بزرگترین زنجیره فرآوری ذرت خاورمیانه در کرمانشاه چشم انتظار سرمایه در گردش

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

دسترنج بانوی کارآفرین نمونه کشوری که شامل بزرگترین زنجیره فرآوری ذرت خاورمیانه در کرمانشاه با اشتغالزایی برای بیش از ۵۰۰ نفر است همچنان در گیرودار بروکراسی‌های اداری منتظر تزریق سرمایه در گردش برای آغاز به کار است.

به گزارش ایرنا، وقتی که توسط یکی از دوستانم در مورد شرکتی شنیدم که در زنجیره فرآوری ذرت فعالیت دارد و در سطح خاورمیانه در نوع خود بی نظیر بوده و دیگر امکان احداث مشابه آن در کشور به ویژه به دلایل تحریم وجود ندارد، تصمیم گرفتم برای دیدن این مجتمع بزرگ به آنجا سفر کنم.

این واحد تولیدی که تحت عنوان مجتمع کشت و صنعت «ایلیا ذرت سبز» به ثبت رسیده است در کیلومتر پنج جاده صحنه به کرمانشاه در نزدیکی روستای دولت آباد قرار دارد ، به دلیل نبود سرمایه در گردش مدتهاست به حالت راکد است.

پس از صحبت کوتاهی که با فرزند خانم «قدم‌خیر محمدی» صاحب این شرکت داشتم برای بعدازظهر یک روز قرار مصاحبه گذاشته و به سمت شهرستان صحنه حرکت کردم.

پس از آنکه به شهرستان صحنه رسیدم یک مسیر پنج کیلومتری در جاده را طی کرده و در حال نزدیک شدن به روستای دولت آباد بودم که از دور متوجه این مجتمع شدم و از همان لحظه نخست از دیدن تاسیسات، امکانات و وسعت آن متعجب شدم.

یک مجتمع بزرگ که در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار و با داشتن هفت واحد کارخانه به عنوان بزرگترین زنجیره فرآوری ذرت در کشور و خاورمیانه محسوب شده و ارزش آن براساس بررسی هایی که انجام دادم حدود هفت هزار میلیارد تومان است؛ این واحد اقتصادی منحصربفرد در بدو تولید و آغاز به کار خود قادر است برای ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.

یک مجتمع بزرگ و اقتصادی که بیش از ۲۰ نوع محصول تولیدی آن نه تنها ارزش صادرات به سایر کشورها را دارد بلکه با وارد بازار شدن محصولات آن قادر است کشور را از واردات محصولات مشابه به کشور نیز بی نیاز کند.

در حال نزدیک شدن به این مجتمع بودم که این فکر به ذهنم رسید که پایش کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل یکی از نخستین دستورات آیت‌الله رئیسی، رییس دولت سیزدهم است تا ضمن شفاف‌سازی وضعیت موجود و آغاز فعالیت مجدد این واحدها، جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال نیز اتفاق بیافتد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آیت الله رئیسی به عنوان رییس جمهوری یکی از برنامه ها و اولویت های کاری خود در این دولت را شفاف سازی وضعیت کارخانه‏‏‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل شده کشور اعلام کردبازگشت به مدار تولید واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل موضوع جدیدی نیست چرا که آیت الله رئیسی، پیش از این و در کسوت رییس قوه قضائیه با سر زدن به نقاط مختلف کشور و پیگیری امور، تلاش هایی برای احیای شرکت ها و کارخانه های تولیدی که به دلایلی همچون خصوصی سازی نادرست و بدهی به سیستم بانکی تعطیل شده بودند، انجام داده بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آیت الله رئیسی به عنوان رییس جمهور یکی از برنامه ها و اولویت های کاری خود در این دولت را شفاف سازی وضعیت کارخانه‏‏‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل شده کشور اعلام کرد و از مسوولان نیز خواسته است تا هرچه سریع‌تر وضعیت جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال را کارشناسی کرده و راهکارهای عملی در شتاب‌بخشی عملی به فعالیت‌های این حوزه را ارائه دهند.

با توجه به این دستورات صریح شخص رییس جمهور این سوال برایم پیش آمد که چرا مشکل این واحد بزرگ هنوز رفع نشده است؟ سوالی که جواب آن نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

وقتی وارد این مجتمع شدم با استقبال پسر حاجیه خانم محمدی به دفتر ایشان رفته و گفت و گو با ایشان را با این سوال که چطور شده است یک بانوی کرمانشاهی وارد عرصه تولید شده و هم اینک نیز تبدیل به یک کارآفرین برتر کشوری شده است، آغاز کردم.

بانوی بازنشسته ای که کارآفرین برتر کشور شد

حاجیه خانم قدم‌خیر محمدی گفت: کارمند شرکت اتکای وزارت دفاع بودم که در سال ۱۳۷۹ پس از ۲۵ سال کار به افتخار بازنشستگی نایل شدم و بلافاصله پس از بازنشستگی به جای آنکه در منزل نشسته و خانه داری کنم تصمیم گرفتم برای پنج فرزندم اشتغال ایجاد کرده تا آنها روی پای خودشان بایستند.

وی که اصالتا اهل کرمانشاه ولی ساکن شهرستان کرج است افزود: در ابتدا یک شرکت خدماتی بازرگانی تاسیس کردم و همه اعضای خانواده را نیز در این شرکت به کار گماردم، در ابتدا نظافت منازل شرکت ها و ترمینال را با قراردهایی که منعقد می کردیم به صورت پیمانکاری انجام می دادیم و در کنار کارهای خدماتی، امور بازرگانی را نیز با خرید و فروش حبوبات و بسته بندی آنها انجام می دادیم.

با ۱۵ میلیون تومان بدهی وارد عرصه تولید شدم

این کارآفرین برتر اضافه کرد: در سال ۱۳۸۰ بعداز گذشت ۲ سال از تاسیس شرکت تصمیم گرفتم وارد عرصه تولید شوم از اینرو به اداره تعاون مراجعه کردم و آنجا به من پیشنهاد دادند تا در زمینه ذرت و میکروژنیزه کردن آن فعالیت کنم به همین دلیل قطعه زمینی به مساحت نیم هکتار را در «شهرک صنعتی اشتهارد» خریداری و در حالی که ۱۵ میلیون تومان هم بدهکار بودم کار خاکبرداری و دیوارکشی این واحد را شروع کردم.

حاجیه محمدی یادآور شد: برای ادامه کار به دلیل نداشتن پول به اداره تعاون رفته و درخواست وام کردم که پرداخت وام را منوط به تاسیس یک تعاونی کردند که به اتفاق چند نفر از بانوان این تعاونی را تشکیل و به ثبت رساندم و به این ترتیب از طریق بانک توانستم ۵۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنم.

وی افزود: با استفاده از این تسهیلات با شرکت بویلر سوییس قراردادی برای خرید ماشین آلات یک کارخانه ۱۰۰ تنی آرد ذرت بسته و موفق شدیم در سال ۱۳۸۵ کارخانه را به بهره برداری رسانده و به تولید برسانیم که خوشبختانه پس از آغاز به کار این واحد تولیدی به مرحله سود رسیده و توانست ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان سوددهی داشته باشد.

وی ادامه داد: در سفری که آن موقع به کرمانشاه داشتم از سوی مدیرکل صمت و استاندار وقت دعوت به سرمایه گذاری در این استان شدم که پس از مدتی با فروش کارخانه آرد ذرت، آن مبلغ را در زمینی که به ما در کرمانشاه واگذار کرده بودند سرمایه گذاری کرده و توانستم با همکاری فرزندانم و با وجود مشکلات فراوان، هفت واحد کارخانه را در قالب زنجیره تولید ذرت در نزدیکی شهرستان صحنه احداث کنیم.

زنجیره غذایی «ایلیا ذرت سبز» کاملترین و مجهزترین زنجیره غذایی کشور و خاورمیانه است

حاجیه خانم محمدی یادآور شد: این زنجیره شامل خشک کن ۴۰۰ تنی، سیلوهای ذخیره ذرت خشک و تر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تنی، کارخانه آرد ذرت ۳۰۰ تنی، واحد ۳۰ تنی سریال صبحانه، تولید روغن (بکر و فرابکر)، روغن کشی ۱۰۰ تنی، تصفیه خانه ۱۰۰ تنی روغن و خوراک دام و طیور است که در نوع خود از به روزترین و مجهزترین ماشین آلات و تجهیزات دنیا استفاده شده است، این نوع زنجیره ذرت در کشور و حتی خاورمیانه کم نظیر است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۰ که شروع به ساخت این واحدها کردیم متاسفانه مصادف با آغاز تحریم کشورهای اروپایی علیه ایران بود و باعث شد تا نیمی از تجهیزات را وارد کشور کرده و نیم دیگر آن را بعد از سه سال وارد کنیم چون در بحث انتقال پول و باز کردن ال سی با مشکلات زیادی مواجه بودیم.

این بانوی کارآفرین کرمانشاهی اظهار کرد: بالاخره در سال ۱۳۹۵ پس از امضای قرارداد برجام موفق به بازکردن ال سی شده و با انتقال ارز، بخش دیگری از واحدها را که شامل واحد «سریال صبحانه» بود را وارد کشور کنیم.

این زنجیره شامل خشک کن ۴۰۰ تنی، سیلوهای ذخیره ذرت خشک و تر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تنی، کارخانه آرد ذرت ۳۰۰ تنی، واحد ۳۰ تنی سریال صبحانه، تولید روغن (بکر و فرابکر)، روغن کشی ۱۰۰ تنی، تصفیه خانه ۱۰۰ تنی روغن و خوراک دام و طیور استوی گفت: با توجه به اینکه زمان دریافت ارز در سال ۱۳۹۱ صورت گرفت و زمان وارد کردن تجهیزات و نصب آن تا حدود سال ۱۴۰۰ به طول انجامید، بانک هایی که اقدام به دادن ارز به ما کرده بودند برای بازپرداخت آن یک بازه زمانی ۱۲ ساله را به عنوان تنفس برای ما در نظر گرفته بودند که عملا ۱۰ سال آن به دلیل عدم تاخیر در ارسال تجهیزات و نصب کارخانه بدون آنکه وارد مرحله تولید شود از بین رفت.

حاجیه خانم محمدی یادآور شد: دوباره از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بانک بدهی ما را در سه سال قسط بندی کرد تا آن را بازپرداخت کنیم ولی متاسفانه به دلیل همزمانی با شروع کرونا هیچکدام از کارشناسان شرکت سوییسی با وجود پرداخت تمام هزینه های نصب و حتی هتل و غذا، برای راه اندازی خط تولید حاضر به حضور در ایران نشدند.

وی افزود: بالاخره این شرکت چند نفر کارشناس را برای نصب و راه اندازی به این کارخانه فرستاد تا بصورت ویدیو کنفرانس با کارشناسان این شرکت در سوییس اقدام به نصب آن کرده و به مرحله راه اندازی برسانند.

به دلیل معوقات بانکی قادر به دریافت وام نیستیم

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه هنوز واحدهای کارخانه ای این زنجیره به مرحله تولید نرسیده است نتوانسته ایم معوقات بانکی خود را بازپرداخت کنیم به همین دلیل قادر نیستیم سرمایه در گردش مورد نیاز مجتمع را برای آغاز به کار آن از بانک دریافت کنیم و همین امر متاسفانه باعث شده تا حدود یک سال این مجتمع قادر نشود تا وارد مرحله تولید گردد.

تاکنون ۶۸۰ میلیارد تومان آورده شخصی، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو تسهیلات ارزی و ۹۵ میلیارد تومان تسهیلات ریالی در این مجتمع غذایی تاکنون سرمایه گذاری شده که در صورت آغاز به کار و عرضه سهام آن در بورس ارزش این دارایی ها به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می رسدحاجیه خانم محمدی با بیان اینکه تاکنون ۶۸۰ میلیارد تومان آورده شخصی، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو تسهیلات ارزی و ۹۵ میلیارد تومان تسهیلات ریالی در این مجتمع غذایی تاکنون سرمایه گذاری شده است افزود: ارزش ماشین آلات و ملک این مجتمع سه هزار میلیارد تومان و در صورت آغاز به کار و عرضه سهام آن در بورس به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد ولی متاسفانه این مجتمع عظیم به دلیل نداشتن سرمایه به حالت راکد مانده است.

وی یادآور شد: چون دارای معوقات هستیم نمی توانیم از بانک هیچگونه تسهیلاتی بگیریم و تا زمانی که سرمایه در گردش نیز نداشته باشیم این مجتمع که قادر است برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند همچنان راکد خواهد ماند.

بانک ها در حق تولیدکنندگان اجحاف می کنند

این کارآفرین کرمانشاهی با بیان اینکه بانک قبل از آنکه این مجتمع به مرحله تولید برسد اقدام به قسط بندی آن کرده است افزود: هنوز برای برخی از واحدهای این مجتمع پروانه بهره برداری نیز دریافت نکرده ایم ولی بانک قبل از دریافت پروانه سه بار اصل و سود وام ها را امهال کرده و با تجمیع آنها دوباره ۱۸ درصد روی آنها سود کشیده است یعنی وامی ۹۵ میلیارد تومانی را با سود مرکب تبدیل به ۲۰۵ میلیارد تومان کرده است.

وی افزود: این در حالی است که طبق قانون تا وقتی که یک واحد پروانه بهره برداری دریافت نکند بانک باید از اصل وام تنها ۱۸ درصد سود بگیرد.

با وجود دستور مستقیم شخص رییس جمهور و تاکید ایشان بر حل مشکل این واحد، مسوولان دست اندرکار حاضر به همکاری با ما نبوده و تنها کاری که انجام می دهند فرستادن مشتریان گوناگون به این مجتمع برای مجاب کردن ما به فروش آن هستندحاجیه خانم محمدی تاکید کرد: برای حل این مشکل پیش شخص رییس جمهور نیز رفته است ولی متاسفانه با وجود دستور مستقیم و تاکید ایشان بر حل مشکل این واحد، مسوولان دست اندرکار حاضر به همکاری با ما نبوده و تنها کاری که انجام می دهند فرستادن مشتریان گوناگون به این مجتمع برای مجاب کردن ما به فروش آن هستند.

وی با بیان اینکه برای آغاز به کار خود به ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش نیاز دارد افزود: این مجتمع که در نوع خود به دلیل داشتن صنایع پایین دستی و بالادستی کاملا منحصربفرد است در صورت آغاز به کار قادر است سالانه سه هزار میلیارد تومان سودهی داشته باشد از اینرو بازپرداخت معوقات آن و حتی دیگر تسهیلات دریافت شده به راحتی امکان پذیر است.

تولیدات این مجتمع همگی قابل صادرات است

حاجیه خانم محمدی تاکید کرد: تمام محصولات تولید شده در این مجتمع غذایی به دلیل به روز بودن ماشین آلات آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و ارزش صادرات داشته و می تواند سالانه مقادیر زیادی از محصولات آن صادر و ارز عاید کشور کرد ضمن آنکه با عرضه محصولات آن به بازار از واردات بخش زیادی از محصولات مشابه از خارج از کشور جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: زمینه لازم برای ورود این شرکت به بورس نیز فراهم شده است تا در قالب سهامی عام سهام آن عرضه شود ولی به دلیل آنکه هنوز وارد مرحله تولید نشده و حاشیه سود آن پایین است نتوانسته ایم آن را وارد بازار بورس کنیم.

این مجتمع که در نوع خود به دلیل داشتن صنایع پایین دستی و بالادستی کاملا منحصربفرد است در صورت آغاز به کار قادر است سالانه سه هزار میلیارد تومان سودهی داشته باشد از اینرو بازپرداخت معوقات آن و حتی دیگر تسهیلات دریافت شده به راحتی امکان پذیر استاین بانوی خستگی ناپذیر کرمانشاهی اضافه کرد: همه واحدهای این مجتمع آماده تولید است و تنها یک واحد نیاز به تولید آزمایشی دارد که در صورت تهیه کردن سرمایه در گردش و با تامین مواد اولیه، شرکت سازنده آماده است تا آن را بلافاصله راه اندازی و وارد مدار تولید کند.

وی افزود: با توجه به اینکه واحدهای مختلف این مجتمع فعالیت ندارند از مجموع ۹۰ نفر کارگری که برای کار در آن جذب شده بودند تنها ۲۰ نفر باقی مانده اند که آنها نیز بیکار هستند ولی به دلیل آنکه همگی آنها با هزینه هفتگی ۱۱ هزار یورو از سوی شرکت سوییسی آموزش های لازم را فراگرفته اند حاضر نیستیم به هیچ عنوان آنها را از دست بدهیم.

وی یادآور شد: بخاطر همین مساله همه سرمایه و پس اندازی که داشتیم حتی خودروهای فرزندانم را فروختیم تا حقوق کارگران را پرداخت کنیم، با وجود این فقط تا اواخر شهریورماه توانستیم حقوق این ۹۰ کارگر را پرداخت و ناچار آنها را به ۲۰ نفر تعدیل دادیم.

همچنان امیدوار می مانم

این کارآفرین برتر تاکید کرد: با وجود بی مهری و نامهربانی هایی که از سوی برخی مسوولان دیده ام ولی همچنان امیدوار خواهم ماند تا دسترنج بیش از ۲۰ سال زحمت و تلاش شبانه روزی خود و خانواده ام را به ثمر رسانده و بتوانم دِین خود را به کشورم ادا کنم.

تا آخرین لحظه مقاومت خواهم کرد تا مشکل واحد تولیدی ام رفع و این کارخانه را که ثمره عمر خود و فرزندانم هست را به نتیجه رسانده و آن را به سودجویانی که دندان طمع برای آن تیز کرده اند واگذار نکنموی اضافه کرد: با وجود این ناملایمات همچنان به دستوارت صریح رییس جمهور در زمینه پایش کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل امیدوارم و مطمئن هستم با دستورات ایشان نسبت به جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال نه تنها مشکل واحد وی بلکه دیگر واحدهای مشابه نیز مرتفع خواهد شد.

این بانوی کرمانشاهی یادآور شد: تا آخرین لحظه مقاومت خواهم کرد تا مشکل واحد تولیدی ام رفع و این کارخانه را که ثمره عمر خود و فرزندانم هست را به نتیجه رسانده و آن را به سودجویانی که دندان طمع برای آن تیز کرده اند واگذار نکنم.

به گزارش ایرنا، کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای، پایین آمدن سطح درآمد و تملک واحدهای تولیدی و کارخانه ها توسط بانک ها از جمله مشکلات راکد ماندن واحدهای تولیدی بوده و هست که درخواست آیت الله رئیسی از بانک ها حتی در مسند رئیس قوه قضائیه این امر بود که با همه توان و ظرفیت از نظام تولید حمایت کرده و سیاست گذاری صحیح برای هدایت منابع بانک‌ها به سوی تولید و رونق اقتصاد ملی را در دستور کار خود قرار دهند.

با توجه به اینکه براساس گزارش‌های موجود حدود ۴۰ درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت معطل و بلا استفاده باقی مانده است، رییس جمهوری تاکید کرده است کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی ایجاد شود تا ضمن پایش کارخانه ها و کارگاه‌های تولیدی و شهرک های صنعتی، ظرفیت های موجود اما تعطیل یا نیمه تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند.

کارشناسان از راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال، بالا بردن ظرفیت تولید آنها و همچنین تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام که از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم عنوان شده، به عنوان شاه‌کلید توسعه اقتصادی کشور یاد می‌کنند ولی گاهی مشاهده می شود این برنامه های مهم و حیاتی با وجود تاکیدات شخص رییس جمهور مورد بی توجهی برخی مسوولان قرار می گیرد.

از آنجا که صنعت بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید است فعالان این حوزه توقع دارند نهادهای مسوول با همراهی سرمایه گذاران در راستای توسعه صنعتی و افزایش تولید از حالت شعار خارج شده و گام های اساسی و عملی در این مسیر بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *