بیش از یک میلیون نوبت راس دام در مهاباد مایه‌کوبی شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: امسال حدود یک میلیون و ۲۶ هزار و ۴۸۷ نوبت راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های استراتژیک دامی در این شهرستان مایه‌کوبی و ایمن سازی شدند.

عباس آغاز روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در قالب چند طرح مایه‌کوبی دام‌ها، امسال در چند نوبت دام‌های سبک و سنگین این شهرستان علیه بیماری‌های استراتژیک دامی از جمله شاربن، تب برفکی، برسولوز(تب مالت)، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است.

وی اضافه کرد: امسال در این شهرستان ۹۶۲ هزار و ۳۲۰ نوبت راس سبک شامل گوسفند، بره، بز و بزغاله و ۶۴ هزار و ۱۶۷ نوبت راس دام سنگین شامل گاو، گوساله و گاومیش علیه بیماری‌های مختلف دامی مایه کوبی شد.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: مایه کوبی دام‌های سبک و سنگین در این شهرستان هم در واحدهای دامی صنعتی و هم در واحدهای دامداری روستایی و عشایری در طول سال با همکاری گروه‌های دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی انجام شد.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر دام‌های دامداران، بیش از ۲ هزار و ۱۲۰ قلاده سگ نیز توسط گروه‌های دامپزشکی این شهرستان علیه بیماری هاری واکسناسیون شدند.

آغاز با اشاره به طرح‌های در دست اقدام مایه کوبی دام‌ها در این شهرستان تاکید کرد: هم اکنون مایه کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی اسکین که از آذر ماه آغاز شده تا آخر بهمن تمدید شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد یادآور شد: پس از پایان طرح لمپی اسکین، طرح مایه‌کوبی تب برفی گاوی و گوسفندی قبل از پایان سال جاری برای جمعیت دامی آغاز خواهد شد.

آغاز، همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

تب‌برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

لمپی‌اسکین گونه‌ای بیماری ویروسی گاوی با نشانه‌های تب بالا، ریزش آب از چشم، افزایش ترشح‌های بینی، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر و مهمتر از همه ظهور ندول‌های جلدی در تمام نقاط بدن گاو است که این ضایعه‌ها حتی به ناحیه حنجره، نای و دستگاه گوارش دام نیز گسترش می‌یابد.

این بیماری ویروسی عامل مشترک بین انسان و دام نیست و تنها از دام به دام منتقل می‌شود و در صورت شیوع قادر است خسارات زیادی بر جای بگذارد و از طریق پشه‌های گزنده به صورت مکیدن خون از دامی به دام دیگر انتقال پیدا می‌کند.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری به شدت ویروس با انتشار سریع است که بیشتر نشخوار کنندگان کوچک از قبیل گوسفند و بز را مبتلا می کند.

نشخوارکنندگان وحشی از جمله کل و بز، قوچ و میش و آهو نیز میزبان این ویروس هستند و از دام اهلی به آنها سرایت می کند که تلفات ناشی از این بیماری در حیات وحش بویژه گونه های کل و بز و قوچ و میش به مراتب بیش از دام اهلی است.

این بیماری قابل سرایت به انسان نبوده و در اثر تماس با لاشه یا حیوان بیمار نیز، عامل بیماری زا به انسان منتقل نمی شود و عامل بیماری که همان ویروس است در خارج از بدن میزبان، ضعیف بوده و مدت کوتاهی زنده می ماند.

بروسلوز (تب مالت) بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

مهاباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *