رفع مشکلات کشتارگاه‌های سنتی غرب مازندران نیازمند تصمیم و همت جهادی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

 ادامه فعالیت سنتی و غیر بهداشتی کشتارگاه های دام و بروز معضلات زیست محیطی و بهداشتی در شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران از عمده مشکلات و چالش هایی است که همچنان تبعات سوء آن بسیاری از مردم و کارشناسان این منطقه را نگران کرده است.

به گزارش ایرنا ، طبق آمار ، در شهرستان های نور ، نوشهر، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر در غرب مازندران ۹ کشتارگاه سنتی فعالیت دارد که متاسفانه فرآیند خدمات دهی این مراکز عرضه گوشت طبق اظهار نظر مسوولان بهداشتی و زیست محیطی چندان مناسب نیست.
کارشناسان اعتقاد دارند که فرآورده های گوشتی با وجود برخورداری از عناصر مغذی ، محیطی مستعد برای رشد میکروب ها بوده و به آسانی و با شتاب در معرض فساد قرار می گیرند بنابراین تمامی مراحل تهیه ، توزیع و مصرف گوشت باید با نظارت و کنترل بهداشتی انجام شود.
به گفته دست اندرکاران امر ، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های گوشتی که به صورت غیربهداشتی کشتار و توزیع می شوند به افراد جامعه انتقال می یابد به گونه ای که این بیماری ها سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است.
از سوی دیگر متخصصان علم پزشکی بر این باورند که حدود ۷۰ درصد از ۴۰۰ نوع بیماری شناخته شده بین انسان و دام مشترک هستند.

مسوولان و دست اندرکاران امر، مهم ترین موارد غیر بهداشتی این کشتارگاه ها در این خطه غربی مازندران را ، فرسودگی تجهیزات ، دفع غیر اصولی فاضلاب ، نداشتن آب سالم ، حمل غیر بهداشتی لاشه های گوشت ، نداشتن دستگاه های لاشه سوز و همچنین عدم برخورداری از شبکه تصفیه فاضلاب مطرح می کنند.

برابر استانداردها ، کشتارگاه های صنعتی بهداشتی از امکاناتی مانند محوطه خرید و فروش دام ، اصطبل انتظار ، سالن کشتار ، فضای کشتار دام های مظنون ، سردخانه ، کمپرسور هوا ، دستگاه پوست کنی ، دستگاه تبدیل خون به پودر ، کوره لاشه سوزی ، شبکه فاضلاب بهداشتی ، تاسیسات حرارتی ، قرنطینه ، دور از مناطق مسکونی و صنعتی برخوردار است.

فرآیند کشتار در کشتارگاه نوشهر سنتی است / حجم زیادی از خونابه کشتارگاه وارد دریا می شود

در این پیوند، یک دامپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس وضعیت کشتارگاه های نوشهر و چالوس را بسیار نگران کننده دانست و گفت : با وجود آنکه در سال های اخیر اقداماتی برای اصلاح و بهبود وضعیت این مراکز عرضه فرآورده های گوشتی انجام داده اند اما این اقدامات کافی و رضایت بخش نیست.

دکتر علی اوسط حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس آمار موجود از مجموع ۴۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان، تاکنون ۱۵۰ نوع بیماری شناسایی شده که بیماری های انگلی و عفونی از معمول ترین آنهاست و

شایع ترین بیماری های مشترک بین دام و انسان را سل ، سیاه زخم ، تب مالت، سالمونلوز و هاری است که متاسفانه بیشتر این بیماری ها از طریق مصرف گوشت های غیر بهداشتی و آلوده به انسان منتقل می شود.

وی درباره کشتارگاه دام نوشهر خاطرنشان کرد : هرچند متولیان امر در سال های اخیر اقداماتی برای اصلاح و بهبود وضعیت این کشتارگاه انجام داده اند منتهی تمامی اعمال کشتار در این مکان کامل به شیوه سنتی انجام می گیرد و این کشتارگاه با قدمتی حدود ۴۰ سال متاسفانه در جوار رودخانه ماشلک منتهی به دریای خزر قرار دارد حجم زیادی از خونابه های آن هم وارد دریا می شود و نکته دیگر آنکه این کشتارگاه از نور کافی ، سرویس های بهداشتی مناسب و یک بخش مجزا برای تهیه فرآورده ها ، تاسیسات پودر خون و امکانات آزمایشگاهی برخوردار نیست.
حسینی افزود : کارکرد این کشتارگاه ها که اغلبشان از سوی شهرداری ها با بکارگیری پیمانکار مدیریت می شود تجربه ثابت کرده که گردانندگان آن اهلیت ارایه چنین خدماتی را ندارند و بنابراین باید برون سپاری شود و با سرمایه گذاری بخش های خصوصی مشروط به آنکه سازوکارهای ارایه مجوز برای ساخت کشتارگاه های صنعتی تسهیل شود اعتقاد دارم این نگرانی به مرور زمان برطرف خواهد شد.

اقدامی برای رفع معضل بهداشتی کشتارگاه چالوس صورت نگرفت

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان چالوس هم پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود : مشکل سنتی و غیر بهداشتی بودن کشتارگاه چالوس نزدیک به ۲ دهه است که در کارگروه های مختلف شهرستان مطرح می شود و حتی مصوباتی برای رفع چالش های بهداشتی و زیست محیطی آن وجود دارد ولی در میدان عمل اقدامی صورت نگرفته است.

صفرعلی رضوی زاده افزود : در مهرماه سال ۱۳۹۶ دستگاه قضایی به خاطر مشکلات حاد این کشتارگاه و اهمیت سلامت مردم ورود پیدا کرد و طبق حکم صادره این مکان ذبح دام پلمب و از فعالیت آن جلوگیری شد اما طولی نیجامید که به خاطر تجمع قصابان دوباره این کشتارگاه بازگشایی و همچنان به فعالیتش ادامه می دهد.

این مقام مسوول اظهار داشت : اگر از ادامه فعالیت این کشتارگاه تا رفع اساسی مشکلات آن جلوگیری می شد و مسوولان دست اندرکار با متولیان کشتارگاه نوشهر در شیفت مخالف هماهنگی به عمل می آوردند که به شکل موقت گوشت مورد نیاز شهرستان چالوس از این کشتارگاه تامین شود ، امروز چنین دل نگرانی و دغدغه هایی وجود نداشت.

رضوی زاده اضافه کرد : در زمان حاضر این کشتارگاه سنتی از ضوابط و استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی برخودار نیست و به عنوان مسوول متولی باید این کشتارگاه تعطیل می شدو تا زمان بهره برداری کشتارگاه صنعتی بخش مرزن آباد چالوس به هرشکل به ناگزیر باید با این وضعیت کنار آمد چون راهی جز این وجود ندارد.

ساخت کشتارگاه صنعتی دام در بخش مرزن آباد چالوس با مشارکت بخش خصوصی یکی از طرح هایی است که از سال ۱۳۹۱ در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مازندران به تصویب رسید. بر اساس طرح ارائه شده این کشتارگاه با ظرفیت کشتار حدود یکهزار راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین در زمینی به گستره حدود ۱۵ هزار متر مربع در روستای “مراد چال ” بخش مرزن آباد چالوس در حال احداث است.

این طرح قرار بود سال ۱۳۹۸ به‌بهره‌برداری برسد،به دلایل متعدد ازجمله تامین سرمایه متوقف شده بود،با دستور استاندار مازندران در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان که تیرماه امسال دراین شهرستان برگزار شد، به جریان افتاد وتسهیلات ۱۷میلیارد تومانی به آن ارایه گردید.

این طرح با زیربنای حدود سه هزار متر مربع شامل بخش های سالن کشتارگاه در ۲ طبقه همراه با قسمت همکف تمیز و کثیف ، بسته بندی گوشت ، پیش سردکن ، سردخانه ، سالن های انجماد و انتظار است که متاسفانه روند اجرای آن به خاطر مشکلاتی مانند تغییر اوضاع اقتصادی ، گرانی دلار ، مصالح ساختمانی ، خلف وعده مسوولان وقت در پرداخت تسهیلات و غیره دچار کندی شد و متاسفانه همه این مسائل و مشکلاتی از این دست باعث بی رغبتی و بی انگیزگی سرمایه گذار طرح شد.

اختصاص ۱۷ میلیارد تومان برای تکمیل کشتارگاه صنعتی مرزن آباد چالوس رهاورد دولت جهادی

مدیرجهاد کشاورزی چالوس در این باره گفت : یکی از دستاوردهای استاندار مازندران در دیدار با مردم چالوس در پنجم تیرماه امسال اختصاص حدود د ۱۷ میلیارد تومان وام بانکی بابت تکمیل طرح نیمه تمام کشتارگاه صنعتی غرب مازندران در بخش مرزن آباد چالوس بود که اختصاص داده شد.

یزدانقلی خزایی افزود: در پی بازدید های به عمل آمده تاکنون سرمایه گذار حدود ۴۰ میلیارد تومان برای ساخت این کشتارگاه هزینه کرده و روند عملیات احداث آن نیزی به طور تقریبی نهایی شده و فقط معطل خریداری ماشین آلات بود که در پی درخواست سرمایه گذار کشتارگاه در نشست فعالان اقتصادی با استاندار مازندران، این تقاضا مصوب شد و استاندار مازندران دستور پرداخت این میزان مبلغ مورد نیاز را صادر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تزریق این میزان اعتبار که منابع آن تسهیلات کم بهره و درازمدت از بندالف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است سرمایه گذار ماشین آلات را تهیه نماید و طی ماه های آینده این کشتارگاه صنعتی که آرزوی دیرینه مردم خطه غربی برای رهایی از معضل بهداشتی و زیست محیطی ناشی از فعالیت کشتارگاه های سنتی این منطقه بوده به بهره برداری برسد.

فرزین حسینی سنگ تو سرمایه گذار این طرح هم پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تزریق این میزان تسهیلات ، زمینه را شتاب بخشی در روند خریداری ماشین آلات این کشتارگاه را فراهم کرد که هم اکنون هزینه خرید ماشین آلات حدود ۳۰ میلیارد تومان بود، حدود ۱۷ میلیارد تومان حاصل سفر استاندار بوده است؛ تسهیلاتی که پرداخت آن طی ۲ ماه زمان نبرد.

وی ادامه داد: این پروژه به طور تقریبی به پایان رسید و هم اکنون علاوه بر خریداری ماشین آلات آن ، در حال انجام عملیات محوطه سازی و زیباسازی حیاط کشتارگاه هستیم و با بهره برداری از آن بستر فعالیت برای دستکم ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از یک هزار نفر غیر مستقیم فراهم می شود.

سرمایه گذر این طرح گفت که این کشتارگاه ظرفیت کشتار ۲ هزار راس دام سبک و صد راس دام سنگین را دارد و قرار است با بهره برداری از آن طی سال جاری به شهرستان های غربی مازندران خدمات ارایه دهد.

دریافت اخطار چهار کشتارگاه غیر بهداشتی غرب مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندران هم گفت : چهار کشتارگاه سنتی غرب این استان به علت واقع شدن در نقاط مسکونی و رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و بهداشتی اخطار گرفتند.

دکتر محمد حسین گلپایگانی افزود :این کشتارگاه ها را در شهرستان های نور ، رامسر ، چالوس و نوشهر نام برد و افزود : در زمان حاضر روند فعالیت این کشتارگاه ها به گونه ای است که آلودگی حاصل از شست و شوی لاشه ها را راهی آبراه ها و رودخانه های منتهی به دریای خزر می کنند و دستگاه های اجرایی مسوول در این زمینه همکاری لازم را ندارند ضمن آنکه موارد غیر بهداشتی فراوانی در محیط فعالیت این مکان های ذبح دام گزارش شده است.

وی اظهار کرد : فعالیت این کشتارگاه ها به این شکل ، به طور حتم روی عرضه گوشت به مصرف کنندگان تاثیر می گذارد و اگر رعایت نشود تهدید جدی علیه بهداشت محسوب می شود و بارها هم به گردانندگان این کشتارگاه ها که اغلب آن ها شهرداری ها هستند اخطار داده شده است اما تا این لحظه هیچ عکس العملی نشان نداده اند .

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت : به عنوان نمونه کشتارگاه دام نوشهر ،مهم ترین ضعف آن این است که افزون بر رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و بهداشتی حتی در بکارگیری دامپزشک در این زمینه کوتاهی می کند و درصورت ادامه روند این نهاد بدون مماشات به تعطیلی آن اقدام خواهد کرد.

گلپایگانی افزود : یکی از سیاست های دوره های گذشته ساخت کشتارگاه ها به شکل متمرکز بود اما از زمان شکل گیری دولت سیزدهم این انحصارگرایی شکسته و این موضوع هم اطلاع رسانی شد که هر فعال اقتصادی اگر تصمیم بر سرمایه گذاری در ساخت کشتارگاه داشته باشد محدودیت مکانی ندارد منوط به آنکه شرائط لازم را داشته باشد و بتواند در ساخت کشتارگاه صنعتی همه آن موازین بهداشتی و زیست محیطی را رعایت کند با او همراهی لازم صورت می گیرد.

وی بیان داشت : نکته دیگر آنکه کشتارگاه های سنتی که موازین بهداشتی و زیست محیطی را رعایت نکنند تعطیل می شوند ، ضوابط و قوانین این اجازه را داده است که به منظور جلوگیری از بیکاری و همچنین تامین بموقع گوشت مورد نیاز مردم قصابان از دیگر کشتارگاه صنعتی بهداشتی در هر نقطه ای از کشور آن را تامین کنند که هم اکنون در نقاطی از غرب مازندران این اتفاق می افتد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت : هم اینک در نقاطی از این استان از جمله آمل ، تنکابن ، نور ، چالوس و آمل کشتارگاه های در حال ساخت داریم و کشتارگاه صنعتی آمل حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، کشتارگاه صعتی چالوس هم روند ساخت ساختمان ، تجهیزات سخت افزاری و نرافزاری آن تا حدودی به پایان رسیده و به احتمال زیاد در آینده نزدیک به بهره برداری برسد و در دیگر شهرستان ها هم روند ساخت کشتارگاه ها با نواقصی رو به رو بوده است که باید بزودی برطرف شود.

گلپایگانی افزود : ظرفیت کشتار دام در این کشتارگاه ها حدود ۵۰ راس دام سنگین و هزار راس دام سبک است که البته به تناسب اقلیم و شرایط هر شهرستانی بستگی دارد.
شهرستان های غرب مازندران بیشترین سهم گردشگری مازندران را دارند و حضور میلیون ها مسافر و گردشگر در تمامی فصول سال در این مناطق، ضرورت بهسازی و ساخت کشتارگاه های صنعتی را دوچندان و پیامدهای ادامه فعالیت کشتارگاه های سنتی را تشدید می کند.
غرب مازندران شامل شهرستا نهای نور ، نوشهر ، چالوس ، کلادشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر در قالب ۲۱ شهر و هزار و ۱۵۰ روستا افزون بر یک میلیون نفر جمعیت دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *