دلالی در شبکه توزیع موجب افزایش قیمت گوشت در بازار شده است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با توجه به قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار باید بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان باشد در حالی که دلالی در شبکه توزیع موجب قیمت‌های بالای ۳۰۰ هزار تومان برای این محصول شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ارسلان قاسمی روز شنبه در نشست خبری خود درباره وضعیت تولید خوراک دام، افزود: طبق گزارش‌های موجود هیچ مشکل و کمبودی در تولید و زنجیره تامین گوشت قرمز نیست و کفاف نیاز داخلی را می‌دهد؛ اما محصول زمانی که به شبکه توزیع می‌رسد با افزایش قیمت‌های سرسام‌آور روبرو می‌شویم.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون بر این باور است که با توجه به حجم تولید در کشور نباید قیمت محصولات کشاورزی از افزایش غیرمعمول برخوردار باشد؛ زیرا اکنون ایران سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند که نه‌تنها کفاف نیاز خود کشور بلکه می‌تواند بخشی از نیاز کشورهای همسایه را نیز تامین کند.

وی با بیان اینکه تولیدکننده کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، اظهار داشت: در بحث بازار میوه نیز تولیدکننده مرکبات تولید خود را به‌خوبی انجام داده که با کمترین قیمت از تولیدکننده خریداری می‌شود و از سر باغ تا بازار قیمت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش می‌یابد که سودش همه به جیب دلالان می‌رود.

صادرات ۲۹ هزار تن خوراک آبزیان تا دی ماه امسال

قاسمی با بیان اینکه صادرات ما دارای موانع زیادی است، تصریح کرد: سال گذشته طبق آمار گمرک ۲۸ هزار تن خوراک آبزیان و به ارزش ۱۱ میلیون دلار صادر شده و این رقم تا دی ماه سال جاری به ۲۹ هزار تن و به ارزش ۲۱ میلیون دلار افزایش یافته است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بازار بسیار خوبی در کشورهای همسایه وجود دارد، افزود: صادرات خوراک دام و طیور باید آزاد شود؛ زیرا هم بازارهای صادراتی در کشورهای اطراف وجود دارد و هم مزیت‌های تولید در داخل کشور به دلیل علوم و فناوری و انرژی و نیروی انسانی ارزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما برای صادرات ۱۰۰ میلیون دلار است، گفت: دولت باید حمایت‌های لازم را برای صادرکنندگان انجام دهد، همان کاری که کشورهای همسایه ما همچون ترکیه در این زمینه انجام می‌دهند.

قاسمی اضافه کرد: همچنین قرار بود دولت تسهیلات ارزان قیمت و سرمایه در گردش به کارخانه‌ها ارایه دهد؛ اما این موضوع تاکنون عملیاتی نشده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های دولت باعث می‌شود مرغداران و دامداران خوراک مورد نیاز دام و طیور خود را در مراکز پرورش تولیدکننده افزود: اکنون ۲۵ درصد سود کارخانه‌های خوراک دام صرف مالیات می‌شود، اما مرغداران و دامداران از این مالیات معاف‌اند، حتی هزینه انرژی هم برای آنها ارزان‌تر از کارخانه‌ها است؛ بنابراین همه اینها سبب شده که خود دامداران و مرغداران در مکان‌های تولیدی خود خوراک تولید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *