اصلاح نژاد و بهره‌وری تولیدات دامی عشایر در کشور ضروری است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور گفت: اصلاح نژاد و بهره وری تولیدات دامی عشایر در کشور ضروری است و استان‌هایی که در این حوزه ظرفیت دارند باید پیشگام این موضوع باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس اکبری شریف روز پنجشنبه در مراسم تکریم و معارفه معاونت بهبود تولیدات دامی، اداره کل پشتیبانی امور دام و رئیس اداره امور عشایر استان قزوین، افزود: اصلاح نژاد به بهره وری دام منجر شده و گله‌داری را اقتصادی می‌کند که استان قزوین با توجه به ظرفیت‎های موجود باید به این حوزه ورود کند.

وی اضافه کرد: با حذف ارز ترجیحی، فراغ بالی به تولیدکننده‌ها داده شد تا بتوانند به سمت ارتقای بهره وری و تحول دانش تولید حرکت کنند تا جایی که تمامی تولیدکننده‌های خرد نیز به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

اکبری شریف با بیان اینکه در گله گردی حوزه عشایر باید به فکر افزایش بهره‌وری تولید باشیم، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در این راستا افزایش بهره‌وری دام سبک عشایری است که بهترین خدمت به روستاییان و عشایر محسوب می‌شود، چراکه اگر شغل دامداری برای عشایرنشین به‌صرفه نباشد، تولید را رها خواهد کرد.

این مسئول بیان داشت: در حوزه گوشت قرمز نیز نیازمند افزایش بهره‌وری هستیم و با توجه به تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی و حمایت‌های دولتی از این مهم پشتیبانی خواهیم کرد.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان قزوین در تولید شیر، مرغ و تخم مرغ همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته و در تنظیم بازار کشور نیز نقش اثرگذاری ایفا کرده که نشان از تحول در مدیریت سازمان جهاد کشاورزی است.

تشکل‌های بخش کشاورزی قزوین خودجوش به تنظیم بازار کالاهای اساسی اقدام می‌کنند

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین نیز در این جلسه گفت: تشکل‌های بخش کشاورزی این استان در مواقعی که کشور با چالش کالای اساسی روبه رو بود، به صورت خودجوش به تامین و تنظیم بازار کالاهای اساسی استان اقدام کردند.

میثم پیله فروش افزود: وجود تشکل‌های بخش کشاورزی در استان قزوین یک فرصت است که به توانمندی و خودکفایی در تولید در بخش کشاورزی منجر شود.

وی اضافه کرد: بارها اعلام کردم که میزان دام در استان باید بهینه شود و متناسب با اکولوژی استان تدوام یابد چرا که که شیوه‌های سنتی و پرهزینه در شرایط کنونی کشور جوابگو نیست.

پیله فروش بیان داشت: پروژه محوری معاونت امور اقتصادی استانداری و سازمان جهاد کشاورزی تامین خوراک دام است و امروزه واردات خوراک و نهاده از سایر کشورها به ایران برای دامداری نمی‌تواند اقتصادی و قابل توجیه باشد.

این مسؤول تاکید کرد: دولت امروز پای خودکفایی خوراک دام ایستاده و از اعطای هرگونه مجوزی در راستای پیشبرد اهداف استان کوتاهی نمی‌کند.

گردشگری عشایری را در استان قزوین عملیاتی خواهیم کرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این جلسه گفت: گردشگری عشایری با توجه به ظرفیت‌های موجود در بین بهره برداران در این استان اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رضا افلاطونی افزود: یکی از اولویت‌های ما علاوه بر گردشگری کشاورزی، گردشگری عشایری بوده که این مهم در بخش طارم سفلی درحال انجام است.

وی اضافه کرد: در حوزه طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی یک مدیر پیشران تعیین کرده‌ایم که به صورت ویژه و متمرکز پیگیر این امور باشد و اعتقاد داریم که این مهم به توانمندی و خودکفایی مناطق عشایری و روستایی منجر می‌شود.

افلاطونی تصریح کرد: تاکنون اردوهای جهادی دامپزشکی برای بهره برداران روستاهای الموت و طارم سفلی برگزار کرده‌ایم و برای توسعه مناطق عشایری استان برنامه‌های متعددی را در دستور کار داریم.

این مسئول بیان داشت: حرکت از کشاورزی سنتی به سمت هوشمند در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی است، در همین راستا نظارت هوشمند بر نانوایی‌ها اولین بار در استان قزوین عملیاتی و اجرایی شد و به قدری هوشمندانه به ذخیره سازی مرغ و گوشت در استان اقدام کردیم که بازار هرگز احساس کمبود نخواهد کرد.

مقام ارشد سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: در جریان سفر رییس جمهور به استان قزوین سازمان جهاد کشاورزی دومین دستگاه اجرایی استان بود که بیشترین اعتبارات را دریافت کرد و جالب تر اینکه برخی از بخش‌ها مثل امور عشایر و پشتیبانی امور دام و زنان روستایی نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

افلاطونی اضافه کرد: امروز با کمک مدیریت خوب اداره پشتیبانی امور دام بخش قابل توجهی از بدهی دامداران و مرغداران با تهاتر نهاده پرداخت شده است و البته انتظار داریم به ذخایر هرچه بیشتر کالاهای استراتژیک اقدام کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هیچ روستایی در کشور وجود ندارد که از خدمات جهاد کشاورزی بی بهره مانده باشد، امروز سخت ترین و سنگین ترین وظیفه هر دولت تامین امنیت غذایی است که این مهم بر عهده جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که کشورهای همسایه ما با کمبود غذا روبرو بودند، اما ملت ایران با هیچگونه چالشی روبرو نشد و توانست از عهده اصلاح نظام یارانه‌ای برآید و یک انقلاب غذایی را رقم بزند.

افلاطونی یادآور شد: مدیریت و همگرایی خوبی بین مدیران، تولید کنندگان و اتحادیه‌های بخش کشاورزی استان قزوین برقرار است و سبب شده تا تصمیمات به شکل صمیمانه اتخاذ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *