آغاز تولید قراردادی گوشت با ۱۰۵ هزار راس دام در کشت و صنعت مغان

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از آغاز عملیات اجرایی تولید قراردادی گوشت در این شرکت با ۱۰۰ هزار راس دام سبک و پنج هزار راس دام سنگین با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور خبر داد.

قاسم محمدی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در طرح تولید قراردادی گوشت، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان یکی از چهار قطب تولید کشور و سرقطب اجرای این طرح در شمالغرب ایران انتخاب شده است.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح نهاده‌های دامی لازم از طریق شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار این بنگاه اقتصادی قرار گرفته و پس از طی مدت معین که برای دام سبک گوسفند چهار ماه و برای دام سنگین ۶ ماه تعیین شده، گوشت تولیدی توسط این شرکت به صورت مستقیم جهت فروش عرضه خواهد شد و یا اینکه در اختیار شرکت پشتیبانی دام قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: پرواربندی تولید گوشت قراردادی دام سبک در سه مرحله اجرا خواهد شد و در مرحله اول با ۳۰ هزار راس آغاز شده و با اجرای مراحل بعدی، به تعداد ۱۰۰ هزار راس گوسفند افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: هشت درصد از سهام مجتمع گوشت اردبیل متعلق به شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بوده و به منظور ارزش افزوده بیشتر، به زودی ذبح دام و بسته‌بندی گوشت جهت عرضه به بازار هدف نیز در این مجتمع آغاز خواهد شد.

محمدی واحد دامپروری را فعالترین واحد شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد و گفت: در طول ۲ سال گذشته تعداد دام سنگین این مجتمع تولیدی از ۱۷ هزار و ۳۰۰ راس به ۲۱ هزار راس افزایش داده شده و افزون بر این، با اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله جایگاه خشک، گوساله‌دانی و سیلوی خندقی و انتقال نژاد جدید دامی اجرای طرح‌های به‌نژادهای سیمنتال و هلشتاین و نیز انتقال جنین به تعداد ۱۰۰۰ راس گامی اساسی برای افزایش تولید در این بخش برداشته شده است.

وی همچنین افزود: با تمهیدات اتخاذ شده از قبیل بهداشتی‌تر کردن محیط نگهداری دام‌ها و تخصیص جیره‌غذایی سالم و باکیفیت، شیر خام تولیدی به ازای هر راس دام دوشا در مقایسه با ۲ سال پیش از ۲۶.۵ کیلوگرم به ۳۲.۵ کیلوگرم رسیده و میزان روزانه تولید شیر خام نیز در این مدت از ۱۶۰ تن قبلی به ۲۰۰ الی ۲۳۰ تن افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: با وجود سرمایه گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی برای توسعه عمرانی و تجهیز شرکت و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در سال آتی، منابع داخلی شرکت جوابگوی نیازهای سرمایه گذاری این شرکت نیست و بر این اساس، برنامه جامع توسط متخصصین و کارشناسان خبره برای احیا و توسعه این بنگاه اقتصادی با ۱۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری تدوین شده است.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *