شروعی جالب برای پرورش بوقلمون

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

در دنیای امروز که مصرف پروتئین حیوانی روز به روز بیشتر می شود، بی‌شک نیاز بشر به گوشت سفید و قرمز نیز افزایش می یابد و در این رابطه قسمت زیادی از گوشت سفید مورد مصرف جوامع بشری را می توان از طریق پرورش صنعتی بوقلمون تأمین کرد.

بوقلمون ها را می‌توان از جمله طیور محبوب و پرطرفدار در بسیاری از کشور های دنیا به شمار آورد. صنعت پرورش بوقلمون اگرچه رمز و رازهای خاص خود را دارد اما از سود تضمین شده ای نیز برخوردار بوده و بازار تضمین شده و رشد سریع آنها پرورش دهنده های زیادی را به سمت خود کشانده است.

در کشور ایران نیز از دیرباز توجه خاصی به پرورش بوقلمون شده و در بسیاری از استان های کشور واحدهای پرورش صنعتی بوقلمون توسعه یافته است که امید می رود با پیشرفت تکنولوژی پرورش بوقلمون در کشور، سطح تولید گوشت سفید به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد و بخش مهمی از منابع پروتئینی مورد نیاز تأمین شود.

در حال حاضر استان همدان نیز با تولید سالیانه بیش از ۶۰۰۰ تن گوشت بوقلمون رتبه پنجم تولید را در کشور دارد.

یکی از پرورش‌دهندگان بوقلمون در شهرستان رزن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال ۷۱ پرورش بوقلمون را به صورت سنتی آغاز کردم و در سال ۸۲ واحد سنتی خود را به واحد پرورش بوقلمون صنعتی تبدیل کردم.

خانم مرصع اسماعیلی با بیان اینکه پرورش بوقلمون نیز مانند هر شغل دیگری نیاز به تجربه و مهارت داشته و سختی های خاص خود را به همراه دارد، افزود: نگهداری و پرورش بوقلمون در سنین جوجگی، یکی از مشکل ترین مراحل پرورش بوقلمون بوده و بوقلمون های جوان نیز در مقابل عوامل بیماری ‌زا کاملاً حساس هستند برای همین باید توجه فراوانی به آنها داشت.

وی با اشاره به اینکه دمای مناسب برای نگهداری و پرورش بوقلمون در هفته های مختلف دوران پرورش متفاوت است، اظهار کرد: در پرورش جوجه بوقلمون به صورت صنعتی، باید با تحت نظر گرفتن شرایط محیطی تمام نیازهای بوقلمون را درنظر داشت تا با تنظیم حرارت، تهویه، بهداشت و جایگاه، مطلوب ترین نتیجه در پرورش تجاری بوقلمون حاصل شود.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به شروع جالب به صرافت افتادن خود برای پرورش بوقلمون گفت: یکی از دوستان به عنوان کادو بوقلمون برایم هدیه آورده بود که بعد از مدتی این بوقلمون کادویی به دو بوقلمون و بعد از مدتی بیشتر و بیشتر و بالاخره به ۵۰۰ قطعه بوقلمون در قالب واحد سنتی تبدیل شد که از همان زمان به فکر صنعتی کردن واحد خود افتادم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر واحد صنعتی پرورش بوقلمون بنده واقع در شهرستان رزن دارای ۶۰۰۰ قطعه بوقلمون بوده که تصمیم دارم این تعداد قطعه بوقلمون‌های واحد خود را به ۲۰ هزار قطعه افزایش دهم.

اسماعیلی از تولید سالیانه ۱۴۰ تن گوشت بوقلمون در واحد صنعتی پرورش بوقلمون خود خبر داد و یادآور شد: سالیانه واحد صنعتی پرورش بوقلمون بنده دارای دو دوره جوجه ریزی بوده که در هر دوره میانگین ۷۰ تن گوشت بوقلمون تولید می‌شود.

وی تعداد اشتغال واحد صنعتی پرورش بوقلمون خود را شش نفر برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر بازار فروش وجود داشته باشد دوره جوجه ریزی بوقلمون واحد صنعتی ما چهار ماه و 20 روز طول می کشد و اگر بازار فروش نداشته باشیم نهایت دوره جوجه ریزی تا پنج ماه طول خواهد کشید.

اسماعیلی یادآور شد: معمولاً در رابطه با پرورش بوقلمون فروش آن مانند مرغ نیست که یکباره واحد مرغداری خالی شود، اکثر بوقلمون پرورش و تولید شده واحد صنعتی خود را در هر دوره کم‌کم به استان های مختلف چون کرج، بوئین زهرا، تهران، زنجان و کرمان ارسال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلو بوقلمون زنده از تولیدکننده ۷۰ هزار تومان خریداری می‌شود، تصریح کرد: آب، نهاده، هزینه‌های بالای حمل و نقل و دستمزد بالای کارگر از جمله مشکلات واحد صنعتی پرورش بوقلمون ما به تبع سایر واحدها بوده ضمن اینکه در بحث حمل و نقل تلفات، کرایه و بارنامه نیز همه برعهده مصرف کننده است.

تولید سالیانه ۶۰۴۸ تن گوشت بوقلمون در استان همدان

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان نیز از تولید سالیانه ۶۰۴۸ تن گوشت بوقلمون در این استان خبر داد و گفت: ۱۶ واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت ۱۱۲ هزار قطعه در سطح استان همدان وجود دارد که از این تعداد واحدهای پرورش بوقلمون موجود تعداد ۱۳ واحد فعال  و سه واحد غیرفعال هستند.

علیرضا قراگوزلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تولید و پرورش بوقلمون به ویژه بعد از آزادسازی نهاده دولتی مرغداران از توجیه اقتصادی و سود بالایی برای سرمایه گذاری در این حوزه برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه پرورش دهندگان بوقلمون امسال مشکلی در رابطه با نهاده ندارند، افزود: در سال گذشته پرورش دهندگان بوقلمون واقعاً دارای مشکل نهاده بودند و دولت به پرورش بوقلمون نهاده دولتی اختصاص نمی‌داد و به همین علت واحدهای تولید بوقلمون قدرت رقابت با تولید واحدهای مرغداری را نداشتند اما از زمانی که نهاده آزاد شده تولید و پرورش بوقلمون سود بالاتری دارد و به لحاظ سود بالا و توجیه اقتصادی هر چه بیشتر از پرورش و تولید مرغ پیشی گرفته است و بالعکس با آزادسازی نهاده مرغداران دچار ضرر شده‌اند.

قراگوزلو یادآور شد: سرمایه‌گذرانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، به طور حتم سرمایه‌گذاری خوبی را از نظر درآمدزایی و توجیه اقتصادی طرح پیش رو خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به رتبه پنجم استان همدان در کشور در رابطه با تولید و پرورش بوقلمون، تصریح کرد: نیاز است که با توجه به خواص گوشت بوقلمون با فرهنگسازی لازم مصرف گوشت بوقلمون به ویژه در فصول سرد پاییز و زمستان در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی بیش از پیش جا داده شود.

قراگوزلو همچنین خاطرنشان کرد: پرورش بوقلمون صنعت جدیدی در ایران بوده و با توجه به ارزش و اهمیت غذایی بالای آن، صنعت غذایی گوشت بوقلمون رشد سریعی در کشور و جهان گرفته است.

وی اسید تریپتوفان، کربوهیدرات، پروتئین، نیاسین، کلوئین، سلنیوم، روی، ریبوفلاوین و پنتونیک را از جمله مواد مغذی گوشت بوقلمون برشمرد و گفت: گوشت بوقلمون در بحث خواص در حدی پیشتاز است که آن را گوشت معجزه می‌خوانند.

قراگوزلو در پایان بیان کرد: پوشت بوقلمون به علت داشتن اسیدآمینه بیشتر موجب افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شود و این هورمون در کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش بدن و نشاط مفید است.

به گزارش ایسنا، گوشت بوقلمون در بحث خواص خود به حدی پیشتاز است که نام معجزه‌گر را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *