سلامت دام، خط قرمز است / نظارت دامپزشکی هرمزگان بر ۳۹ هزار مرکز فرآورده خام دامی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان سلامت دام و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی را خط قرمز و وظیفه اصلی این نهاد دانست و گفت: از مهرماه پارسال تا مهر امسال ۳۹ هزار و ۸۳۲ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز بسته‌بندی، کارخانه‌ها، اسکله‌های صیادی و اماکن دام و طیور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمد جانباز روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی افزود: در واقع تمامی محموله‌های دام و فرآورده‌های خام دامی وارد شده به هرمزگان با گواهی بهداشتی حمل و با نظارت، قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان تخلیه می شود.
وی بیان داشت: باتوجه به وظیفه ذاتی دامپزشکی در راستای ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه و تامین فرآورده‌های خام دامی سالم و بهداشتی، اداره قرنطینه و امنیت زیستی هرمزگان نظارت بهداشتی بر واردات فرآورده‌های خام دامی به استان را انجام می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهار داشت: همچنین از مهر پارسال تا امسال ۲ هزار و ۹۱۰ مورد پروانه دام زیرنظر این اداره کل صادر و تمدید شده است، ۱۱۴ هزار و ۶۲۳ کیلوگرم مواد خام دامی معدوم و ۶۳ هزار و ۹۴۵ راس دام و ۱۹ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۶۰۲ قطعه طیور کشتار شده است.
۷۵ درصد بیماری‌های نوظهور، مشترک بین انسان و حیوان است
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان یادآورشد: حدود ۷۵ درصد بیماری هایی نوظهور نیز مشترک بین انسان و دام هستند که می توان به ویروس کرونا، سارس و تب کریمه کنگو اشاره کرد.
 جانباز همچنین با اشاره به بیماری های دامی مشترک بین انسان و دام و بیماری های واگیر غیرمشترک دامی ادامه داد: ۸۳۵ مورد بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است که درواقع ۶۰ درصد این بیماری‌های عفونی از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهار داشت: مبارزه با بیماری های دامی مشترک و غیرمشترک یکی از وظایف دامپزشکی است که از مهر پارسال تا مهر امسال ۲۵۴ هزار و ۱۶۰ راس دام برعلیه بیماری های واگیر غیر مشترک همچون آبله و شاربن و ۲ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۵۰۰ راس دام برعلیه بیماری های مشترک واکسینه شده اند.
وی گفت: مراقبت از ۸۴۷ هزار و ۲۰۴ راس دام، سمپاشی ۱۲۶ هزار و ۸۸ راس دام، سمپاشی ۳۲۸ هزار و ۴۵ مترمربع جایگاه دام، واکسینه ۱۱ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۶۸ قطعه طیور علیه بیماری، جوجه ریزی ۲۱ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۷۶ قطعه و سه هزار و ۱۶۲ مورد بازدید و مراقبت فعال از واحدهای صنعتی و زیستگاه طیور از دیگر فعالیت های انجام شده دامپزشکی هرمزگان بوده است.
قرنطیه بیش از ۵۲۰ هزار تُن محموله وارداتی دارویی در هرمزگان
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: میزان قرنطینه محموله های وارداتی دارویی در استان از مهر پارسال تا امسال، بیش از ۵۲۰ هزار و ۱۶۵ تُن، محموله های صادراتی ۵۳ هزار و ۵۱ تُن و محموله های ترانزیتی ۵۷ هزار و ۳۰۲ تُن بوده است.
جانباز ادامه داد: بیش از ۱۰۸ هزار راس دام و بیش از ۱۹ هزار قطعه طیور نیز در مدت یاد شده معالجه و درمان شدند.
وی بیان داشت: ۹۰ درصد واردات دارویی از استان هرمزگان انجام می‌شود که در واردات دارویی در پنج ماهه امسال که به میزان ۲۹ هزار و ۹۸۰ تُن دارو و مواد اولیه دارویی بوده، ۴۹ درصد نسبت به پارسال رشد داشته ایم.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهار داشت: گواهی حمل صادر شده در پنج ماهه امسال نیز یکهزار و ۴۸۸ فقره با ۴۸ درصد رشد و اسناد بررسی شده ۷۲۰ مورد با رشد ۴۶ درصدی همراه بوده است.
حدف پنج بیماری مهم دامی
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان همچنین از حذف و ریشه کنی پنج بیماری دامی در کشور شامل آبله، تب برفی، شاربن، هاری، پی پی آر یا طاعون نوشخوار کننده کوچک خبر داد و گفت: این اقدام مهم از تلفات دامی جلوگیری کرده و موجب حذف هزینه های گزاف دارویی و صرفه اقتصادی و مزایای اجتماعی خواهد شد.
استقرار مسوول فنی بهداشتی در بازار ماهی فروشان بندرعباس
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در پایان به مساله بازار ماهی فروشان بندرعباس اشاره کرد و گفت: شهرداری باید در بازار ماهی‌فروشان مسوول فنی بهداشتی مستقر داشته باشد و دامپزشکی تنها می‌تواند کار نظارت را انجام دهد.
جانباز با اشاره به اینکه تذکر لازم در خصوص دست‌فروشان ماهی و آبزیان به شهرداری بندرعباس داده‌ شده است، بیان داشت: در واقع وظیفه دامپزشکی تنها اعلام مخاطرات دامی بوده و در این راستا با فرمانداری، شهرداری و دستگاه قضایی مکاتبات لازم انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *