پتانسیل‌های بالای خراسان رضوی در حوزه دام و طیور

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: استان دارای پتانسیل‌های بالایی در حوزه دام و طیور است.

جواد اعلمی در افتتاحیه اولین نشست تخصصی مدیران کشتارگاه‌های دام و طیور منطقه ۵ کشور در مشهد با حضور مدیران سازمان دامپزشکی کشور، مدیران کل و مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در ادارات کل دامپزشکی و نیز مدیران کشتارگاه‌های دام و طیور این استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی دارای پتانسیل‌های بالایی در حوزه دام و طیور است.

وی افزود: ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور و ۷ کشتارگاه صنعتی و ۲۸ کشتارگاه سنتی دام، ۷۰۰ مرکز خدمات دامپزشکی و نیز ۱۰۰ کارخانه خوراک دام و ۲ کارخانه داروسازی و ظرفیت‌های متعدد دامپزشکی در استان وجود دارد که جملگی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی آحاد جامعه و به ویژه سلامت زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام دارند.

غلامرضا قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در ابتدای انقلاب در تامین بسیاری از نیازهای پروتئینی وابسته به بیرون بودیم. اما اکنون نمی‌توانیم خود را متوقف کنیم. باید با ظرفیت کامل تولید کنیم و علاوه بر داخل برای صادرات محصولات به بیرون هم برنامه داشته باشیم.

وی افزود: نقش دامپزشکی در تامین کیفیت محصولات بسیار با اهمیت است و علاوه بر کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از آن ها نقش مهمی در بهره وری دارد.

قنبری گفت: کشتارگاه‌ها از کانون‌های اصلی کیفیت و قیمت تمام شده محصولات هستند. غالب کشتارگاه‌های ما فرسوده هستند که باید به سمت فناوری‌های نوین و استفاده از تجهیزات به روز برویم تا ضمن افزایش کیفیت، قیمت تمام شده را نیز کاهش دهیم.

وی ادامه داد: لزوم استفاده از محصولات جانبی در کشتارگاه‌ها ضروری است و در دنیا این موضوع جایگاه ویژه ای دارد. اگر به سمت نوسازی کشتارگاه‌ها گام بر نداریم از تامین نیازها و مطالبات مردم و نیز صادرات به سایر کشورها عقب می‌مانیم، باید روی برندسازی در این زمینه کار کنیم و بازار آسیای میانه را از دست ندهیم. در بخش کشاورزی باید تولید را در شاکله زنجیره‌های تولید ببینیم که از یک دهه پیش از طیور شروع کردیم و باید تسری پیدا کند و به دام سبک و سنگین برسد. تولید کننده نباید اینگونه فکر کند که نمی‌تواند مستقل از زنجیره‌های تولید و تعاونی‌ها کار کنند. ما تاکید بر تعاونی‌ها داریم و نقش کشتارگاه‌ها در این زمینه بسیار حیاتی است و اگر نمی‌توانند به شکل زنجیره کار کنند در قالب قرارداد با تولید کننده کار کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید اسماعیل حسینی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، ۴ مشاور ولی فقیه در وزارتخانه حضور دارند و این ساختار، حکایت از اهتمام به این مقوله است. شورای نظارت شرعی تحت نظارت آیت الله ربانی فعال است و کارگروه‌های تخصصی دیگر نیز در این راستا فعال هستند و حرکت برای استحصال گوشت حلال و بهداشتی رو به رشد است.

وی افزود: افتخارات قابل ارائه نظام جمهوری اسلامی، قانون نظارت بر ذبح شرعی است و این مورد، یک اهتمام حکیمانه است.

حسینی به راهپیمایی ۲۲ بهمن و همراهی پرشور مردم اشاره و بیان کرد: یکی از افتخارات نظام، خدمات نوین دامپزشکی است. قبل از انقلاب در کل کشور ۴۰ دامپزشک هم نداشتیم و بعد از انقلاب ۴۰ هزار تحصیل کرده دامپزشکی داریم. در تولیدات دام و طیور وضعیت نامطلوب داشتیم و به لحاظ بهداشتی، حرفی برای گفتن نداشتیم اما امروز با افتخار باید عنوان کنیم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون قطعه مرغ در هر سال تولید می‌شود که از برکات انقلاب است. ما کشتارگاه نداشتیم در حال حاضر ۵۴۹ کشتارکاه فعال در کشور داریم و اگر فقط بخواهیم خدمات سازمان دامپزشکی کشور را هم در بعد شرعی و هم بهداشتی در کنار هم نمایش دهیم مشخص می‌شود چه اقدام عظیمی صورت گرفته است. امسال ۷ میلیون دام در مناطق عشایری به طور رایگان مایه کوبی شده که بی نظیر است.

وی افزود: دشمنان یک سال است که با تمام توان سعی می‌کنند میان نظام اسلامی و مردم فاصله ایجاد کنند و مردم این فاصله را قطع کردند که نماد بارز آن حضور میلیونی در راهپیمایی ۲۲ بهمن بود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: یکی از اتفاقات مبارک صورت گرفته تشکیل هسته‌های تخصصی در حوزه ذبح شرعی است که تحت نظارت دفتر مقام معظم رهبری در حال انجام است.

در این نشست قاسم رضاییان زاده، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: اولین باری است که حدود ۱۳۰ کشتارگاه‌های دام و طیور در یک نشست تخصصی با مدیران کل دامپزشکی استان های ۷ گانه منطقه ۵ حضور دارند.وی خطاب به مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه گفت: دقت کنیم تا در این جلسه بهره وری بالای بهداشتی را داشته باشیم شما هم از همکاران ما مطالبه گری داشته باشید و دغدغه بهداشتی داشته باشید. مسئولیت بهداشتی صرفا بر عهده دامپزشکان نیست و بایستی شما هم دغدغه لازم را داشته باشید. داشتن جایگاه مناسب بهداشتی زمینه ساز صادرات محصولات است و بیش از نیمی از کشتار های این منطقه در بخش دام، سنتی هستند که باید به صورت عملیاتی نسبت به ارائه پیشنهاهای خود ارائه کنند تا پیگیری شود.

منصور بنیاب مدیر کل حوزه ریاست سازمان دامپزشکی کشور هدف از برگزاری این جلسه را شنیدن مباحث شنیده نشده هر دو طرف دانست، و گفت: هم مدیران کشتارگاه ها و هم مدیران کل دامپزشکی استان ها هدفشان خدمت بهینه و رفع مشکلات است تا کالایی سالم به دست مصرف کنندگان برسد. اگر قرار است نظارت بهداشتی و شرعی موفق انجام شود نیازمند حمایت مدیران کشتارگاه هاست.وی افزود: بعضا کشتارگاههایی دار داریم که مباحث بهداشتی را رعایت نمی کنند که منتج به برخورد و پلمب و … می شود که عمدتا هم مشکلاتی ایجاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی پناه مسئول حوزه نمایندگی ولی در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: بایستی قدر نعمت ها را بدانیم و با ناسپاسی آنها را از خود دفع نکنیم. بایستی قدر مردم را بدانیم که در تمام صحنه‌ها حامی و همراه نظام هستند و این حضور در ۲۲ بهمن جای قدردانی دارد. خدمات انجام شده در کشتارگاه‌های دام طیور، بسیار حائز اهمیت است و باید از افرادی که در خط تولید هستند قدردانی شود. در بحث تولید، مهمترین عامل تعیین کننده، نیروی انسانی است که به لحاظ تولید، مسائل بهداشتی و هم شرعی که اگر به این عوامل رسیدگی نشود و جنبه اقتصادی کارکنان تامین نشود و به معیشت آنها توجه نشود، دچار خسارت هم در بحث بهداشتی و هم در بحث شرعی خواهیم شد، لذا باید توجه لازم به این مسائل انجام شود.

در ادامه روح الله عمو سلطانی، دبیر نشست و قائم مقام انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی کشور گفت: باور به اینکه کشتارگاه‌ها یک صنعت هستند، بسیار مهم است و برخی مسئولین اجرایی هنوز به این باور نرسیده‌اند که صنعت کشتارگاهی کشور هم پای سایر صنایع کشور،جزو یکی از بزرگترین صنایع کشور است و به واسطه پایه ضعیف قوانین کشوری که وظیفه تامین دام را به شهرداری‌ها محول کرده مغفول مانده است.

عموسلطانی افزود: ما در سازمان دامپزشکی قوانین پایه‌ای مناسبی داریم اما بخشنامه‌های مناسبی نداریم که منجر به برداشت‌های سلیقه‌ای از این دستورالعمل‌ها می‌شود که در برخی استان‌ها با آن روبرو می‌شویم. گاهاً دیده می شود در یک موضوع واحد در دو استان دارای دو رای هستند و حتی در یک استان، کارشناسان هم با هم در زمینه این دستورالعمل‌ها اختلاف نظر دارند. گاهی کندی سازمان و ترس سازمان دامپزشکی مانع از اتخاذ تصمیمات جسورانه در زمینه تغییر در صنایع کشتارگاهی می‌شود. سازمان دامپزشکی بایستی نسبت به به روزرسانی قوانین در این بخش اقدام کند و این مشکلی است که در این صنعت با آن روبرو هستیم. نیاز به وجود افراد کارشناس در معاونت های بازرگانی سازمان های جهاد کشاورزی استان‌ها بسیار ضروری است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، در پایان نشست افتتاحیه، دوره آموزشی اهمیت غذای حلال و مبانی فقهی تولید و عرضه گوشت توسط آیت الله محمد رحمانی نیشابوری، عضو فقهای شورای غذای حلال و مسئول استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در قم ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *