بیش از ۷۰ مجتمع دام و گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده است که ۴۲ مجتمع دام و طیور، نزدیک به ۱۸ مجتمع گلخانه‌ای دولتی و ۲۱ مجتمع خصوصی گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری احداث شود، گفت: این مسئله باعث یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی نیز می‌شود.

دلشاد جهانبخشی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بزرگترین رسالت بخش کشاورزی توسعه مجتمع‌های دامپروری و شهرک‌های کشاورزی است، اظهار کرد: این مسئله از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند، طرح‌های انفرادی یکپارچگی اراضی را از بین می‌برد و همچنین بهره‌وری آب و اشتغال نیز با احداث این شهرک‌ها و مجتمع‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: بهره‌وری یک هکتار گلخانه با ۳۰۰ هکتار اراضی دیم یا ۵۰ هکتار اراضی آبی برابری می‌کند، گلخانه رویکرد جدیدی به کشاورزی نوین می‌دهد.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری ۴۳ شهر وجود دارد، گفت: برای ارتقای بهداشت و سلامت مردم، باید برای هر شهر یک مجتمع دامپروری احداث شود، باید دام‌های سبک و سنگین از شهرها خارج شود و همه به اجماع در این خصوص رسیده‌اند.

جهانبخشی بیان کرد: در یکسال اخیر برای احداث ۲۱ مجتمع خصوصی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مجوز صادر شده است، عنوان کرد: ۲۰۰۰ میلیارد تومان طرح در این حوزه برای اختصاص اعتبار معرفی شده است، چند مجتمع گلخانه‌ای و دامپروری در دست احداث بوده و تعدادی در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مرکز استان در مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری عقب است، یادآور شد: احداث یک مجتمع دامپروری در منطقه حاج کهوا شهرکرد آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده است که ۴۲ مجتمع دام و طیور، نزدیک به ۱۸ مجتمع گلخانه‌ای دولتی و ۲۱ مجتمع خصوصی گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری احداث شود، گفت: این مسئله باعث یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی نیز می‌شود.

جهانبخشی در خصوص مشکل تامین آب و گاز مجتمع‌های دامپروری و گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: ۳۰۰ هکتار مجوز برای احداث این مجتمع‌ها در استان صادر شد، باید در پنج سال ۵۰۰ هکتار گلخانه در استان احداث شود، بنابراین باید موانع این حوزه مرتفع شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین بانک‌های عامل موظف هستند تا ۱۵ درصد منابع خود را به حوزه کشاورزی اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت گاز چهارمحال و بختیاری برای تخصیص گاز به مجتمع‌های دامپروری و گلخانه‌ای اقدامات موثری انجام داده است، برای تامین آب نیز چند راهکار پیشنهاد داده شده و درصدد هستیم تا با حل مشکل قانون ارث چاه‌هایی که صاحبان آن فوت شده‌اند را تدبیر کند.

جهانبخشی خاطرنشان کرد: در حوزه کارون مشکلی برای تخصیص آب به مجتمع‌های کشاورزی نداریم، در حوزه بن تا بروجن نیز تخصیص‌های راکدی وجود دارد و مقرر شد این تخصیص‌ها به شرکت شهرک‌های کشاورزی اختصاص پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *