هشت سال انتظار برای راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی دام تربت‌حیدریه

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

هشت سال از ساخت بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی دام شرق کشور در تربت‌حیدریه گذشته است اما هنوز زمان راه اندازی این طرح اقتصادی به طور دقیق مشخص نیست.

عملیات ساخت کشتارگاه صنعتی تربت‌حیدریه سال ۱۳۹۳ در زمینی به مساحت هفت هکتار در کیلومتر ۶ جاده تربت‌حیدریه – خواف و محدوده روستای “مورشک” آغاز شد و گفته می شود ۵۲ سوله نگهداری دام سبک، ساختمان اداری، نمازخانه، استراحتگاه دامداران، سالن کشتارگاه و واحد بسته‌بندی در آن پیش بینی شده است.

اگرچه راه اندازی این طرح در آینده نزدیک وعده داده شده است اما به سبب قولهای عمل نشده قبلی راه اندازی کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه به عنوان یک نیاز ضروری در استان خراسان رضوی و حتی شرق کشور برای فعالان این بخش باورناپذیر به نظر می رسد.

یک فعال بخش دام تربت حیدریه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان به عنوان قطب کشاورزی و دامی خراسان رضوی سهم عمده ای در تولید گوشت استان و حتی استانهای همجوار دارد از این رو فعال شدن کشتارگاه دام تربت حیدریه می تواند سهم خوبی در رشد ارزش افزوده و فعالیت های تجاری منطقه ایجاد کند.

رضا رحیمی با بیان این که بخشی از دام عرضه شده در بازار تربت حیدریه به صورت زنده به شهرها و استانهای همجوار ارسال می شود افزود: راه اندازی کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه می تواند علاوه بر افزایش عرضه گوشت در بازار شهرستان و تعادل قیمت، بخشی از نیاز گوشتی دیگر مناطق را نیز تامین کند مضاف بر این که به افزایش سرانه درآمدی فعالان بخش دام منطقه منجر شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون گوشت مصرفی مردم تربت حیدریه در کشتارگاه سنتی تامین و تولید می شود که با امکانات مدرن امروز شرایط آن مناسب نیست بنابراین راه اندازی کشتارگاه صنعتی علاوه بر استانداردسازی این بخش به تعادل بیشتر بازار گوشت مناطق همجوار نیز منجر می شود.

وی گفت: تاکنون چند نوبت و در تاریخها و زمان های مختلف وعده راه اندازی کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه داده شده اما هر نوبت خبری از افتتاح نشده است و مطابق شنیده ها همکاری ضعیف برخی دستگاهها با مجری و مالک طرح سبب اصلی بدقولی‌هاست.

متولی کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه کدام دستگاه است؟

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه نظارت بر واحدهای صنعتی و کشتارگاه در دست تکمیل شهرستان بر عهده این اداره است اما متولی امور آن این اداره نیستیم!

محمد رضا ملکی با بیان این که مسوولیتی در قبال راه اندازی کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه نداریم افزود: مجوز اولیه و موافقت اصولی این طرح صنعتی توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان صادر شده است و به طور طبیعی موضوعات اینچنینی باید از طریق آن دستگاه پیگیری شود.

وی اضافه کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه فقط در بحث تعزیرات و نظارت بر عملکرد و توزیع تولیدات کشتارگاه صنعتی شهرستان مسوولیت مستقیم دارد.

او ادامه داد: کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه یکی از نیازهای حیاتی شهرستان و حتی استان خراسان رضوی است و می تواند در تعادل بخشی به بازار دام و گوشت منطقه اثرگذاری بالایی ایفا کند.

کشتارگاه صنعتی دام تربت حیدریه به زودی راه اندازی می شود

در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا برای زمان راه اندازی کشتارگاه صنعتی دام، مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه جواب دقیقی نداد اما با یادآوری تاخیر چند ساله در افتتاح آن گفت: قرار است طرح یاد شده به زودی و احتمالا طی دهه فجر راه اندازی شود اما واقعیت آن است که کشتارگاه تقریبا آماده تکمیل و بهره‌برداری است.

حسین محمدی افزود: تربت حیدریه از دیرباز نقش بارانداز دام زنده شرق کشور را دارا بوده است و هنوز این رویه ادامه دارد بنابراین شتاب بخشی در راه اندازی کشتارگاه صنعتی نیازی ضروری محسوب می شود.

وی بدون ارائه آمار اضافه کرد: اکنون تربت حیدریه بخش زیادی از دام مورد نیاز مشهد و حتی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان را تامین می کند که در صورت راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی، صنایع فراوری وابسته نیز فعال خواهد شد و بر اساس برآوردها دست کم ۱۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد خواهد شد.

فعال نشدن کشتارگاه صنعتی دام تربت حیدریه، یکی از چالش‌های مهم شبکه دامپزشکی است

همچنین رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فعال نشدن کشتارگاه صنعتی دام شهرستان با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی به یکی از چالش‌های مهم این اداره در بحث ارتقای کیفی بهداشت و سلامت تبدیل شده است.

دکتر ابوالحسن سیدین افزود: اهمیت وجود کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه به عنوان نیاز شرق کشور زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم روزانه دست کم ۲ هزار راس دام از حومه وارد شهرستان می شود و فقط نیمی از آن به صورت زنده به خارج از استان خراسان رضوی عرضه می‌شود.

وی در خصوص وضعیت کنونی کشتار دام و طیور تربت حیدریه ادامه داد: تنها کشتارگاه سنتی شهرستان روزانه ۴۰۰ راس دام سبک و ۱۰ راس دام سنگین را ذبح می‌کند که فقط نیاز سطح شهر و مناطق همجوار را پاسخ می دهد.

رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه گفت: ظرفیت ۲ کشتارگاه طیور در تربت‌حیدریه و مه‌ولات نیز محدود به خود این مناطق است چرا که کشتار هر واحد ۲ هزار قطعه در ساعت است و توان تولید بالا برای عرضه به دیگر نقاط را ندارد.

یادآور می شود تلاش چندباره خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مجری کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه بی نتیجه ماند.

تربت حیدریه از جمله شهرستانهای مهم و بزرگ خراسان رضوی با ۲۲۵ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قطب کشاورزی و دامپروری است و برخی محصولات رتبه های بالای کشوری و استانی دارد ضمن این که در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز مزیت نسبی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *