رییس سازمان دامپزشکی: هفت میلیون دام در کشور به طور رایگان واکسینه شدند

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس سازمان دامپزشکی گفت: هفت میلیون راس دام از ابتدای امسال تاکنون با هدف حمایت از تولید و تامین امنیت غذایی در سراسر کشور از سوی دامپزشکی به طور رایگان واکسینه شدند.

سیدمحمد آقا میری شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمنان ابراز داشت: رونق و رفع موانع تولید در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی با اهتمام ویژه از سوی دولت سیزدهم دنبال می‌شود و این تعداد دام در همین راستا واکسیناسیون رایگان شدند و این طرح‌ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: کانون‌های آلوده به بیماری دام و طیور با همراهی کارشناسان دامپزشکی و حمایت دولت سیزدهم با تمرکز بر اقدام‌های پیشگیری و مراقبتی ۲۰ درصد کاهش یافت.

رییس سازمان دامپزشکی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون واکسیناسیون دام در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ و نیم درصد افزایش یافته و این روند مطلوب همچنان ادامه دارد.

آقامیری با اشاره به اهمیت پیشگیری و مراقبت از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزود: هرچند تاکنون کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است، اما با توجه به اینکه ویروس آنفلوآنزا سرمادوست است باید مراقبت کرد.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: افزایش نظارت‌ها به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، هر پرنده آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند ویروس بیماری‌زا را به ۵۰ پرنده دیگر منتقل کند، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام و انسان به انسان است و در واقع نگرانی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سرعت شیوع آن و مشترک بودن آن بین انسان و دام است.

عامل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک ویروس تنفسی و سبک است و از طریق تماس مستقیم با سطوح آلوده و از طریق محیط آلوده، وزش باد و حتی از طریق هوای آلوده قابل انتقال است.

برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای این هشدارها مورد توجه باشد

با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به استان ها برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، نیاز است تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی نکاتی را در دستور کار قرار دهند.

کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری‌ها، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری، ضد عفونی کردن مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحدهای مرغداری، از جمله مواردی است که باید صاحبان این صنایع مورد توجه قرار دهند.

شهروندان هم باید از خرید مرغ و طیور از دستفروشان و بازارهای غیررسمی همچنین استفاده از گوشت انواع پرندگان خودداری و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به ادارات کل دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.

سهل‌انگاری در رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای توسط مدیریت واحدهای پرورش طیور می‌تواند منـجر به فاجعه‌ای جبران ناپذیر شود؛ و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دامپزشکی، توجه فعالان صنعت طیور به مسایل بهداشتی، جلوگیری از هرگونه جابه جایی طیور، تخم‌مرغ و نهاده‌های مرتبط بدون مجوز دامپزشکی، می‌توان از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *