افزایش ۴ برابری صادرات دامی خراسان رضوی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: صادارت دام و فرآورده‌های دامی از استان بیش از ۴ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

جواد اعلمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره صادارت  دام و فرآورده‌های خام دامی خراسان رضوی اظهار کرد: طی ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۳۲ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم انواع دام و فرآورده‌های خام دامی از مبدا خراسان رضوی به مقصد کشورهای مختلف با ۳۱۲۵ مجوز بین المللی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴ برابر افزایش داشته است.

وی افزود: بیشترین حجم مربوط به آلایش خوراکی و غیرخوراکی دام، طیور و آبزیان با وزن ۱۱ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۹۴۴ کیلوگرم به ارزش ۶ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۳۷۲ دلار بوده که از این فرآورده صادر شده و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی در حدود ۱۶۲ درصد افزایش داشته است.

اعلمی ارزش صادرات انواع دام و فرآورده‌های خام دامی را از ابتدای سال تا پایان دی ماه پارسال ۱۰ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۴ دلار اعلام و بیان کرد: امسال در همین مدت ۳۷ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۶۲ دلار انواع دام و فرآورده‌های خام دامی از استان به سایر کشورها صادر شده است.

افزایش کشتار دام سبک و سنگین در خراسان رضوی

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه گفت: از ابتدای امسال تاکنون براساس مصرف گوشت قرمز توسط شهروندان، میزان کشتار دام سبک و سنگین در این استان ۳.۸۶ افزایش داشته است.

وی ضمن اعلام افزایش ۳.۸۶ درصدی کشتار انواع دام سبک و سنگین در خراسان رضوی، اظهار کرد: امسال تعداد کشتار دام سبک و سنگین شامل گوسفند، بره، بز، بزغاله، شترمرغ، گاو، گوساله و شتر یک میلیون و ۸۳۷ هزار و ۸۵۱ راس است و این آمار در سال گذشته طی همین مدت، یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۵۳۹ راس بوده است.

اعلمی افزود: از ابتدای امسال تاکنون تعداد یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۸۱۱ راس لاشه سالم کشتار شده که این تعداد در سال گذشته یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۱۸ راس بوده و امسال میزان ۳.۸۷ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته در وزن گوشت سالم استحصالی ۳.۸۵ درصد کاهش وجود داشته است، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۳ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۲۳۱ کیلوگرم در استان گوشت سالم استحصال شده که این آمار در سال گذشته طی همین مدت ۶۶ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۲۸۵ کیلوگرم بوده داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی مطرح کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۶۸ میلیون و ۸۴ هزار و ۱۵۸ قطعه طیور شامل مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار، مرغ مادر، کبک، بلدرچین و … کشتار شده که در مدت مشابه سال قبل ۷۰ میلیون و ۴۱ هزار و ۳۵۵ قطعه در سطح استان کشتار شده است.

وی با اشاره به کشتار ۶۹ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۳۳ لاشه سالم طیور در خراسان رضوی گفت: امسال نیز ۶۷ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۸۴۸ لاشه سالم کشتار شده که نسبت به سال قبل ۲.۵۲ درصد کاهش دارد. امسال همچنین ۱۳۱ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۹۰۱ کیلوگرم گوشت سالم طیور استحصال شده که این میزان در سال قبل ۱۳۲ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۹۸ کیلوگرم بوده که نشان از کاهش ۰.۹۵ درصدی استحصال لاشه سالم طیور در استان دارد.

پلمب ۶۱ واحد عرضه انواع دام و فرآورده‌های خام دامی متخلف در خراسان رضوی

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه طی بازرسی‌های انجام شده از کلیه مراکز نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از قبیل مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، خودروهای ویژه حمل این فرآورده‌ها و کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه‌های نگهداری فرآورده‌های خام دامی،‌ کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی در تمام نقاط سطح استان ۶۱ واحد عرضه در سطح استان شناسایی و پلمب شده است.

وی اعلام کرد: در همین بازه زمانی مقدار ۲۶۱ هزار و ۹۷۰ کیلوگرم گوشت دام سبک و سنگین ضبط شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با ۱۶۳ هزار و ۳۵۵ کیلوگرم بیش از ۶۰ درصد افزایش دارد. همچنین امسال ۳۰۴۰ راس دام سبک و سنگین در خراسان رضوی ضبط شده که این میزان در سال گذشته ۳۰۲۱ راس بوده  که امسال یک درصد افزایش داشته است.

اعلمی خاطرنشان کرد: طی ۱۰ ماه ابتدای امسال ۴۹۷ هزار و ۳۱۰ لاشه انواع طیور در خراسان رضوی ضبط شده که این میزان در سال گذشته در همین مدت ۷۰۷ هزار و ۷۲۲ لاشه بوده  است که نشان از کاهش ۲۹.۷۳ درصدی ضبط لاشه انواع طیور در سال جاری دارد. همچنین در این بازه زمانی ۵۰۴ هزار و ۹۱۹ کیلو گرم گوشت طیور ضبط شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۰۸ افزایش داشته است.

بیش از ۱۳۴ هزار بازدید در استان انجام شده است

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه تعداد ۱۳۴ هزار و ۱۴۳ مورد بازدید از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان ۲.۴۳ درصد کاهش داشته است.

اعلمی توضیح داد: در همین بازه زمانی، ۱۴ هزار و ۱۶۳ مورد دام و فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در استان شناسایی شده که نسبت به سال قبل ۴.۹۱ افزایش داشته است. در همین مدت ۱۱۶۴ پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شده است که به میزان ۵۷.۶۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *