از روز بازارها مرغ نخرید

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور خبر های عمومی مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، گفت: مردم تنها از مراکز مجاز و مغازه‌های دارای پروانه مرغ را خریداری کنند.

محمد اصغرزاده، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، اما تاکنون مواردی از ابتلای انسانی به سویه‌ای که سال گذشته در استان خراسان جنوبی داشتیم، در کشور گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه منشأ این بیماری پرندگان مهاجر شناسایی شده است، تصریح کرد: رعایت اصول بهداشت فردی در مواجهه احتمالی با این بیماری ضروری است؛ این بیماری توسط پرندگان وحشی مهاجر که به عنوان مخزن بیماری عمل می‌کنند، اما ممکن است علائمی از بیماری نداشته باشند، در مسیر مهاجرت و در مواجهه مستقیم یا غیرمستقیم با پرندگان صنعتی و سنتی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری سبب بروز علائم و تلفات شدید در پرندگان می‌شود، گفت: در این شرایط، افت شدید تولید تخم مرغ در طیور تخمگذار دیده می‌شود؛ همچنین سیاه شدن تاج و نقاط خونریزی روی ساق پا از علائم شایع این بیماری است.

اصغرزاده اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال که پرندگان مهاجر از منطقه سیبری به مناطق گرمسیر جنوبی مهاجرت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود چراکه ایران نیز از کریدورهای مهاجرت آنهاست، اما وقوع بیماری در سایر فصول نیز دور از انتظار نیست.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طیور تخمگذار افت شدید تولید تخم مرغ دیده می‌شود همچنین سیاه شدن تاج و نقاط خونریزی روی ساق پا از علائم شایع این بیماری است، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی طی امسال گزارش نشده، اما همچنان آزمایشات مستمر انجام می‌شود.

اصغرزاده با بیان اینکه در استان زنده فروشی مرغ به صورت دوره گردی نداریم، اظهار کرد: زنده فروشی در تمام نقاط استان ممنوع بوده چراکه در حوزه دوره‌گردها و روزبازارها چرخه نظارتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در مغازه‌هایی که با مجوز فعالیت می‌کنند، نظارت‌های مستمر وجود دارد، یادآور شد: گاهی روزبازارهایی در برخی شهرستان‌ها برپا شده که توصیه می‌شود مردم تنها از مغازه‌های دارای پروانه مرغ را تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *