تشکیل زنجیره‌های تولید گوشت قرمز و سفید اولویت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تشکیل زنجیره‌های تولید گوشت قرمز و سفید اولویت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در سال 1402است.

صمد زمانزاد قویدل، سه شنبه، هشتم فروردین ماه، در گفتگو با خبرنگاران افزود: براساس ابلاغیه‌ها و تاکید وزارت و همچنین پیگیری‌های مستمر ریاست سازمان، امروز کشاورزی قراردادی و تشکیل زنجیره‌های ارزش و زنجیره‌های تولید در اولویت اصلی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی قرار دارد و پیگیری‌های مستمری در خصوص تشکیل زنجیره‌های تولید گوشت قرمز و گوشت سفید استان انجام ‌شده است.

وی در مورد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دام و طیور آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی به لحاظ اهمیت اقلیمی که دارد، یکی از قطب‌های تولید مواد پروتئینی جامع انسانی در کشور است، با توجه به شرایط آب و هوایی استان، تمرکز بیشتری روی واحدهای تولیدی گوشت قرمز و گوشت سفید و تخم‌مرغ در سطح استان وجود دارد. 

قویدل ادامه داد: آذربایجان شرقی با تولید 55 هزار تن در سال 1400رتبه 3 کشوری در تولید گوشت قرمز و با تولید 603 هزار و 430 تن شیر خام، رتبه 6 کشوری را دارا است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: این استان با تولید 89 هزار تن گوشت مرغ رتبه یازدهم کشوری و با تولید 97 هزار تن تخم‌مرغ در سال 1400 رتبه 3 کشوری را به خود اختصاص داده‌ است. همچنین آذربایجان شرقی با تولید 15 هزار و 800 تن عسل رتبه 2 کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است. 

قویدل اظهار کرد: شهرستان سراب، در میزان تولید شیرخام و گوشت قرمز رتبه اول استان را دارا است، همچنین در تولیدگوشت مرغ، شهرستان میانه، در تولید تخم‌مرغ شهرستان مرند و در تولید عسل، شهرستان مراغه رتبه یک را در سال 1400 به خود اختصاص داده ‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت ‌و واحدهای دامداری و مرغداری که تا پایان سال دارای 1400، موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده‌اند، بیان کرد: در آذربایجان شرقی 217 واحد گاوداری‌های شیری صنعتی و 146 واحد گوساله پرواری صنعتی در حال فعالیت هستند که وظیفه تولید پروتئین و گوشت قرمز را بر عهده‌ دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: 23 واحد پرورش گوسفند داشتی، 49 واحد بره پرواری، 672 واحد مرغداری‌های گوشتی، 207 واحد مرغداری تخم‌گذار، 55 واحد مرغ مادر گوشتی، 5 واحد مرغ مادر تخم‌گذار و 6 واحد جوجه‌کشی در آذربایجان شرقی در حال فعالیت هستند که این آمار نشان از ظرفیت بسیار خوب و پتانسیل‌های زیربنایی بسیار بالا در زمینه تولید مواد پروتئینی برای جامعه انسانی کشور است.

قویدل با اشاره به دریافت مجوز تشکیل زنجیره‌ های تولید توسط برخی از بهره‌برداران، گفت: برخی بهره‌برداران نیز در حال سپری کردن مراحل اداری برای کسب مجوز بهره‌برداری برای تشکیل زنجیره‌ های تولید در زمینه‌های گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ در استان هستند تا با افزایش بهره‌برداری در سطح مزارع و افزایش بازدهی و استفاده از منابعی که در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد، به این هدف عالی وزارت جهادکشاورزی دست پیدا کنیم. این غایتی است که باید بتوانیم در سطح کشور به آن دست پیدا کنیم که امری مفید و سودمند خواهد بود.

وی درباره مطالبات این بخش از دولت اظهار کرد: تأمین و تخصیص به ‌موقع ارز برای واردکنندگان‌ یکی از مواردی است که همواره از طرف بهره‌برداران در حوزه تولیدات دامی وجود دارد، مورد دیگر بحث قیمت‌های مصوب گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و مباحث مربوط به تنظیم بازار است که باید از مقام عالی وزارت و رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص تقدیر گردد که در این خصوص به تشکل‌ها و بهره‌برداران تفویض اختیار کرده‌اند. 

 وی با اشاره به سیاست تفویض اختیار تصمیم‌گیری به بهره‌ برداران، ادامه داد: از جمله این موارد، صادرات تخم‌مرغ است که اخیراً به اتحادیه میهن (اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار) واگذار شده است، همچنین در مقابل خرید مرغ مازاد توسط اتحادیه مرغداران سراسری گوشتی امتیاز حذف عوارض صادراتی در مواردی که صادرات توسط خود اتحادیه مرغداران انجام بگیرد، در اختیار این اتحادیه قرارگرفته است که مشوق بسیار خوبی است. باید از ظرفیت‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌های مردم ‌نهاد استفاده کرد چراکه این ظرفیت ‌های بالقوه‌، سال‌ها است که بلااستفاده باقی‌مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *