رصد و پایش منابع آبی کرمانشاه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از رصد و پایش منابع آبی و تالاب‌های کرمانشاه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

علیرضا حیدری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه منابع آبی و تالابی استان به طور مستمر در راستای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد می‌شوند، گفت: معمولا در  نیمه دوم سال با آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به تالاب‌های کرمانشاه، پایش‌ها برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با جدیت بیشتری انجام می‌شود.

حیدری اضافه کرد: استان کرمانشاه 21 تالاب دارد که همگی آنها در کنار سایر منابع آبی استان به طور مرتب برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش می‌شوند.

وی تاکید کرد: روستاهای اطراف تالاب‌های استان نیز به طور مرتب برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه پرندگان وحشی مهاجر مخزن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند،  گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر در فصول سرد سال به استان کرمانشاه، احتمال شیوع بیماری از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و حتی صنعتی وجود دارد، به همین خاطر از پرورش‌دهندگان طیور بومی و صنعتی می خواهیم هشدارهای مرتبط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول امنیت زیستی نقش تاثیرگذاری در جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها دارد، افزود: از صاحبان مرغداری‌ها می‌خواهیم رعایت موازین بهداشتی را برای ممانعت از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند.

وی رد پای دوره‌گردها را در شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سنوات گذشته پررنگ دانست و از روستاییان خواست از خرید طیور از دوره‌گردها صرف نظر کنند.

حیدری علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در پرندگان تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت‌های بدون پر بدن پرنده عنوان کرد و افزود: این بیماری در طیور درمان ندارد و اگر طیور یک خانه در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، بر اساس پروتکل‌ها ناچار به معدوم‌سازی همه طیور روستا خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون هیچ مورد مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان دیده نشده، گفت: سال گذشته پنج کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی شد که همه این کانون‌ها روستایی بودند.

 وی تاکید کرد: تاکنون هیچ کانونی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در جمعیت طیور صنعتی استان نداشته‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *