تامین خوراک دام خراسان شمالی به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تامین خوراک دام این استان که قطب دامپروری کشور محسوب می شود به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمد محمدزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور محسوب می شود و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است.

وی افزود: زندگی این تولید کنندگان این روزها دستخوش خشکسالی قرار گرفته و دغدغه آنها همراه گرانی نهاده های دامی افزایش یافته است و متاسفانه امکان پرداخت تسهیلات بانکی به اندازه نیاز دامپروران در این استان وجود ندارد که این امر باعث بروز مشکلاتی برای این قشر تولید کننده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: بعد از آزاد سازی یارانه ها قیمت علوفه ها افزایش زیادی یافت که به طور مثال هر یک کیلوگرم جو از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به بیش از ۱۲ هزار تومان افزایش یافت و مشکلات زیادی را برای دامداران ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ارایه تسهیلات ارزان قیمت باید با افزایش نهاده های دامی همخوانی داشته باشد تا این قشر از این ناحیه دچار زیان نشود اما بانک های این استان قادر به پرداخت این میزان نیستند.

محمدزاده عنوان کرد: تاکنون ۲۵۴ میلیارد تومان تسهیلات در قالب دامدارکارت به دامداران این استان پرداخت شده است و بیش از پنج هزار نفر از دامداران این استان از تسهیلات دامدار کارت برای خرید علوفه استفاده کردند.

وی ادامه داد: دامداران این استان برای تامین علوفه دام را به صورت حمایتی به دولت می فروشند و در مقابل تسهیلات دامدار کارت را برای خرید علوفه دریافت می کنند در صورت نیاز دامداران باید هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.

دامدار کارت از سال گذشته برای کمک به دامداران صادر شد و تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره ۱۱ درصد پرداخت می شد که پرداخت این تسهیلات توسط این بانک همسو با سیاست های دولت و وزارت جهاد کشاورزی در جهت طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها با صدور دامدار کارت جدید و تا ۲۰۰ میلیون تومان شدت گرفت.

صدور دامدار کارت به عنوان یک تسهیلات ویژه و سرمایه در گردش برای تامین نهاده های مورد نیاز و مواد اولیه (بخش‌های دام و طیور) تولید در نظر گرفته شده است و با سهولت بیشتری در اختیار متقاضیان قرارخواهد گرفت.

خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *