و عراق راه یافته است.

وی با تأکید بر اینکه در بهار سال ۱۴۰۲ یک واحد لبنی دیگر شرایط صادرات به کشور روسیه را کسب خواهد کرد، افزود: مجموع واحدهای صادر کننده محصولات لبنی استان به کشورهای روسیه و به دنبال آن کشورهای حوزه اورآسیا به تعداد ۲ واحد خواهد رسید.

کاووسی مرغوبیت محصولات لبنی تولید شده در استان را بسیار بالا برشمرد و خاطرنشان کرد: شیر خام تولید شده از سوی دامداران گلستانی با مجوز دامپزشکی توسط ۲۹ مرکز جمع‌آوری شیر دریافت و از سوی ۱۴ کارخانه لبنی خریداری و فرآوری می‌شود.

گفتنی است، فرآورده‌های لبنی همگی از شیر تولید می‌شوند و معمولا ماده اولیه تمام محصولات لبنی شیر تازه‌ است و به دلیل داشتن کلسیم باعث استحکام استخوان و دندان ‌شده و از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره‌کل دامپزشکی گلستان، اکنون علاوه بر محصولات لبنی، تولیدات حوزه دام و طیور در گلستان به مقصد ۲۰  کشور در قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا شامل عراق، کامبوج، هنگ‌کنگ، قرقیزستان، ویتنام، افغانستان، امارات، سوریه، مکزیک، کانادا، تایوان، سنگاپور، قطر، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، روسیه، چین، مالزی و عمان صادر می‌شود که برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *