ایمن‌سازی دام‌های سبک و سنگین ۷ شهرستان خراسان رضوی علیه تب برفکی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: همزمان با آغاز فعالیت اردوی جهادی کشوری واکسیناسیون دام در خراسان رضوی دام‌های سبک و سنگین هفت شهرستان خراسان رضوی علیه تب برفکی ایمن‌سازی می‌شوند.

ناصر مرگان ازغدی در حاشیه برگزاری اولین اردوی جهادی کشوری واکسیناسیون دام در شهرستان درگز به ایسنا گفت: اولین طرح واکسیناسیون همگانی تب برفکی در قالب اردوی جهادی توسط یک تیم ۲۰ نفره از دانشجویان دامپزشکی نقاط مختلف کشور به ویژه دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد به منظور خدمت‌رسانی به دامداران شهرستان مرزی درگز در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در این طرح دام‌های ۴۰ روستای کم‌برخوردار و محروم تحت پوشش قرار می‌گیرند، پیش‌بینی کرد در این طرح حدود ۱۵۰ هزار دام بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: در جمع جهادگران، رزیدنت‌های مامایی نیز حضور دارند تا خدمات لازم را برای تشخیص دام‌های آبستن با استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی ارائه دهند.

مرگان ازغدی با بیان اینکه تمام خدمات ارائه شده برای دام‌ها به صورت رایگان است، خاطرنشان کرد: در صورت نیاز دام‌های سبک و سنگین به خدمات درمانی ضمن معاینه، داروهای لازم داده می‌شود.

وی گفت: با توجه به در اختیار بودن سموم مورد نیاز و داروهای ضد انگل، توسط گروه‌های جهادی سم‌پاشی اماکن دامی با توجه به فصل نیز انجام می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: این طرح جهادی در درگز از امروز آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد. در اولین روز حدود ۳۰ هزار دام واکسینه شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این طرح شهرستان درگز نیز ششمین شهرستان است، تصریح کرد: علت انتخاب درگز برای اجرای طرح واکسیناسیون این بود که شغل اصلی مردم شهرستان دامداری و کشاورزی است و بیشترین ارتزاق را از این محل دارند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به تراکم دام سبک در منطقه و قرار گرفتن در فصل زمستان که مناسب انجام واکسیناسیون همگانی تب برفکی است، اجرای این طرح در درگز ضرورت داشت.

وی افزود: پس از اتمام این طرح، همکاران دامپزشکی شهرستان درگز نیز پوشش واکسیناسیون دام سنگین و باقی مانده دام سبک منطقه را انجام می‌دهند تا پوشش کامل واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان صورت بگیرد.

مرگان ازغدی ادامه داد: خوشبختانه دامداران شهرستان درگز با بیماری تب برفکی و خسارت‌های اقتصادی ناشی از دامداری آشنا هستند؛ از این رو در اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی همکاری بسیار خوبی داشتند.

در تأمین واکسن هیچ مشکلی نیست

وی بیان کرد: با توجه به اینکه واکسن تب برفکی در داخل کشور هم تولید می‌شود، خوشبختانه در تأمین این واکسن هیچ‌گونه مشکلی نداریم و دام‌ها به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دامپزشکی یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور است و همه اقشار جامعه نیز از خدمات دامپزشکی منتفع می‌شوند، به طوری که هرچه دام سالم‌تری داشته باشیم، به تبع غذای سالم‌تر و انسان سالم‌تری نیز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تمام نیروهای دامپزشکی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان هستند، پیش بینی کرد حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد همکاران به بیماری بروسلوز یا تب مالت مبتلا شده‌اند که درمان آن تا یک ماه زمان می‌برد.

مرگان ازغدی افزود: در صورت شیوع بیماری تب برفکی بیماری چنانچه هیچ واکسیناسیونی انجام نشده باشد، احتمال ابتلای حدود ۹۸ درصد دام سبک و سنگین به این بیماری وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر ۹۸ درصد دام مبتلا به این بیماری شده باشد و هیچ واکسنی هم تزریق نشده و ایمنی ایجاد نشده باشد، امکان بروز ۲۰ درصد تلفات جمعیت دامی در بین بره‌ها و بزغاله‌ها و گوساله‌ها وجود دارد و اگر دام‌های بالغ به این بیماری مبتلا شوند، میزان تلفات تا ۲ درصد می‌رسد. در واقع در صورت عدم انجام واکسیناسیون دام، خسارت اقتصادی بزرگی به دامداری‌ها وارد می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: دام‌های مبتلا به تب برفکی، در بین بالغین علاوه بر ۲ درصد تلفات، افت وزنی بسیار زیادی خواهند داشت و درمان‌های انجام شده برای نجات آن‌ها از مرگ در برخی مواقع موفق نیست.

واکسیناسیون ۷۰۰ هزار دام سبک و طیور سنتی

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون در ۶ شهرستان واکسیناسیون حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام سبک انجام شده است. همچنین در طیور سنتی حدود ۲۰۰ هزار نوبت قطعه واکسیناسیون انجام شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه در این مدت حدود ۵۰۰ لیتر سموم ضد انگل برای سم‌پاشی اماکن دامی مصرف شده و ۲۰۰ لیتر دیگر هم مصرف می‌شود، عنوان کرد: شهرستان درگز ۳۰۰ هزار دام سبک و بیش از ۵۰۰۰ دام سنگین دارد.

وی ادامه داد: بیماری مشترک شاربون و سگ‌گزیدگی از جمله بیماری‌های شایع بین انسان و دام است. همین امسال ۲ نفر از همکاران شبکه دامپزشکی درگز در حین واکسیناسیون دچار سگ گزیدگی شدند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه همکاران شبکه‌های دامپزشکی خراسان رضوی ضمن انجام کار حتما مسائل حفاظتی را برای ایمنی خود رعایت کنند، از شهروندان خواست جهت حفظ سلامتی خود گوشت مورد نیازشان را حتما از مراکز معتبر و مورد تائید دامپزشکی تهیه کنند.

وی با بیان اینکه تمام خدمات ارائه شده توسط دامپزشکی در راستای حفظ سرمایه دام کشور و تأمین امنیت غذایی سفره مردم است، مجددا تأکید نمود: با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه‌های ضد عفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هر نوع دام، اکیدا خودداری کنند.

مرگان ازغدی همچنین از دامداران خواست در مدت اجرای طرح همکاری‌های لازم را با ماموران دامپزشکی داشته باشند و از هرگونه تردد و حمل و نقل  غیرضروری دام خودداری نمایند.

۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون رأس متعلق به خراسان رضوی است و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *