آغاز رزمایش جهادی دامپزشکی در شهرستانهای عشایرخیز یزد از فردا

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن ارائه توضیحاتی در مورد نحوه برگزاری رزمایش جهادی دامپزشکی استان با هدف خدمت‌رسانی به عشایر و روستاییان شهرستانهای ابرکوه، خاتم و مروست، از عرضه گوشت قرمز در استان با لیبل‌های جدید تا پایان سالجاری خبر داد.

علی فاتحی‌نیا امروز دوشنبه اول اسفندماه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری رزمایش جهادی دامپزشکی استان، گفت: این رزمایش به همت قرارگاه محرومیت زدایی جهادی سازمان دامپزشکی با هدف پایداری جمعیت دام عشایر و انجام رسالت تامین امنیت غذایی به ویژه در زمینه گوشت قرمز، افزایش بهره‌وری در تولیدات دامی عشایر و روستاییان و کنترل جمعیت دام و طیور این بخشها و بیماری‌های مربوط به آنها از دوم تا چهارم اسفندماه در استان یزد برگزار می‌شود.

وی شهرستانهای عشایرنشین ابرکوه، خاتم و مروست را شهرستانهای هدف این رزمایش در استان خواند و پیش‌بینی کرد که به ۱۰۰ هزار راس دام در این شهرستانها خدمات ارائه شود.

وی از جمله خدمات ارائه شده در قالب این رزمایش را انجام واکسیناسیون رایگان تب برفکی، سم‌پاشی بدن دام‌ها، ارائه آموزشهای ترویجی و ذبح شرعی بهداشتی دام‌ها توسط نیروهای متخصص جهادی، ویزیت رایگان دام‌های مناطق عشایری و روستایی و نیز واکسیانسیون رایگان نیوکاسل به صورت آشامیدنی، ذکر کرد.

فاتحی‌نیا از فعالیت ۴۰ اکیپ عملیاتی متشکل از ۱۲۰ نفر در این رزمایش خبر داد و تصریح کرد: این تیم‌ها فردا سه شنبه دوم اسفندماه پس از برگزاری رژه خودرویی در مراسم افتتاحیه رزمایش به شهرستانهای هدف اعزام خواهند شد.

وی در رابطه با برگزاری این رزمایش از نیروهای بسیجی همکار در بخشهای مختلف، جهادکشاورزی و امور عشایر استان و سایر حوزه‌هایی که در برگزاری این رزمایش سهیم هستند، قدردانی کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان در بخش دیگری از سخنانش در مورد فعالیتهای این اداره کل طی ۱۰ ماهه امسال نیز اظهار کرد: تب برفکی یکی از بیماریهای دامی شایع است که در صورت ابتلای جمعیت دامی باعث بروز خسارتهای اقتصادی فراوانی به این بخش خواهد شد لذا در همین راستا از ابتدای سال جاری واکسیناسیون افزون بر ۸۸ هزار راس دام سنگین و بیش از ۵۲۱ هزار راس دام سبک صورت گرفته و پیش بینی می شود تا پایان سال این آمار در مورد دامهای سبک استان به ۷۰۰ هزار راس نیز افزایش یابد.

وی همچنین از واکسیناسیون ۲۸۳ هزار راس گوسفند و ۱۴۸ هزار راس بز استان در برابر بیماری آبله و نیز ۶۳۵ هزار و ۶۹۴ راس دام سبک استان در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد و گفت: همچنین ۱۸ هزار و ۷۷۲ راس گاو و ۳۳ هزار و ۵۷۳ راس گوساله و ۱۱۶ هزار و ۵۳۲ راس گوسفند در برابر بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

فاتحی‌نیا به واکسیناسیون هفت هزار و ۳۶۲ قلاده سگ صاحب‌دار در برابر بیماری هاری و نیز واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه طیور بومی در برابر بیماری نیوکاسل در فازهای پنجم و ششم اشاره و اضافه کرد: البته دامپزشکی استان در راستای کنترل بیماری‌های دامی انجام تست و در صورت لزوم حفظ و کشتار دامهای آلوده را نیز دنبال می‌کند که در این راستا طی همین مدت ۲۳ هزار راس دام در مورد بیماری سل تست و ۳۱ هزار راس گاو در زمینه بیماری تب مالت(بروسلوز) خونگیری و یکهزار و ۹۳۷ سر اسب نیز تست سرمی مشمشه شدند.

وی با اشاره به استحصال بیش از ۱۶ هزار تن گوشت قرمز در کشتارگاههای استان طی ۱۰ ماهه امسال تحت نظارت کامل شرعی و بهداشتی دامپزشکی، گفت: در این حوزه بر کشتار ۲۴۹ هزار راس گوسفند و بره،  ۱۰۷ هزار راس بز و بزغاله، ۹ هزار و ۱۵ راس گاو و گوساله، ۵۱ راس گاومیش و دو هزار و ۵۷ نفر شتر در کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی یزد نظارت شرعی و بهداشتی صورت گرفته است.

این مسئول در همین رابطه اعلام کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان یزد و مصوبه کمیته ساماندهی امور کشتارگاه‌های استان مقرر شد تا پایان اسفندماه سال جاری نسبت به طراحی و نصب و لیبل گذاری جدید در لاشه‌ها از سوی کشتارگاه‌ها اقدام می‌شود که بر همین اساس بحث جنسیت و نوع دام نیز در لیبل‌های جدید اضافه خواهد شد.

وی همچنین به ۲۹ هزار و ۹۲۰ مورد نظارت بر فروشگاه‌ها و مراکز عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی اشاره و عنوان کرد: در این نظارت‌ها یکهزار و ۴۱۸ مورد تخلف بهداشتی مشاهده و منجر به ۸۳۱ مورد نمونه برداری شد که براساس آن ۸۷ تن فراورده خام دامی ضبط و ۷۹ تن از آنها معدوم‌سازی شد.

فاتحی‌نیا در بخش پایانی سخنانش از کشتار ۱۴ میلیون قطعه انواع طیور و استحصال ۲۸ هزار تن گوشت در این بخش طی ۱۰ ماهه ابتدایی امسال خبر داد و اضافه کرد: در حوزه صادرات فراورده های خام دامی نیز طی این مدت شاهد صادرات فراورده‌های متنوعی از جمله ۹۰۷ تن پا و پنجه‌ی مرغ، ۴۳۲ تن تخم مرغ خوراکی و ۳۶ هزار تخم نطفه دار کبک به کشورهای مختلف صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *