سرانه دام عشایر استان سمنان سه برابر متوسط کشوری است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

استاندار سمنان گفت: سمنان از استان‌های دارای عشایر تولیدکننده و مطرح محسوب می‌شود، به طوری که سرانه دام عشایر در این استان سه برابر متوسط کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی روز چهارشنبه در همایش تکریم شبانان و گله داران عشایر استان‌ سمنان در سالن اجتماعات اردوگاه شهید کلاهدوز شهمیرزاد افزود: بیش از یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار عشایر استان سمنان قرار دارد که‌ سه برابر سرانه ‌کشوری است.

وی با اشاره به قدمت تاریخ حضور عشایر در این استان، ابراز داشت: طولانی ترین مسیر کوچ عشایر در کشور متعلق به عشایر استان سمنان‌ است‌ و استان در بحث خرید دام‌ تضمینی نیز در کشور پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه از محل مصوبات‌ سفر آیت الله رئیسی رییس‌ جمهور به استان سمنان اعتبار خوبی برای ایل راه ها در نظر گرفته شد، تاکید کرد: در بحث پرداخت تسهیلات دامدارکارت نیز اقدامات بسیار مطلوبی در استان سمنان انجام شد.

استاندار سمنان گفت: حضور ارزشمند و پررنگ عشایر غیور در مناطق مختلف کویری، ییلاقی و قشلاقی، از مولفه های امنیت در سطح کشور است.

به گفته وی، سپاه پاسداران همواره در تمامی حوزه ها و بخش های‌ مختلف حضور پررنگ و ارزشمدی داشته و دارد که توجه به قشر تاثیرگذار و کم‌توقع عشایر نیز امری بسیار حائز اهمیت است.‌

هاشمی بیان کرد: عشایر غیور همواره با صبوری و متانت‌ خود در بخش ها و برهه های‌ مختلف کشور همراهی و کمک کردند. دولت سیزدهم، خدمت به مردم‌ مناطق محروم، کمترتوسعه‌یافته و به ویژه عشایر را در دستور کار دارد.

استاندار سمنان نقش عشایر را در حوزه اقتصادی و توجه به اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار و حیاتی عنوان کرد.

عشایر در تولید و وفاداری به نظام نمونه هستند

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان نیز در این همایش با بیان اینکه زحمات و تلاش های عشایر باعث افتخار است و جای تقدیر دارد، گفت: عشایر جزو تولیدکنندگان کشور هستند که‌ نقش آنها در بحران های کاهش تولید بسیار دارای اهمیت است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی با اشاره به اینکه اینکه عشایر مولد هستند و مصرف کننده صرف نیستند، باعث افتخار نظام است، ادامه داد: عشایر غیور استان در جبهه های دوران دفاع مقدس نقش قابل توجهی داشتند.

امام‌جمعه سمنان یادآور شد: سخت کوشی، پرکاری، استقامت در برابر مشکلات، وفاداری به انقلاب، نظام و رهبری، کم توقع و قانع بودن، از جمله ویژگی های بارز عشایر است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان هم با گرامیداشت یاد و خاطره ۱۱ هزار شهید عشایر کشور و ۲۸۱ شهید عشایر استان، گفت: صادق ترین، با وفاترین، صمیمی ترین و مقاوم ترین اقشار جامعه، عشایر بزرگوار هستند.

سردار حمید دامغانی افزود: عشایر را می توان افسران و سربازان اصلی خط مقدم نبرد در جبهه های اقتصادی کشور در برابر هجمه های همه جانبه دشمنان دانست.

همایش تکریم از شبانان و گله داران عشایر استان سمنان با حضور سردار سید ضیاء الدین حزنی دبیر قرارگاه‌ محرومیت‌زدایی کشور و جمعی از مدیران استان و شهرستان مهدیشهر برگزار شد.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، یک و هفت صدم درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *