۷۴ درصد دام‌های سبک و سنگین گیلان هویت‌گذاری شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون افزون بر ۹۵۲ هزار و ۴۵۸ راس معادل ۷۴ درصد دام‌های سبک و سنگین استان گیلان پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده است.

کریم فلکیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هویت گذاری دام های سبک و سنگین طرحی ملی است، عنوان کرد: هویت و شناسنامه دام با این اقدام در سامانه جامع اصلاح نژاد دام کشور ثبت می‌شود.

وی افزود: با توجه به اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهادکشاورزی، تمامی بهره داران، دلالان و قصابان بخش دامپروری اعم از گاو، شتر، اسب، گوسفند، بز و موظفند برای اخذ گواهی جابه جایی دام‌های خود را پلاک کوبی کنند.

فلکیان با بیان اینکه پلاک‌گذاری دام‌های سبک و سنگین شامل گاو دو رگه اصیل بومی و گاومیش می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به آمار ۷۴ درصدی پلاک‌گذاری دام‌های گیلان نسبت به سال‌های قبل شاهد افزایش خوبی در این بخش هستیم که نشان از علاقمندی دامداران و آشنایی آنها از مزایای پلاک کوبی دام است.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های مکرر به دامداران و پیگیری مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی گیلان توصیه کرد تا دامداران اعم از سنتی و صنعتی نسبت به پلاک کوبی دام‌های خود اقدام کنندو تصریح کرد: در غیر اینصورت نمی‌توانند از خدمات سازمان دامپزشکی و جهادکشاورزی از جمله تامین نهاده های دامی و واکسیناسیون، بیمه و سایر خدمات دیگر بهره‌مند شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: شرکت‌های خصوصی از جمله زیر مجموعه تعاونی‌ها و شرکت های خصوصی بیمه دام، سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه بانک کشاورزی در طرح پلاک کوبی هماهنگی و همکاری مستمر داشته و با تهیه شناسنامه دامی هر منطقه عملیات پلاک کوبی دام ها و احشام استان گیلان انجام می شود.

وی بیان داشت: تعداد و وضعیت دام‌های هر شهرستان به تفکیک تحت نظارت و سازماندهی و برنامه‌ریزی قرار می گیرد و از نظر مباحث بهداشت دام و جایگاه نگهداری، بهبود تغذیه و اقدامات درمانی از جمله واکسیناسیون و معالجه بیماری‌های دام و طیور و تامین موارد اساسی مشاوره لازم انجام می شود.

 وی عنوان کرد: با اطلاع از میزان دقیق جمعیت دامی هر روستا تغییراتی برای حمایت و هدایت دامداران واقعی صورت گرفته که این مهم موجب گشایش و پیشرفت در مسیر دامداری استان خواهد بود.

استان گیلان دارای ۴۴۷ هزار و ۳۲۵ راس دام سنگین و افزون بر ۸۳۰ هزار و ۹۷۸ راس دام سبک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *