“آنفلوانزای پرندگان” در کمین است/ از دوره‌گردها مرغ نخرید

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور خبر های عمومی مهم ترین خبر ها

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کمین است، گفت: سهل‌انگاری مرغداران می‌تواند زمینه‌ساز شیوع این بیماری و در نتیجه بروز خسارات اقتصادی شود.

علیرضا حیدری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به کاهش دمای استان، گفت: سرد شدن هوا شرایط را برای ماندگاری و انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  فراهم کرده، لذا از صاحبان واحدهای پرورش مرغ درخواست می‌شود رعایت ضوابط بهداشتی را بیشتر از گذشته جدی بگیرند.

حیدری با تاکید بر اینکه صاحبان واحدهای صنعتی باید نسبت به سمپاشی واحدهای مرغداری اقدام کنند، گفت: همچنین ضدعفونی کفش یا چکمه و تعویض لباس قبل از ورود به هر سالن مرغداری از نکات مهم دیگر برای پیشگیری از درگیری واحدهای مرغداری به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی اضافه کرد: مرغداران باید در خرید  اقلام مورد نیاز مرغداری دقت کرده و ضمن تهیه دان از مراکز معتبر، مکان مناسب جهت نگهداری این مواد را فراهم کنند تا سایر پرندگان آزاد پرواز که ممکن است دارای بیماری باشند، قابلیت دسترسی به خوراک طیور را نداشته باشد.

وی در ادامه یکی دیگر از راه های انتقال بیماری را پرندگان وحشی عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از انتشار بیماری از طریق پرندگان وحشی، منابع آبی و تالابی استان به طور مستمر در راستای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد می‌شوند که این پایش ها معمولا در نیمه دوم سال با آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به تالاب‌های کرمانشاه با جدیت بیشتری انجام می‌شود.

حیدری اضافه کرد: استان کرمانشاه 21 تالاب دارد که همگی آنها در کنار سایر منابع آبی استان به طور مرتب برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از راه های انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انتقال از طریق خرید و فروش مرغ از فروشندگان دوره گرد است، گفت: به جد از روستائیان می‌خواهیم از خرید طیور از فروشندگان دوره گرد صرف نظر کنند.

وی تاکید کرد: از مردم به خصوص روستائیان انتظار داریم در صورت مشاهده موارد تخلف دامپزشکی را از وجود مراکز فروش غیرمجاز مطلع کنند.

حیدری در ادامه علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در پرندگان تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت‌های بدون پر بدن پرنده عنوان کرد و افزود: این بیماری در طیور درمان ندارد و اگر طیور در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، بر اساس پروتکل‌ها ناچار به معدوم‌سازی همه طیور روستا خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون هیچ مورد مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان دیده نشده، گفت: سال گذشته پنج کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی شد که همه این کانون‌ها روستایی بودند.

 وی یادآوری کرد: تاکنون هیچ کانونی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در جمعیت طیور صنعتی استان نداشته‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *