باکتری‌خوارها جایگزین بی‌خطر برای آنتی‌بیوتیک‌ها

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

نتایج تحقیقات محققان کشور نشان می‌دهد که باکتریوفاژها می‌توانند جایگزین بی‌خطری برای آنتی‌بیوتیک‌ها و کاهش مقاومت دارویی باشند.

به گزارش ایسنا، روح الله درستکار، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه زیست فناوری امروزدر نشست امکان‌سنجی جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌ها با سایر فرآورده های زیستی که در محل ستاد توسعه زیست فناوری برگزار شد، گفت: بررسی بازار نشان می‌دهد بعد از داروها، آنتی بیوتیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، ولی کاهش حجم مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ویژه در دام و طیور یکی از مشکلات جهانی است.

وی ادامه داد: بر اساس سند طرح ملی مقاومت و روش‌های جایگزین قرار بود تا سال ۱۴۰۰ روش‌های جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها اجرایی شود که تاکنون این هدف محقق نشده است.

درستکار یکی از روش‌های جایگزین را استفاده از باکتریو فاژها (باکتری‌خوارها) ذکر کرد و ادامه داد: در این زمینه آمریکا ۳۴ محصول و چین ۱۵ محصول تایید شده دارند و از آن‌ها برای درمان و پیشگیری استفاده می‌شود.

مدیر عامل این شرکت با تاکید بر اینکه آمریکا در سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیک، مجوز مصرف باکتریو فاژها را صادر کرد، ادامه داد: ما بر این اساس از سال ۹۰ مطالعاتی را بر روی محصولات باکتریوفاژهای بومی و خارجی انجام دادیم، ضمن آنکه مطالعات فاز حیوانی این فرآورده‌ها را نیز اجرایی کردیم.

وی افزود: در مطالعات فاز حیوانی، ما قطره چشمی باکتری فاژها و درمان ای.کولای را بر روی خرگوش اجرایی کردیم که بی خطر بودن آن نیز تایید شد.

وی اضافه کرد: همچنین این فرآورده برای درمان بیماری عفونت ریه مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج حاکی از بی خطر بودن آن است.

این فناور تاکید کرد: تفاوت باکتری فاژها با آنتی‌بیوتیک‌ها این است که باکتریو فاژ خاص سویه باکتریایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *