دام‌های سنگین قصرشیرین علیه بیماری لمپی‌اسکین مایه‌کوبی شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس اداره دامپزشکی قصرشیرین از اتمام مایه‌کوبی جمعیت دام‌های سنگین این شهرستان مرزی علیه بیماری لمپی اسکین به صورت رایگان خبر داد.

«شهریار پاکباز» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری لمپی اسکین بیشتر از طریق حشرات ناقل انتقال می یابد و با توجه به بروز این بیماری در فصول بهار که فصل فعالیت حشرات و بندپایان است، واکسیناسیون قبل از شروع فصل مذکور انجام می شود که در این خصوص ۶۰۰ راس گاو و گوساله مایه کوبی شدند.

وی اظهار داشت: ظهور ضایعاتی همچون کهیر بر روی پوست گاوها، التهاب بر روی گردن و کشاله ران، تب شدید، آبریزش چشم، بینی و اختلال در تعادل دام ها از جمله علائم بیماری لمپی اسکین به شمار می‌رود که باعث خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامداری می شود.

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: تا کنون سه هزار راس دام سبک در قصرشیرین علیه تب مالت واکسینه شده اند و همچنین لکه گیری مایه کوبی جمعیت دامی این شهرستان شامل دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) نیز در دست اقدام است که بر اساس این طرح تمام دام های سنگین شامل گاو و گوساله و همچنین دام های سبک و بالغ شهرستان علیه بیماری بروسلوز دامی (تب مالت) مایه کوبی می شوند.

وی اظهار داشت: تب مالت یا بروسلوز از جمله بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام است که براثر مصرف فرآورده های دامی غیرپاستوریزه و یا تماس با ترشحات دامی به انسان منتقل می شود.

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین از جمله علایم این بیماری در انسان را همراه با تب، درد مفاصل، تعریق شدید، خستگی، سردرد و لرز ذکر کرد و گفت: علایم این بیماری در دام معمولا با تب و سقط جنین همراه بوده و راه تشخیص آن خوگیری و آزمایش از دام آلوده است.

پاکباز همچنین از سمپاشی اماکن دامی و بدن دام دام هایی که پروانه بهداشتی دام داشته باشند در تمامی روستاهای شهرستان قصرشیرین خبر داد.

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین در ادامه گفت: برای واکسیناسیون دام ها اکیپ های دامپزشکی به روستاها مراجعه می کنند و واکسیناسیون دام ها نیز به صورت رایگان انجام می شود.

پاکباز ادامه داد: همچنین رصد و پایش ماهیان گرمابی نیز تحت نظارت دامپزشکی است و از این رو تمام رصد استخرهای پرورش ماهیان گرمابی در شهرستان به منظور مقابله با بیماری های خاص در مایه کوبی طیور علیه نیوکاسل در دستور کار است.

او گفت: مایه کوبی مرغ و طیور بومی در روستاهای شهرستان علیه بیماری نیوکاسل نیز در برنامه است که هم اکنون سه واحد طیور گوشتی فعال در شهرستان داریم.

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: همچنین ۴۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده و مایه کوبی ۴۰۰ قلاده دیگر نیزدر دستور کار است.

وی نظارت بر اماکن توزیع و عرضه فرآورده های دامی، گوشت، واحدهای قصابی و رستوران ها را از دیگر طرح های در دست اقدام این نهاد عنوان کرد.

وی اظهار کرد: ماهیانه ۱۲تن گوشت مرغ و پنج تن گوشت قرمز برای مصرف در بین شهروندان قصرشیرینی توزیع می شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *