ذرت وارداتی، کشاورزان خوزستان را متضرر کرده است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیر صادرات شرکت توسعه کشت ذرت ایران و رئیس نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت در خوزستان گفت: پایین آمدن قیمت ذرت به علت اشباع بازار با ذرت وارداتی، کشاورزان را نگران و متضرر کرده است.

محمد قاسمی نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ذرت نقش بسیار مهمی در تأمین خوراک دام و طیور و در نتیجه امنیت غذایی کشور دارد به همین دلیل مسوولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی باید تمام تلاش خود را برای یافتن راهکارهایی به منظور افزایش سطح، عملکرد، تولید و بهبودکیفیت این محصول داشته باشند.

وی ادامه داد: حدود ۸۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خوزستان در سال زراعی جاری در ۲ فصل بهاره و پائیزه، به کشت ذرت اختصاص یافت که حدود ۲ میلیون تن ذرت علوفه‌ای تولید و به دامداران کشور در استان‌های مختلف عرضه شد و بخشی نیز به صورت بسته‌های سیلاژ به تدریج در حال عرضه به بازار است.

مدیر صادرات توسعه کشت ذرت ایران بیان کرد: برداشت ذرت دانه‌ای منطقه خوزستان از آذرماه باقیمت حدود ۱۱۰ هزار ریال آغاز شده ولی متأسفانه درحالیکه هنوز بیش از ۶۰ درصد ذرت دانه‌ای منطقه باقیمانده قیمت بدلیل اشباع بازار بوسیله ذرت وارداتی به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این مسئله باعث اعتراض و نگرانی و ضرر و زیان کشاورزان منطقه شده است، افزود: برای حمایت از تولید داخلی کشور و ایجاد انگیزه برای افزایش کمی و کیفی تولید این محصول راهبردی باید در محدوده زمانی برداشت ذرت دانه‌ای (آبان و آذر) در استان‌های ذرت خیز کشور از جمله فارس، کرمانشاه و خوزستان ترخیص و توزیع ذرت وارداتی محدود و مدیریت شود.

قاسمی نژاد اظهارداشت: تکلیف کردن صنایع فرآوری همچون کارخانجات فروکتوز و نشاسته برای خرید بخشی از نیازشان از ذرت تولیدی داخلی و ورود بورس محصولات کشاورزی برای خرید ذرت داخلی باتوجه به تجربه سال‌های گذشته می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *