بهترین وضعیت را در حوزه بیماریهای دام و طیور داریم/افزایش ۳۸ درصدی سطح واکسیناسیون دام و طیور

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به وضعیت مطلوب کشورمان در حوزه بیماری‌های دام و طیور به ویژه در بین کشورهای همسایه، از واکسیناسیون هفت میلیون راس دام کشورمان در سال جاری و افزایش ۳۸ درصدی سطح واکسیناسیون نسبت به سال گذشته خبر داد.

سید محمد آقامیری صبح روز سه‌شنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۱ در مراسم آغاز بکار رزمایش جهادی دامپزشکی استان یزد که به مدت سه روز در شهرستانهای عشایرخیز ابرکوه، خاتم و مروست برگزار خواهد شد، اظهار کرد: امروز در حالی شاهد برگزاری بیست و چهارمین رزمایش جهادی دامپزشکی در استان یزد هستیم که جهاد دامپزشکی کشور از دیماه سال گذشته شکل گرفته و امروز با همکاری ارکان مختلف از جمله قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی، سپاه پاسداران و بسیج، جهادکشاورزی و امور عشایر و سایر بخشها شاهد برگزاری این ارودهای جهادی در سراسر کشور هستیم.

وی با بیان این که واژه «جهاد» هر چند یک کلمه ساده است ولی از ابعاد و عمق زیادی برخوردار است،‌ گفت: خداوند در قران کریم می‌فرماید؛ «کسانی که ایمان آوردند، کسانی که هجرت کردند و کسانی که در راه خدا جهاد کردند، به رحمت خدا امید داشته باشند» لذا قطعاً جهادگران مورد رحمت الهی قرار می‌گیرند.

آقامیری از اقشار جامعه هدف این رزمایش جهادی را عشایر به عنوان خزائن و ذخائر این نظام دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد تولید گوشت کشور توسط همین عشایر زحمتکشی انجام می‌شود که با کمترین امکانات به امر تولید مبادرت دارند و همواره پای نظام و آرمانهایش ایستاده‌اند.

وی در ادامه با بیان این که سازمان دامپزشکی کشور در راستای عمل به رسالت خود، اقدامات پیشگیرانه و کنترل بیماریهای دام و طیور به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را در قالب این رزمایش‌ها دنبال می‌کند، از این که رزمایش‌های مذکور از خدماتدهی به عشایر آغاز شده، ابراز خرسندی کرد.

این مسئول از اقدامات بنیادین دامپزشکی کشور در حوزه پیشگیری و در راستای جهاد تبیین و توسعه خدمات خود خبر داد و گفت: قبلاً تنها به دنبال برنامه واکسیناسیون بودیم ولی اینک علاوه بر آن، به مقوله‌های آموزش و ترویج برای پیشگیری از بروز بیماری‌ در دام‌ها نیز اهتمام داریم و در واقع آموزش را سرلوحه اقدامات دامپزشکی قرار داده‌ایم.

وی معاینه و درمان، سمپاشی مراکز دامی و بدن دام‌ها برای مبارزه با انواع انگل‌های خارجی و در نهایت عملیات واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماریها به صورت کاملاً رایگان را دیگر رسالت مورد تاکید در این اردوهای جهادی خواند.

وی این خدمات را بسیار ارزشمند خواند و تاکید کرد: در آموزهای دینی خود داریم که طواف پیرامون کعبه ثواب فراوان دارد ولی به نقل از امام صادق(ع)؛ کسی که گره از کار مومنان باز می‌کند، ۱۰ برابر این طواف، ثواب خواهد برد و حتی اگر کسی در این راه شهید شود، مقام شهادت را دریافت خواهد کرد.

آقامیری خاطرنشان کرد: برگزاری این رزمایشهای استانی باید همانند نسیم دائماً بوزد و در طی ایام سال برای تمام روستاها و مناطق استانها برنامه‌ریزی شود و همه دستگاه‌های مربوطه در این امر همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنانش به تامین ۸۵ میلیون دوز واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ۱۴۰ میلیون دوز واکسن تب برفکی در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی همه کشورهای همجوار ایران درگیر انواع بیماریهای دامی و طیور هستند که در سال جاری حتی یک مورد کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در کشور شاهد نبودیم.

وی به رصد و پایش‌ مستمر بیماری‎ها از خردادماه امسال و تداوم آن تاکنون اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در بهترین وضعیت در حوزه بیماریهای دام و طیور هستیم و تمام کانونهای بیماری کشور را تحت کنترل داریم.

آقامیری اعلام کرد: مفتخریم که امسال هفت میلیون راس دام کشورمان را واکسینه و ۳۸ درصد سطح واکسیناسیون را در دامهایمان افزایش داده‌ایم و این بیانگر کار جهادی است که البته باید در تمام استانها ساماندهی شود.

وی گفت: در حال حاضر تمام دام‌های کشورمان قابل ردیابی هستند و همه خدماتی که در دامپزشکی ارائه می‌شود، در سامانه دامپزشکی کشور با کمترین خطا و انحراف ثبت می‌شود.

این مسئول در پایان تاکید کرد: قطعاً مسیر خدمات‌رسانی به جامعه مخاطب خود را کوتاه‌تر خواهیم کرد تا به آرمانهای امام و انقلاب در خدمت‌رسانی به محرومان نزدیکتر شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *