بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل کنترل شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با تمهیدات اندیشیده شده و تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط حوزه سلامت عمومی جامعه و رصد و پایش شبانه‌روزی تا به امروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان کنترل شده است.

به گزارش ایرنا ، دکتر جهانبخش خلفی زاده در جلسه ستاد استانی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اشاره به مکانیسم مدیریت بحران بیماری و واکنش سریع و اقدام به‌موقع در صورت شیوع احتمالی این بیماری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری هشت میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور علیه بیماری آنفلوانزای پرندگان واکسینه شده و علاوه بر این، ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد نمونه‌برداری از طیور صنعتی و ۱۶ هزار و ۲۵۰ مورد آزمایش در راستای تشخیص این بیماری در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان انجام شده است.

وی افزود: آخرین کانون این بیماری ۱۲ فروردین امسال در نمونه‌برداری و تلفات ۴۹ کلاغ و سار باغ شریعت اردبیل گزارش شد که ضمن قرنطینه باغ با اقدام سریع و واکنش به‌موقع دامپزشکی کانون‌کوبی و از سرایت آن به صنعت طیور استان پیشگیری شد و تاکنون موردی از بیماری در استان نداشته‌ایم.

دکتر خلفی‌زاده با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان همیشه به حالت آماده‌باش بوده و از ۲ ماه پیش و شروع فصل پاییز این آمادگی‌ها تشدید شده و اقدامات پیشگیرانه در استان آغاز شده است ، ابراز امیدواری کرد با همکاری فعالان صنعت طیور استان سالی عاری از بیماری را سپری کنیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از مرغداران و پرورش دهندگان طیور صنعتی استان خواست ضمن بالا بردن سطح هوشیاری و رعایت موازین و دستورالعمل‌های امنیت زیستی دامپزشکی از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بیماری خودداری و در صورت بروز تلفات و کاهش غیرمتعارف آب و دان در فارم‌های پرورش مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند.

وی با بیان اینکه هرگونه پنهان‌کاری در این خصوص موجب طغیان بیماری در صنعت طیور شده و خسارت ناشی از بحران جدی به همراه دارد، محصور کردن طیور روستایی و قطع ارتباط آن با گونه‌های پرندگان مهاجر و آبزی و آزاد پرواز را از مهم‌ترین راه‌های کنترل بیماری در جمعیت طیور بومی و روستایی عنوان کرد.

دکتر خلفی‌زاده با اشاره به اهمیت و حساسیت این بیماری در ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر لزوم همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط با دامپزشکی در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری در استان تاکید کرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل هم در این جلسه گفت: هماهنگی و هم‌افزایی خوبی در زمینه مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود دارد.

رضوان باقلاچی بر لزوم آموزش و اطلاع رسانی صحیح در این زمینه و ارائه توصیه‌های مکرر بهداشتی دامپزشکی به شهروندان و جامعه هدف هم از طریق رسانه ملی و هم از طریق فضای مجازی با مدنظر قرار دادن عدم ایجاد نگرانی روانی در مردم تاکید کرد.

وی افزود: لازم است از ظرفیت خیرین استان نیز در تامین امکانات و تجهیزات پیشگیری از این بیماری در راستای سلامت عمومی جامعه استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *