واکسیناسیون رایگان دام عشایر در استان بوشهر آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

واکسیناسیون رایگان دام عشایر با همکاری بسیج و سازمان دامپزشکی روز چهارشنبه در استان بوشهر بعنوان بیست و سومین استان کشور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی روز چهارشنبه در نشست با استاندار بوشهر گفت: در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص حل جهادی مشکلات کشور طرح واکسیناسیون رایگان دام عشایر با دستور رئیس جمهور و مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و بسیج تاکنون در ۲۲ استان اجرایی شده است.

سید محمد آقامیری افزود: با اجرای این طرح جهادی از ابتدای طرح تاکنون هفت میلیون راس دام واکسینه شده‌اند و به این صورت ۳۸ درصد سهم واکسیناسیون دام‌های کشور افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در همین ارتباط ۱۲۰ هزار راس دام عشایری در استان بوشهر با همت گروه‌های جهادی واکسینه می‌شوند.

به گفته آقامیری افزون براین سمپاشی اماکن دامی، تشخیص، درمان و سایر خدمات دیگر به صورت رایگان به دامداران و عشایر ارائه می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: در حوزه بیماری‌های دام مشکلات زیادی وجود دارد که تلاش می‌شود با اجرای طرح‌های جهادی این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها نوید خوبی در حوزه مبارزه و کنترل بیماری‌های دامی به خصوص بیماری‌های مشترک انسان و دام است، افزود: سیاستی که سازمان دامپزشکی دراین راستا به کار گرفته مقابله و مبارزه با ۶ بیماری آبله، تب برفکی، شاربن، هاری، پی پی آر و لمپی اسکین است که با اجرای این طرح می‌توان از سرمایه‌های دامی کشور که به وسیله این بیماری‌ها به مخاطره می افتد محافظت کرد.

وی اظهار کرد: شیوع بیماری‌ها باعث تلفات دام و از بین رفتن سرمایه دامدار می‌شود به همین دلیل تلاش این سازمان در راستای حفظ سرمایه‌های دامی در مسیرهای پیشگیری، کنترل و مبارزه و ریشه کنی در حوزه مقیاس جهانی گام برداشته شود.

وی با بیان اینکه خودکفایی در مبارزه با بیماری‌ها کاری ریشه ای و منطقی است یادآور شد: در زمان حاضر ۹ درصد واکسن دامی و ۷۵ درصد واکسن طیور کشور وارد می‌شود.

وی یادآورشد: در زمان حاضر بیشتر بیماری‌هایی که مورد مبارزه قرار می گیرد داخلی است و بیماری بیگانه خیلی کم از جمله یک مورد در طیور وجود دارد که به صورت کامل کنترل شده است.

وی با اشاره به وجود ۸۰۰بیماری مشترک بین انسان و دام گفت: خدمات دامپزشکی از مزرعه تا سفره تعریف شده و پیشگیری، کنترل بیماری‌ها و عوامل بیماری زایی باعث ارتقای سلامت و بهداشت جامعه انسانی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *